راه اندازی مراکز تحقیقاتی آلومینیم و آب در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک در نشستی با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه اراک دارای سابقه‌ای ۴۳ ساله و پتانسیل علمی بسیار بالایی است، اظهار کرد: ۵۰ درصد اساتید دانشگاه استادیار هستند که این مهم نشان از توان علمی بالای این مجموعه علمی دارد.

وی با تأکید بر اینکه صنعتی بودن شهر اراک نیز عاملی است که نشان می دهد اقتصاد دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار گیرد و همسویی کاملی بین صنعت و دانشگاه برقرار باشد، گفت: مرکز رشد در دانشگاه اراک ایجاد شده و یک شرکت دانش بنیان نیز به ثبت رسیده است. این امر کمک می‌کند که ارتباط مناسبی با صنعت و بخش کشاورزی شکل گیرد چراکه دانشگاه باید بتواند مشکلات جامعه را حل کند.

حمیدی با اشاره به ایجاد اتاقی با عنوان اتاق ارتباط صنعت و دانشگاه در سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: تلاش بر این است که در جهاد کشاورزی نیز دانشگاه حضور فعال داشته باشد تا بتوان در جهت رفع مشکلات گام برداشت.

وی دانشگاه یک کلینیک درمانی برای جامعه دانست تصریح کرد: قطعاً فعالیت این کلینیک نیازمند تأمین نیازهای موجود است چراکه بدون امکانات هیچ یک از مشکلات حل نخواهد شد.

رئیس دانشگاه اراک در پایان خواستار حمایت معاونت عملی و فناوری رئیس جمهور برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اراک شد.

مرکز تحقیقاتی آلومینیم و آب در اراک افتتاح می‌شود

به گزارش ایسنا؛ علیرضا فضلعلی معاون فناوری و پژوهشی دانشگاه اراک نیز با اشاره به سبقه این دانشگاه، جایگاه فعلی را جایگاه درخور شأن دانشگاه اراک ندانست و گفت: استان ما از بعد صنعتی رتبه چهارم را در کشور دارد اما، دانشگاه‌های ما از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: با توجه به توان و انگیزه مدیریتی دانشگاه و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم و دولت با جدیت مسیر پیشرفت را در پیش گرفته‌ایم تا بتوان جایگاه اصلی دانشگاه را همسو با پتانسیل و بار علمی موجود محقق کنیم.

فضلعلی با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب و رشته‌های متنوع در مقاطع مختلف و همچنین حضور اساتید متبحر و علمی گفت: قطعاً حمایت‌های مالی نیاز اصلی دانشگاه نیست اما، به هرحال برای تحقق اهداف و رساندن دانشگاه به جایگاه اصلی باید منابع مالی مناسبی در اختیار داشت.

وی افزود: عمده فعالیت ما در دانشگاه معطوف به استفاده از توان دولتی و خصوصی برای درگیر شدن دانشگاه با پژوهش‌های کاربردی و در واقع تحقیقات مأموریت‌گرا بوده است اما، هنوز چالش‌هایی موجود است.

معاون فناوری و پژوهشی دانشگاه اراک با بیان اینکه استان مرکزی مهد تولید آلومینیم است به نبود یک مرکز تحقیقاتی در این راستا اشاره کرد و گفت: فقدان این مرکز باعث شده است که نتوان ارزش افزوده این فلز را ایجاد کنیم اما، با کمک دانشگاه اراک، دانشگاه صنعتی، دانشگاه آزاد و دانشگاه تفرش یک مرکز تحقیقات در زمینه آلومینیم در حال احداث است که بزودی افتتاح خواهد شد و امید است با هم‌افزایی بتوانیم فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه داشته باشیم که البته نیازمند حمایت‌هایی در این راستا نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه عموماً توان تولید محصول و تجاری‌سازی آن در دانشگاه وجود ندارد، گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته مرکز تحقیقات منابع آب با مشارکت آب منطقه‌ای به زودی افتتاح خواهد شد چراکه نیاز به وجود چنین مرکزی در استان کاملاً محسوس است استان قطب کشاورزی بوده است اما، به دلیل عدم مدیریت درست منابع آب چالش‌هایی ایجاد شده است که با این اقدام و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود می‌توان در رفع این چالش‌ها اقدام کرد.

فضلعلی در ادامه به تأسیس دفتر علمی فناوری دانشگاه‌های استان در سازمان صنعت معدن و تجارت اشاره کرد و همچنین انجام تحقیقات مشترک با جهادکشاورزی در راستای پژوهش‌های کشاورزی، زارعت، علوم دامی و گیاهان دارویی، ایجاد مرکز رشد در دانشگاه و امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی معدن را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه اراک عنوان کرد.

وی به آزماشگاه مرکزی دانشگاه اشاره کرد و گفت: تجهیزات با توجه به توان مالی دانشگاه موجود خریداری شده است اما، برای سرویس‌دهی به صنایع استان نیاز به تجهیزات جدید و سرمایه‌گذاری دارد. درحال حاضر دانشگاه عمدتاً به مباحث آموزشی می‌پردازد اما، تجهیز این آزمایشگاه از نیازهای اصلی استان محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه اراک در پایان اضافه کرد: قوانین تدوین شده در کشور براساس کلیات و همچنین متناسب با شرایط پایتخت صورت می‌گیرد در صورتی که نیاز است قوانین براساس وضعیت استان‌ها و کمبود امکانات صورت گیرد و به نوعی بومی‌سازی قوانین را نیز مدنظر قرار گیرد و نوزیع عادلانه صورت گیرد.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه صلابت به نمایندگی از اساتید دانشگاه اراک و همچنین ذوالفقاری مدیرگروه مهندسی مکانیک گزارشی از اقدامات صورت گرفته، نیازها و کاستی موجود را ارائه کردند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.