تشکیل کمیته علمی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک سیاوش آقاخانی ظهر پنجشنبه در شانزدهمین جلسه کارگروه طرح کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک اظهار داشت: این کمیته مطالعات کاهش آلودگی هوای اراک را انجام می‌دهد و این مطالعات را در اختیار حوزه‌های ذی‌ربط قرار خواهد داد.

نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی استان مرکزی بیان کرد: بررسی و تصویب اولیه پژوهش‌ها در دستگاه‌های مختلف بر عهده این کمیته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم گفت: برای ساماندهی صنوف مزاحم شهر اراک دو زمین ۲۰ و ۹۹ هکتاری در نظر گرفته شده است.

علیرضا زاوشی ادامه داد: بر اساس تحقیقات سه دسته از مشاغل شامل رسته عمده‌فروشی، ضایعات و ریخته‌گری و قطعات آهن و آلومینیوم و ذوب آنها بیشترین آلایندگی را برای شهر دارند.

وی بیان کرد: بر اساس این تحقیقات تمام واحدهای پروانه‌دار و بدون پروانه در این سه رسته ۳۱۳ کارگاه در سطح شهر اراک را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۲۸۴ کارگاه دارای پروانه اصناف هستند و ۲۹ کارگاه هم بدون پروانه فعالیت می‌کنند.

زاوشی افزود: در روزهای اخیر از ۱۰۳ واحد از این مشاغل بازدید به‌عمل آمده است که ۱۰ واحد آنها برای گرفتن مجوز فرصت گرفته و یا تعطیل شده‌اند.

عضو شرکت دانش‌بنیان هوای پاک که انجام طرح فیلتراسیون ایرالکو را بنا به دعوت استاندار مرکزی به عهده گرفته است، گفت: این شرکت با استفاده از نظرات نخبگان جوان ایرانی برای سالم‌سازی هوای شهر اراک و تبدیل ایرالکو به اولین صنعت سبز جهان اقدام کرده است.

رسول نوروزیان افزود: در اجرای این طرح تاکنون حدود پنج هزار نفر ساعت با ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کار انجام داده‌اند.

وی هزینه نهایی این طرح برای ایرالکو را ۹۳ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: در اجرای این طرح روزانه ۱۰۰ تن گازکربنیک مایع و شش تن یخ خشک از محل بازیافت آلایندگی ایرالکو تولید خواهد شد.

عضو شرکت دانش‌بنیان هوای پاک اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح حذف آلایندگی از منشا یا تبدیل آن به فرآورده مورد استفاده است که در اجرای آن می‌توان از سموم ایجاد شده ایرالکو فرآورده‌های مذکور تولید و به فروش برسند.

نوروزیان ادامه داد: این طرح در سه مرحله اجرا خواهد شد که در مرحله اول شرکتی برای خرید یخ خشک و گازکربنیک مایع با ایرالکو قرارداد منعقد خواهد کرد و بدین ترتیب بخشی از هزینه اجرای این کار توسط ایرالکو نیز تامین خواهد شد.

وی افزود: فیلتراسیون برای کنترل آلایندگی انجام می‌شود که در حال حاضر ایرالکو از روش قدیمی احیا استفاده می‌کند.

عضو شرکت دانش‌بنیان هوای پاک با اظهار نارضایتی از عدم همکاری مسئولین ایرالکو برای اجرای این طرح خاطر‌نشان ساخت: این طرح برای حفظ سلامتی مردم مهم تلقی می‌شود و می‌تواند برای ایرالکو نیز درآمد ایجاد کرده و آن را به عنوان اولین شرکت صنعت سبز در جهان مطرح کند.

وی خاطرنشان ساخت: اجرای این طرح می‌تواند برای ۳۵۰ نفر ایجاد اشتغال کند.

نوروزیان با بیان اینکه در اجرای این طرح ۵۲ نخبه کشور نیز همکاری داشته‌اند تاکید کرد: استفاده از دانش فیلتراسیون در کشور می‌تواند ارزآور باشد و ایران و استان مرکزی را به‌عنوان اولین استفاده‌کننده از این دانش در دنیا مطرح کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.