روابط عمومی در کفه نقد و نظر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، موفقیت در فعالیت ها زمانی حاصل می شود که با مطالعه وضع گذشته نقاط ضعف و قوت مورد نقد و نظر قرار گیرد و با سنجش فعالیت روابط عمومی ها می توان میزان توانمندی سازمانی را وزن داد.

وقتی به نوشته و سخنانی هایی که وضعیت روابط عمومی سازمان های مختلف را توصیف می کند نگاهی بیاندازیم، فاصله محسوس فعالیت روابط عمومی ها در ایران با آن چیزی که در متون نظری یا عملکرد جهانی از وظایف و شان این حوزه وجود دارد با تفاوت فاحش قابل مشاهده است.

در حال حاضر روابط عمومی ها در اکثر سازمان های ایران و استان مرکزی بیشتر نقش واحد تشریفاتی را بازی می کند و برگزاری جشن ها، مراسم بازنشستگی و تقدیر، مراسم استقبال رسمی و برنامه های از این دست فعال هستند در حالیکه رسالت سازمانی این حوزه در حد مشورت در تصمیم سازی و تسهیل گری راهبردهای توسعه است.

شاید زمان آن فرا رسیده که این نهاد به جایگاه تکالیف تخصصی خود برسد و تنها به عنوان بلندگو جهت دار عمل نکرده و در عرصه اعتمادسازی سازمانی و تقویت مشارکت جمعی در راستای اهداف خاص ایفای نقش کند.

روند کلی در روابط عمومی های کشور این بوده است که کمتر متخصص دانش آموخته این رشته در صدر این واحد در سازمان ها قرار می گیرد و این موضوع موجب شده است حتی افراد فعال در این زمینه نیز درک درستی از ماهیت روابط عمومی و شیوه های صحیح و علمی انجام وظیفه در آن ها را نداشته باشند.

مهمترین راهکاری که می تواند این مشکل را در روابط عمومی کشور حل کند شاید این است که در گزینش مسوولان روابط عمومی ها شرط تحصیلات عالی در این رشته گنجانده شود چرا که این مهم موجب می شود روابط عمومی ماهیت اصلی خود را به دست آورد.

مجید سعادت زاده استاد اراتباطات در دانشگاه فرهنگ و هنر اراک در این باره می گوید: نهاد روابط عمومی عمر چندانی در سازمان ها و اداره های کشور ندارد و به علت ضرورت و نیاز در سازمان ها ایجاد نشده بلکه به دلیل الزام های اداری شکل گرفته وبه همین دلیل تاکنون به صورت جدی به بازی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: نگاه سازمان ها به روابط عمومی نگاه دسته چندمی است و بود و نبود آن برای ادارات و سازمان مهم نیست در حالیکه روابط عمومی باید قلب راهبری تصمیم های سازمانی باشد و همگام با مدیر و بدنه سازمان گام های محکم بردارد.

این استاد ارتباطات بیان کرد: با توجه به اینکه حیات برخی از سازمان دولتی وابسته به مشتری نیست و در این سازمان ها اقتصاد انحصاری وجود دارد، وجود روابط عمومی در آن ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اگر در این سازمان ها رقابت ایجاد شود روابط عمومی ها می توانند جایگاه اصلی خود را به دست آورند.

این استاد ارتباطات بیان کرد: در این سازمان ها مفهوم رسالت مردم مداری روابط عمومی کمتر جا افتاده زیرا مشتری و مراجعه کننده برای دریافت خدمات و کالا در صف قرار دارند و محصول این شرکت ها را با هر کیفیت و قیمتی مجبور به استفاده و پذیرش آن هستند.

سعادت زاده گفت: روابط عمومی در بخش غیر دولتی هم به فکر این است که مشتری پیدا کند و کار بازار یابی را انجام می دهد و از وظایف حرفه ای خود باز مانده است.

وی ادامه داد: حوزه ارتباطات از جامعه جدا نیست و پیوست و آمیختگی عمیقی دارد و برای رشد تعالی روابط عمومی چاره ای جز رشد و تعالی جامعه نخواهیم داشت.

عزیز الله شیخی یکی دیگر استادان رشته ارتباطات دانشگاه های اراک معتقد است: روابط عمومی ارتباطی بین راس سازمان با اعضا و افراد در بیرون آن است و آنچه به عنوان بازخورد به سازمان می رسد دستمایه جهت گیری فعالیت ها و بهبود کیفی امور می شود.

وی اظهار کرد: مشکل بیشتر سازمان ها در کشور ارتباط ضعیف روابط عمومی ها با رسانه است زیرا روابط عمومی ها جایگاه اصلی خود را نیافته اند و با تکالیف سنتی و غیرحرفه ای تمی توانند پاسخگوی نیازهای رسانه و تعامل سازنده با آن برای بهره گیری از ظرفیت هایش در راستای خدمت به مردم و تعالی سازمانی باشند.

این استاد ارتباطات خاطر نشان کرد: روابط عمومی ها در برخی از دستگاه ها به عنوان اداره های دسته چندمی محسوب می شود و به محلی برای تبعید کارمندان تبدیل شده در حالیکه نبض سلامت اداری و روابط سازنده، از نشاط و پویایی تصمیم سازی این نهاد برمی خیزد.

وی ادامه داد: به دلیل نداشتن ساختار حرفه ای و ضابطه مند روابط عمومی ها عمدتا نربانی سیاست دولت ها هستند و با تغییر دولت ها نگاه به این نهاد و استراتژی کاری آن تغییر می کند که این آفتی بزرگ است.

این استاد ارتباطات گفت: اگر تعریف صحیحی از آزادی بیان و آزادی قلم داشته باشیم روابط عمومی های دولتی نمی توانند آزادی کلام داشته باشند زیرا باید بر اساس سیاست های سازمان مطبوع خود عمل کنند در حالی که ارتباط آن ها باید مدام با آزادی بیان همراه باشد تا بتوانند مشکلات را بازگو کنند تا مردم و رسانه ها در جریان آن ها قرار گیرند.

وی اظهار کرد: روابط عمومی تا زمانی که زیر نظر سازمان ها و نگاه سلیقه ای مدیران عمل کنند نمی توانند حرفه ای عمل کنند.

پیمان عین القضاتی یکی دیگر از صاحب نظران حوزه روابط عمومی و رسانه گفت: نهاد روابط عمومی در سازمان ها عمر چندانی ندارد و قانون شان آن ها را در سازمان ها مشخص نکرده و مسوولان سازمان ها نیز این نهاد را به صورت جدی نمی بینند چرا که سخنگوی این اداره ها نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون روابط عمومی های توجیه گر بزرگترین معضلات جامعه هستند و به جای پذیرش و پیشنهاد اصلاح خطاهای سازمانی با همکاری روابط عمومی، این نهاد سعی در مخفی کاری و یا توجیه محتوای خطا دارد که این نقیصه باید ترمیم شود.

این استاد ارتباطات بیان کرد: این نوع روابط عمومی یک آرایشگر و بزک کننده و توجیه گر است که بیشتر شایسته تبلیغات چی با معنی منفی کلمه است .

وی عنوان کرد: این روابط عمومی فاقد برنامه ریزی ادواری و مدون است و به صورت منفعل به دنبال حوادث و رویدادها می دود و با منطقی سطحی و استدلال هایی غیرقابل باور و با غوغاسالاری و فعالیت های ارتباطی پرخرج و عمدتا پر هزینه و پر زرق وبرق سعی در توجیه رویدادها، اقدامات و تصمیمات مدیران سازمان دارد.

عین القضاتی خاطر نشان کرد: روابط عمومی ها در سازمان ها باید به صورت حرفه ای و مستقل عمل کرده تا بتوانند حرف حق را منتقل کنند زیرا اگر حقیقت به مردم گفته نشود اعتماد مردم از بین می رود و بهره وری که خمیرمایه و حاصل کار سازمانی است در هاله ای از ابهام می ماند.

وی ادامه داد: در فقدان روابط عمومی حرفه ای، شبکه های اجتماعی ایفای نقش را در عرصه اطلاع رسانی، آموزش و نیازهای پایه روابط دوسویه مردم و سازمان ها به عهده می گیرند و به دلیل نبود تعهد و تخصص در این عرصه بازار شایعه به جای خبر در جامعه داغ می شود.

ابوالفضل نیک عهد استاد ارتباطات و روزنامه نگار گفت: تقابل و همراه بودن روابط عمومی با رسانه و بالعکس موجب کارایی هرچه بیشتر این دو نهاد می شود و ترسیم محتوایی ارتباط معنایی و کلامی جامعه و رشته فهم امور و گفتمان های قالب در این لایه ها و بخش ها به عهده روابط عمومی و رسانه است.

وی ادامه داد: روابط عمومی و رسانه نه تنها در مقابل یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند و هر دو باید وظایف ذاتی خود را به خوبی انجام دهند تا زمینه رشد و پیشرفت جامعه را فراهم کنند.

این روزنامه نگار افزود: روابط عمومی ها باید حقایق را به رسانه ها منتقل کنند و رسانه ها نیز باید بی طرفانه به مسایل بپردازند و نگاه نقادانه با هدف اصلاح گری و رشد داشته باشند.

وی اظهار کرد: رسانه ای با گرفتن امتیازهای مالی در برابر برخی موارد سکوت اختیار کند به وظیفه حرفه ای خود به درستی عمل نکرده و این نهاد ها باید در خصوص مسایل جامعه نقد و نظر درست داشته باشند تا مسایل در جهت صحیح خود حرکت کنند.

وی اظهار کرد: دنیای امروز، عرصه مجازی و درگاه های ارتباطی نوین است و روابط عمومی ها باید به عنوان پیشتازان انتقال فناوری های روز ، هم خود به این ابزارها مجهز باشند و هم برنامه راهبردی اثرگذاری را در تجهیز بهنگام اهداف و تصمیم های سازمانی با آهنگ تحولات داشته باشند.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز معتقد است: افرادی که در حوزه روابط عمومی وارد می شوند اگر در زمینه ارتباطات متخصص نباشد و با حداقل امکانات روز آشنا نباشند نمی توانند برای اهداف سازمان و افکار عمومی جامعه تلاش کنند و مردم را از فعالیت های سازمان آگاه کنند.

مهدی میرزابابایی افزود: روابط عمومی کارآمد باید واقعیت های سازمان را به جامعه منتقل کند مردم را با آسیب های احتمالی که در جامعه آشنا کند تا آنان در خصوص مسایل به درستی تصمیم گیری کنند نه آن چیزی که مورد نظر مدیر است، اشاعه دهند.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: ارتباط و درک متقابل روابط عمومی و رسانه باید دوسویه باشد رسانه ای که با دریافت امتیاز های مالی اقدام به چاپ خبر می کند موجب می شود که اعتماد مردم به رسانه ها کاهش یابد و این مهم موجب رسانه سوزی و روابط عمومی سوزی می شود.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: روابط عمومی ها و رسانه ها باید آن چیزی را که مورد نیاز مردم و جامعه است اطلاع رسانی کنند و درج و انتشار برخی از مطالبی که ممکن است لطمه ای به آرامش جامعه بزند باید با دقت بیشتری و نگاه حرفه ای حل شود.

به عقیده کارشناسان ارتباطات، روابط عمومی ها با بهره گیری از افراد خبره و تحصیل کرده در این حوزه باید در جامعه و سازمان ها به صورت آزادانه و مستقل به فعالیت های خود بپردازند و اطلاعات را به درستی و به دور از هرگونه سلیقه شخصی در جامعه منتشر کنند.

همچنین به عقیده این کارشناسان ایجاد رقابت در بین روابط عمومی ها از دیگر فعالیت هایی است که می تواند روز به روز به کیفیت خدمات آنان در جامعه بی افزاید.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.