حواشی بر اردیبهشت تئاتر استان مرکزی غالب شد

با ترک محل برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر استان مرکزی از سوی مدیرکل ارشاد استان و بیان این جمله که دلم برای پیشکسوتان تئاتر استان سوخت، حواشی ناشی از این حرکت، جشن اردیبهشت تئاتر استان را دگرگون کرد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – مهدی حقیقی در مراسم جشن اردیبهشت تئاتر استان مرکزی با گرامیداشت این روز اظهار کرد: هنر نمایش مانند بسیاری از هنرهای دیگر در استان مهجور است.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از هنر تئاتر و موفقیت‌های گروه‌های مختلف استان حداقل طی ۲۰ سال اخیر می‌شود باید به حال امروز آن تاسف خورد، اظهار کرد: شور و علاقه و زندگی در هنر تئاتر جریان دارد که تقریبا در کمتر رشته‌ای می‌توان این عشق را شاهد بود، چراکه مستقیما با مخاطب در ارتباط است و در روح مخاطب جان می‌گیرد.

حقیقی تصریح کرد: این شور و زندگی در تئاتر باعث شده است که حضور هنرمندان تئاتر در عرصه سینما نیز موفق‌تر بوده و تاثیر بازی آنها در ذهن مخاطب حک شود و حتی از حرفه‌ای ترین بازیگر سینما عملکرد قابل قبول‌تری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه هنرمند تئاتر روی صحنه زندگی می‌کند و انرژی خود را مستقیما از فضای سالن و مخاطبین خود دریافت و البته منتقل می‌کند و این امر شاخصه تئاتر است، از فضای موجود جشن اردیبهشت تئاتر استان گله کرد و گفت: در تئاتر گاهی به قدری غافلگیر می‌شوی که امکان هرگونه واکنش گرفته می‌شود. امروز روز و فضای انتقاد نیست خاصه جشن اردیبهشت تئاتر استان که حاضرین همه جوانان هستند، اما باید در برگزاری این جشن دقت بیشتری صورت می‌گرفت تا به نتیجه بهتری منتج می‌شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تئاتر را به دلیل ویژگی های خاص و در ارتباط بودن با مخاطب یک فرصت دانست و افزود: ما نقاط و حد و مرز مشخصی داریم و باید برای اخلاق و مردمی که تئاتر را دوست دارند ارزش قائل شویم و مراقب باشیم دستاوردهای چندساله تئاتر استان را از دست ندهیم.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی انجمن نمایش گفت: به نظر می‌رسد این انجمن در استان نیازمند روح و نفسی تازه است که باید در کالبدش دمیده شود.

حقیقی با اشاره به تاخیری که در آغاز مراسم به وجود آمد، همچنین شرایط برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر استان مرکزی از کلیه حاضرین عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا؛ پس از سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی حمیدرضا صالحی رئیس انجمن نمایش استان با قرار گرفتن پشت تریبون، به اجرای ۸۰ نمایش در سطح استان در سال گذشته که اکثر آنها در شهرستان های استان اجرا شده است اشاره و اظهار کرد: متاسفانه اجراهای هنرمندان تئاتر اراک به عنوان مرکز استان کمتر از شهرستان‌ها بوده است چراکه اکثرا در انتظار برگزاری جشنواره‌ها هستند.

وی با اشاره به تقدیر از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر در ادامه جشن اردیبهشت تئاتر استان مرکزی گفت: ملاک انتخاب هنرمندان برگزیده این جشن فعالیت و تعداد اجراهای عمومی و میزان مخاطبین نمایش‌ها بوده است.

صالحی با تاکید بر اینکه هنرمندانی شایسته تقدیر هستند که با تمام چالش‌های موجود اجرای عموم داشتند و جهت جذب مخاطب تلاش کردند، گفت: الزامی وجود ندارد که هر ساله از یک تعداد خاص در جشن اردیبهشت تئاتر تقدیر شود و در این راستا با دقت و همچنین کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مراتب لازم ترتیب داده شد.

وی با بیان اینکه از کارگردان، نویسنده، بازیگر زن و مرد فعال در عرصه نمایش استان تجلیل خواهد شد، افزود: علاوه بر این از پیشکسوتان فعال و حامیان تئاتر استان نیز تجلیل خواهد شد و امید است با این اقدام خیرین بیشتری را در عرصه تئاتر استان شاهد باشیم.

رئیس انجمن نمایش استان با اشاره به تغییر شیوه اجرایی در عرصه تئاتر استان گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده اجراهای نمایش در سال ۹۵ با افتتاحیه و حضور پیشکسوتان عرصه تئاتر استان آغاز و با اختتامیه به پایان خواهد رسید و امید است که این اتفاق به رشد فعالیت‌های هنرمندان تئاتر استان بیفزاید.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه مراسم با حضور حقیقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و قاسمی معاون فرهنگی هنری بر روی صحنه از حامیان تئاتر “علی دانشور، محمدتقی خرسندی، علی چگینی، محمود حسنی و محمدتقی طهماسبی” از شهرستان آشتیان، “میثم صابری، کریمی و افشاری” از شهرستان تفرش، “احمد سجادی، آقارضایی، آذرنوش، حسینی، سلیمی و شمس” از محلات تقدیر شد.

پس از تقدیر از حامیان تئاتر استان مرکزی که متاسفانه هیچ یک در سالن حاضر نبودند، تجلیل از پیشکسوتان تئاتر استان صورت گرفت. عباس سلطانی پیشکسوت اراکی پس از دریافت لوح تقدیر خود به پشت تریبون رفت و گفت: این اولین بار است که در اردیبهشت تئاتر میکروفن به دست یک تئاتری افتاده است.

سلطانی تاکید کرد: امروز لازم است که اجازه دهیم مدیران فعال اداره کل ارشاد برنامه های خود را عملیاتی کنند و باید فرصت دهیم تا آنها اندیشه‌های خود را اجرایی و برخی از افراد از دادن آدرس اشتباه پرهیز کنند.

در ادامه از “ناصر کریمی نیک و مسعود فتاحی” از اراک، “رضا مقصودی” از آشتیان، “سید محمد سپهسالار” از ساوه، “سیدمحمد ثمربخش” از تفرش، “عباس شانقی” از محلات، “علی حسینی” از کمیجان و “سید هادی رضوی” از دلیجان نیز تجلیل شد.

تجلیل از نمایندگان انجمن نمایش در شهرستان‌ها در ادامه جشن انجام گرفت و در این بخش از “محمد فضل الهی” از ساوه، “میثم سرآبادانی” تفرش، “مهدی خسروی” از خمین، “ابوالقاسم کوخائی” از کمیجان، “احمد اعتمادی” دلیجان، “علی یگانه محلاتی” از محلات، “مهدی غلامی” از شازند و “عباد کریمی” از آشتیان که وی به عنوان فعال‌ترین نماینده به منظور جذب خیرین و کمک به ساخت سالن آمفی تئاتر این شهرستان شناخته شد، قدردانی انجام گرفت.

همچنین از “عادله یوسفی‌راد و سمیه انصاری‌فرد” به عنوان خبرنگاران فعال حوزه نمایش نیز تجلیل شد.

به گزارش ایسنا؛ پس از انجام بخش اول مراسم تقدیر حقیقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بار دیگر در پشت تریبون حاضر شد با اشاره به اینکه از ابتدای این جشن حس غریبی دارم، گفت: جای تاسف است که این جشن در شان تئاتر استان نیست و از همه پیشکسوتان که عمر خود را در تئاتر این استان گذرانده‌اند، عذر می‌خواهم.

وی تاکید کرد: هر چیزی سرجای خودش ارزشمند است، جای تاسف است که مجری برنامه حتی یک بار لیست برگزیدگان را نخوانده و در اجرای برنامه برای خواندن نام افراد با مشکل مواجه می‌شود.

حقیقی تصریح کرد: گل کاکتوس با خار و تیغ‌هایش حاکی از زخم زدن است و امروز برای برگزیدگان تئاتر استان گل کاکتوس در نظر گرفته شده است که جلوی اهدای آن گرفته شد.

وی به گروه موسیقی حاضر در مراسم اشاره کرد که در آغاز و پایان هر بخش و در حین اهدای جوایز برگزیدگان موسیقی راک می‌نواختند و با بیان اینکه هرچیزی باید در شرایط خاص خودش اتفاق بیفتد در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت، گفت: ما بودجه تعیین کردیم و اختصاص دادیم، اما تقدیرنامه‌ها خالی به برگزیدگان اهدا شد. دلم برای تئاتر استان و پیشکسوتان این عرصه سوخت و البته دلم برای شما جوانان که قرار است آینده این هنر را بسازید نیز می‌سوزد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه بیان این مباحث به معنای نادیده گرفتن زحمات انجام شده نیست بلکه انتظار من از این جشن فراتر از این فضا بود، گفت: فرصت‌ها داده شده است و این شرایط قابل اغماض نیست. امروز بخش اعظمی از تئاتری‌ها در این جشن حضور ندارند، در صورتی که حتی می‌باید به دنبال آنها می‌رفتیم تا در جشن اردیبهشت تئاتر استان حاضر باشند، این عدم حضور نشان از لنگیدن یک جای کار است.

حقیقی تاکید کرد: قطعا جلسه‌ای ویژه با نظارت بنده ترتیب داده خواهد شد که این جلسه کاملا جبران شود.

به گزارش ایسنا؛ با این سخنان فضای سالن و جشن کاملا برهم ریخت به طوری که با ترک سالن از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بخشی از حاضرین سالن را ترک کردند و عملا فضای سالن به التهاب کشیده شد.

پس از این اقدام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان برگزاری جشن، مراسم را با هر سختی ادامه دادند و موسیقی سنتی توسط ناصر کریمی نیک نواخته شد.

بخش دوم تقدیر از برگزیدگان بدون حضور مدیرکل و به اصرار با حضور معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از بازیگران پیشکسوت زن به انجام رسید و از “محسن مختاری” به عنوان طراح پوستر و بروشور جشن، همچنین “میثم سرآبادانی” از تفرش و “بهروز لطفی” به عنوان فعالان ستاد نوروزی تجلیل شد.

در ادامه که تقدیر برگزیدگان همراه با لوح و اهدای گل کاکتوس انجام گرفت، از کارگردانان فعال در بخش خارج از استان تجلیل شد و “مهدی محمدی”، شهرام سلطانی، میثم سرآبادانی و خداداد خدام به ترتیب جایگاه اول تا سوم را کسب کردند.

عباد کریمی، حمیدرضا صالحی و حجت رحیمی و جواد روستایی به صورت مشترک به عنوان سه کارگردان فعال استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش نویسندگاه فعال نیز مرجان کریمی از تفرش به عنوان نویسنده برتر انتخاب شد و داوود مقصودی و افق ایرجی جایگاه دوم و سوم را کسب کردند.

مهسا افتحی از تفرش به عنوان فعالترین بازیگر زن استان برگزیده شد و خدیجه علیجانی از آشتیان و سمیرا هاشمی از ساوه نیز رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.

در بخش برترین‌های بازیگر مرد مهدی ملکی به عنوان بازیگر برتر برگزیده شد و احمد اسلام‌پور از آشتیان و پویا رضایی نیز دوم و سوم شدند.

به گزارش ایسنا، در بخش تجلیل از هنرمندان فعال هر یک پس از دریافت هدایای خود در پشت تریبون قرار گرفتند و یک صدا سخنان مدیرکل ارشاد را توهین به خود خواندند که به عنوان مسئول فرهنگ و ارشاد استان در جشن تئاتر استان سالن را ترک می‌کند و گل کاکتوس را به عنوان نماد مقاومت خود خوانده و با افتخار آن را دریافت کردند.

در ادامه حمیدرضا صالحی رئیس انجمن نمایش استان با تاکید بر اینکه ترک سالن توسط مدیرکل ارشاد برنامه‌های جشن را دگرگون کرد، افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر بود که هنرمندان جوان هدایای خود را از دست پیشکسوتان عرصه تئاتر استان دریافت کنند تا دوستی هنرمندان جوان و پیشکسوتان به منصه ظهور برسد، اما متاسفانه این حرکت شرایط و کلیه معادلات را برهم زد.

در پایان مراسم، قاسمی معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با عذرخواهی از شرایط پیش آمده و برهم خوردن جشن، تاسف و مراتب شرمساری خود را به تئاتری‌های استان اعلام کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.