تعطیل شدن ۲۳ درصد صنایع استان مرکزی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه ۲۷۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی وجود دارد از تعطیلی ۲۳ درصدی صنایع در این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود که هزاران واحد صنعتی و تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ و مادر تخصصی در این استان و شهرهای مختلف آن مشغول به‌کار هستند.

استان مرکزی از جمله استان‌های صنعتی کشور است و بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب اهمیت اساس اقتصاد استان را تشکیل می‌دهند و با توجه به وجود بیش از ۲۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان بهره‌مندی از صنایع مادر و حلقه‌های واسط کلیدی در تولید کشور زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی استان بالا است به طوری که این استان همواره در رتبه ممتازترین استان‌ها در جذب سرمایه‌گذاری صنعتی قرار دارد.

استان مرکزی در طول ۲ دهه اخیر چهره‌ای صنعتی به خود گرفته و با راه‌اندازی طرح‌های صنعت نفت و پتروشیمی به یکی از بزرگترین مراکز صنایع استراتژیک کشور تبدیل شده به‌طوری که از تولیدات عمده استان می‌توان به آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، ریخته‌گری فلزات سنگین، مخازن تحت فشار، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و راه‌سازی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ‌های صنعتی، منسوجات، شیشه و جام، بلور، انواع لاستیک خودرو، شیم و کابل، شوینده‌ها، دوده صنعتی، الیاف مصنوعی، انواع سنگ ساختمانی، لوازم خانگی و کاشی، لوله و پروفیل فولادی اشاره کرد.

این درحالی است که صنعت و تولید استان در چند ساله اخیر و به تبع دیگر استان‌های کشور با رکود و تعطیلی روبه‌رو است که نتیجه آن بیکاری و مشکلات عدیده کارگری بوده در این راستا آخرین وضعیت صنعت و تولید استان را در مصاحبه‌ای تفصیلی با “محمدرضا حاجی‌پور” مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به گفت‌و‌گو نشستیم.

مشروح گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرنگاران تسنیم با “محمدرضا حاجی‌پور” مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: آخرین آمار موجود صنایع و شرکت‌های دارای مشکلات و معضلات در استان مرکزی ارائه دهید؟

حاجی‌پور: ۲۷۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که براساس طرح عارضه‌یابی که سال گذشته برای واحدهای ۱۰ نفر به بالا صورت گرفت مشخص شد ۲۳ درصد صنایع استان تعطیل هستند.

البته ورشکستگی تعریف خاصی دارد و واحدهایی مشمول عنوان ورشکستگی هستند که دارایی‌های آنها نسبت به زیانی که دارند کم باشد و لازم است که برای تعیین این موضوع یک حسابرسی قطعی انجام شود.

به منظور راه‌اندازی واحدهایی که بازار مصرف دارند و امکان فعال شدنشان براساس نوع تولید، کیفیت تولید و موارد این چنینی وجود دارد نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون هستیم که برای فعال شدن صنایع تا امروز برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم و برخی از این واحدها نیازمند بازسازی و نوسازی هستند بعضی از آنها هم باید از چرخه تولید خارج شوند.

تسنیم: یکی از مشکلات استان در صنعت سنگ است برای حل این مشکل چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

حاجی‌پور: در بحث سنگ دو حوزه معادن و واحدهای فرآوری را داریم معادن با توجه به سیاست‌هایی که دولت به منظور جلوگیری از مقوله خام‌فروشی که وجود داشت نیازمند انتقال تکنولوژی و استفاده از تجهیزات بروز و مدرن است که ضرورت دارد دولت در این زمینه حمایت‌هایی را به منظور بهره‌مندی واحدهای معدنی استان از تسهیلات رونق تولید داشته باشد.

قرار شد این اتفاق بیفتد و این واحدها در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کنند و طرح موضوع داشته باشند و در نهایت برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند.

در رابطه با صنایع فرآوری سنگ هم با توجه به تکنولوژی قدیمی که داریم هماهنگی‌هایی انجام شده و مذاکراتی با شرکت‌های ایتالیایی و ترکیه‌ای انجام و مقرر شد که برای بازسازی و نوسازی صنایع سنگ اقدام کنیم خیلی از ضایعاتی که در حوزه سنگ تولید می‌شود به‌ سبب استفاده از تکنولوژی قدیمی است.

بحث “اره” در صنایع سنگ استان مقداری کمرنگ است و از قله‌بر استفاده می‌شود دستگاه‌های مولتی‌وایر ۷۲ اره‌ای، ۴۲ و۳۸ اره‌ای در ایران محدود است که با رایزنی‌هایی که انجام شده قرار شد یک شرکت ترکیه‌ای به نام “MKS” با بهره‌مندی از تکنولوژی ایتالیایی یک نمایندگی در محلات ایجاد کند و تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه منعقد کرده‌ایم و امیدواریم با کاهش ضایعات و ایجاد شرایط لازم برای صادرات سبب رونق بیشتر و خروج از این شرایط زیان‌دهی واحدهای سنگی باشیم.

تسنیم: به منظور حل مشکلات داخلی ماشین‌سازی اراک چه اقدامی انجام شده است؟

حاجی‌پور: اصل ۴۴ و واگذاری‌ها به‌سبب شرایط حاکم بر کشور به‌درستی انجام نشد به‌طور عمده بحث خصوصی‌سازی به‌دنبال رد دیون دولتی بود که مطرح می‌شد اینکه صندوق فرهنگیان بتواند در حوزه ماشین‌سازی ورود کند و به دلیل عدم تخصص در امر تولید و اشتغال‌زایی سبب ایجاد شرایط سختی برای ماشین‌سازی شد که یک مقدار مبهم بوده و خود ما نیز ایراداتی را نسبت به آن وارد کرده‌ایم.

امیدواریم نسبت به رفع این مشکل که در حال حاضر سبب نارضایتی حوزه کارگری شده موفق باشیم تعدد مدیران و تغییر و جابه‌جایی که در چند ماه گذشته انجام شده یکی از عوامل بروز این نارضایتی‌ها است و ضرورت دارد که یک تیم تخصصی و کارآمد و کاردان در حوزه مدیریتی آن مجموعه فعال شود که این موضوع از طریق سازمان صنعت و معدن و دفتر اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود البته نمایندگان استان هم در این رابطه جلساتی برگزار کرده‌اند.

تسنیم: آخرین آمار در زمینه تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های کوچک و بزرگ را ارائه دهید؟

حاجی‌پور: پیگیری‌های متعددی با بانک‌ها داشتیم حدود ۱۰۶۷ واحد تولیدی کوچک و متوسط در حوزه صنعت و معدن و بحث جهاد کشاورزی در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کردند در کمیته‌های بررسی که داشتیم مقرر شد ۴۰۰ واحد به بانک‌ها معرفی شود که ۳۰۰ واحد از آنها به بانک‌های عامل معرفی شدند و ۸ واحد از آنها پرداختی در سیستم بانکی داشتند.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال تقریبا در تمامی جلساتی که ایشان نسبت به ارائه رهنمود در حوزه‌های مختلف داشتند گریزی هم به حوزه اقتصاد، تولید و بحث‌ صنعت‌های کوچک و متوسط داشته‌اند که همین موضوع حساسیت کار را بیشتر می‌کند و لازم است بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که موفق به انجام ماموریت مقام معظم رهبری شویم و به آن جامعه عمل بپوشانیم و شرایط لازم را به منظور رونق بخشیدن به صنعت و تولید ایجاد کنیم.

تسنیم: وضعیت شرکت هپکو و واگن‌پارس به کجا رسیده است؟

حاجی‌پور: در رابطه با هپکو بحث انتقال سهام آن عملیاتی شده و منتظر هستیم تا بحث سرمایه‌گذاری که وارد می‌شود و آن بحث انتقال اسناد و مدارک، نهایی شود و استاندار هم موضوعات خود را مطرح کنند همین‌طور برای رفع موانع و مشکلات هپکو و واگن‌پارس و بدهی‌های معوقشان و سرمایه در گردشی که مطرح بود مصوبات خوبی برای هر دو مجموعه در کارگروه ملی گرفته شد.

تقریبا بدهی‌های معوقه هر دو مجموعه به علاوه آذرآب، ماشین‌سازی و آونگان به مدت ۱۸ ماه استمهال شد و بعد از آن مقرر شد که بدون پیش‌پرداخت نسبت به تقسیط ۵ ساله آنها اقدام شود که برای کمک به این مجموعه‌ها نیازمند همکاری دستگاه‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی بودیم که مصوبات خوبی هم مطرح شد و یک جلسه نیز در راستای پیگیری این مصوبات در استانداری داشتیم.

در رابطه با واگن‌پارس هم با توجه به رویکردی که در دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد اقدامات موثری در راستای لغو قراردادی که طبق آن قرار بود واگن‌های باری را از کشورهای روسیه یا چین وارد کنند انجام شد که با پیگیری‌های انجام شده این موضوع برطرف شد.

تسنیم: شرایط کمباین‌سازی اراک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجی‌پور: کارخانه کمباین‌سازی نیز قرار شد که آستان قدس رضوی برای سرمایه‌گذاری مجدد اقدام کند و جزو نخستین برنامه‌هایمان است که بتوانند نسبت به افزایش یا تغییر و تحول تولیدات خود اقدام کنند.

همچنین از نخستین استان‌هایی بودیم که مشکلات واحدهای صنعتی بزرگمان در کارگروه ملی مطرح شد اخیرا چند مورد از واحدها را مجددا مطرح کردیم ولی به‌ سبب تراکم، مواردی که در وزارت صنعت و معدن وجود دارد نیازمند همکاری و همدلی خود مجموعه‌ها هستیم و امیدواریم با تلاش‌هایی که در دولت می‌شود و تلاش وزارت صنعت و معدن شاهد رشد، شکوفایی و رونق در این مجموعه‌ها باشیم.

تسنیم: یکی از مسائل موجود در حوزه ایرالکو توزیع محصول در بورس است در حالی که مسئولان این شرکت به‌دنبال ارائه محصول خارج از بورس هستند نظر خود بیان کنید؟

حاجی‌پور: آلومینیوم به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود که فروش آن هم هیئت امنایی است براساس مصوبه‌ای که دارند به‌طور عمده ارائه محصولات آلومینیوم باید از طریق بورس انجام شود و تا زمانی که ابلاغ رسمی از وزارتخانه یا سازمان بورس کشور انجام نشود این شرکت موظف است که در همان چارچوب عمل کنند.

قسمتی از سهام این محجموعه مربوط به دولت است و براساس سیاست‌های دولت باید حرکت کند و دنبال این هستیم که اگر از لحاظ قانونی مشکلی نباشد شرایط آلومینیوم شاید ایجاب کند که در خارج از بورس اقدام کند.

تسنیم: صنعت و تولید استان در چه وضعیتی قرار دارد؟

حاجی‌پور: رشد ۲۱ درصدی صادرات را نسبت به دوره مشابه سال گذشته در اراک شاهد بودیم که استان نیز به همین شکل است برق واحدهای صنعتی ۴ درصد افزایش یافته و مشکلات صنعت و تولید بسیار زیاد بوده که در این راستا با ۱۴ رایزن مکاتباتی را داشتیم که اولویت نخست ما کشورهای همسایه هستند یکی از ضرورت‌های سرمایه‌گذاری امنیت سرمایه‌گذاری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.