خشک شدن قنات‌ها فضای سبز را نابود کرده است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایلنا، کم آبی و مشکل باغات منطقه سنجان یکی از مشکلات مهمی است که مدت‌هاست انتقاد و اعتراض کشاورزان این منطقه را به همراه داشته اما وعده‌های بی‌سرانجام مسئولین استان و مدیران شهری برای حل این مشکل سبب شده که امروز با خشک شدن قنوات، خطر نابودی باغات و از بین رفتن تمامی فضای سبز این منطقه بیش از گذشته احساس شود. مسئله‌ای که تا کنون هیچ راهکاری را ازسوی مسئولان مربوطه به همراه نداشته است.

به گزارش ایلنا نشست کشاورزان منطقه سنجان با مسئولان شهرستان با محوریت بررسی و ارائه راهکارهای رفع آلودگی هوا و خشکسالی و احیای قنوات در محل مسجد محله قلعه این شهر برگزار شد.
در این نشست که با حضور تعدادی از اعضای شورای دوره چهارم، بخشدار و نماینده فرماندار عصر چهارشنبه سیزدهم آذرماه برگزار شد، آخانی نماینده کشاورزان با اشاره به وجود فضای سبز بسیار وسیع و کهن در این منطقه و با تاکید براینکه این منطقه به ریه اراک مشهور شده و بخش عمده‌ای از تصفیه هوای اراک در این منطقه صورت می‌گیرد افزود: به دنبال خشکسالی‌های سال‌های اخیر و نبود مدیریت درست و اصولی، تعدادی از قنوات خشک شده و تعدادی نیز در معرض خطر خشک شدن قرار دارند.
وی با ابراز نگرانی و نارضایتی از عدم اجرای قوانین در حوزه مدیریت آب، مدیریت منابع کشاورزی را نیز ضعیف دانست و اظهار داشت: قنات‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در این منطقه وجود دارد که سازه‌های مهندسی نیاکان ماست و باید حفظ شود، ولی کشاورزان نمی‌توانند هزینه اصلاح قنات‌ها را بپردازند. در حالی که مطابق قانون شورا‌ها، رسیدگی به حفاظت محدوده‌های زیست محیطی و احیای قنوات می‌تواند از مصوبات شورا باشد.
وی خواستار تخصیص و افزایش میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای احیای قنوات این منطقه شد و تصریح کرد: اگر شورای عالی قنات‌ها همانند سایر استان‌ها در استان مرکزی نیز تشکیل شود می‌توانیم احیای قنوات را شروع کنیم. قنات‌های ما حتی ثبت ملی نیستند، در صورتی که اگر بودند در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نبودیم. بنابراین اگر اعتباری برای قنوات تخصیص می‌یابد باید به سنجان نگاه ویژه شود.
مسوولان می‌توانند منابع مالی احیای قنوات را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند تا اینکار با مدیریت مهندسین و نیروی کار بومی انجام شده و هزینه‌ها کاهش یابد.
وی خواستار یک حرکت جهادی با اختصاص آنچه که در توان دولت است طی یک‌ماه آینده شد و گفت: مدیریت بندهای آب در مسیر قنات و رودخانه و تدوین قوانین جدید برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر پیشنهاد‌ها برای رفع این معضل است، چرا که فرزندان ما در آینده باید سالم زندگی کنند و برای این مهم نیازمند فضای سبز هستیم.
در ادامه این جلسه محمد شریفی عضو شورای شهر اراک و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ضرورت حل مشکلات مربوط به حفظ و نگهداری فضای سبز در سراسر کشور احساس و دغدغه سراسری برای احیای آب، قنوات و فضای سبز نیز ایجاد شده است. سیاست دولت بر این است که از وابستگی نفتی نجات پیدا کنیم و یکی از راه‌های رهایی از این وابستگی، توسعه کشاورزی است.
وی با تاکید بر اینکه باغات و منطقه سبز سنجان نباید از بین برود گفت: متاسفانه بخش بسیار زیادی از فضای سبز این منطقه در چند سال اخیر از بین رفته است و نجات آن نیازمند توجه ویژه است و شورای شهر و مسئولان شهری باید این منطقه را در تخصیص اعتبار مورد توجه جدی قرار دهند.
شریفی هماهنگی و تعامل میان همه دستگاه‌های مسئول برای پیگیری جدی وحل این مشکل را از ضرورت‌های اصلی عنوان نمود و گفت: امیدواریم با پیگیری‌های جدی و حساسیت و توجه بیشتر مسئولان ارشد استان، به زودی شاهد حل مشکل کمبودآب و احیای قنوات برای آبیاری و نگهداری از فضای سبز این منطقه باشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.