برگزاری همایش ملی بحران‌های زیست محیطی تالاب میقان اراک

همایش ملی بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان اراک روز سه‌شنبه در کانون امام خمینی‌(ره) این شهر برگزار شد.

در این همایش مقالات برتر با محورهای فن‌آوران نوین و هوشمندسازی در بستر تالاب میقان، پایش، کنترل و کاهش آلودگی آب، هوا و خاک تالاب میقان، تنوع زیستی پوشش گیاهی و گردشگری پایدار تالاب میقان، مدیریت پسماند و پساب تالاب میقان و رسانه، آموزش و فرهنگ‌سازی ارایه و برترین‌ها با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این همایش گفت: در برخی موارد، عوامل توسعه به ضد توسعه تبدیل شده است.

« علی‌اکبر اسدی» افزود: در راستای توسعه صنعت و تولید فشارهای زیادی وجود دارد اما در راستای اجرای هر طرح باید مسایل زیست محیطی آن دیده شود.

وی بیان کرد: مشکلات و مسایل زیست‌محیطی یک روزه رخ نداده است و به طور قطع یک روزه هم قابل حل نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: بخشی از مشکلات تالاب میقان به دلیل دست اندازی انسان‌ها به واسطه تغییر کاربری صورت گرفته و قسمتی به خاطر تغییرات صورت گرفته در ساخت و سازها، بندهای خاکی و سایر موارد ایجاد شده است.

اسدی اظهار کرد: درک ضرر و زیان‌های زیست محیطی سخت و زجرآور است و شاید همه فشاری و مشکلاتی که اهالی منطقه تالاب میقان دارند را به خوبی درک نکنند.

وی گفت: این قول داده می‌شود که تا یک سال آتی اقدامات خوبی برای حل مشکلات اهالی منطقه تالاب میقان اراک صورت گیرد اما لازمه این مهم همکاری و همدلی همگانی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: حل مشکلات تالاب میقان اراک نیازمند حمایت چندجانبه است و باید در ابتدا چند اقدام مشخص برنامه‌ریزی شود و بتوان به درستی آن را اجرا کرد.

اسدی گفت: یکی از هدفگذاری‌های اصلی باید به سمت شرکت املاح باشد تا این واحد برنامه‌های ساماندهی خود را برای اقدامات صورت گرفته ارایه دهد.

وی اظهار کرد: شهردار داودآباد باید تلاش کند تا مرکز توریستی این منطقه را راه‌اندازی کند.

نخستین بیانیه همایش ملی بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان اراک نیز در پایان این رویداد قرائت شد.

تالاب کویری میقان اراک یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد قرار گرفته است.

در سال‌هایی که میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می‌شود اما در سال‌های کم بارش، دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشک شده و با تبدیل شدن به چشمه غبارهای نمکی، سلامت هوای شهر اراک را در معرض مخاطره جدی قرار می‌دهد.

ارتفاع این تالاب از سطح دریاهای آزاد یک‌هزار و ۷۰۰ متر است و منابع تامین آب آن از بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره‌کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تامین می‌شود.
وسعت تالاب میقان اراک حدود ۲۵ هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف است.

این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در فصل کوچ پذیرا است و در میان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی که اقامت موقت در این زیستگاه دارند، بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده نظیر درناهای خاکستری دیده می‌شوند.

جمعیت بالای درناهای خاکستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه‌های دیگر کشور، این زیستگاه آبی را به یکی از کانون‌های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل کرده و در فصل کوچ جلوه‌های زیبایی را فرا رو می‌نهد.

همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود.

علاوه بر پرندگان، گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می‌شوند که هر یک در نوع خود دارای اهمیت است.

به علت شوری آب، لایه‌های نمکی در منطقه دیده می‌شود، علاوه بر این گنبدهای نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تاثیر گسل‌های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می شوند.

این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده‌ است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.