مدیرکل زندان‌های استان: قانون قصاص با عدالت همراه و به جای انتقام است

به گزارش مرکزی دیلی، خشایار جمشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: قصاص، یک مجازات الزامى است و طبق قانون مجازات اسلامی هرگاه مسلمانی عمداً مسلمانی را بکشد، محکوم به قصاص است و مواد ۳۸۱ تا ۴۴۷ قانون جدید مجازات اسلامی ابلاغی سال ۱۳۹۱ مربوط به قصاص، شرایط احراز و اثبات قتل و کمیت و کیفیت اجرای حدود مربوط به این مسئله است.

وی تصریح کرد: قصاص در اصطلاح پیگیری کردن و دنبال کردن اثر جنایت است به گونه‌ای که قصاص کننده همان جنایتی که جانی بر او وارد ساخته است، بر خود او وارد کند، اسلام قانون قصاص را به جای انتقام فرستاد و از رفتاری بی‌محاکمه، به حوزه قاضی و قضاوت کشاند و از این طریق آن را از رفتاری غیرحقوقی به عملی تبدیل کرد که برای شناخت جرم، مجرم و میزان جرم، نخست باید دادگاهی تشکیل شود تا هر نوع جزایی بر حسب آن و با عدالت صورت گیرد و از سویی دیگر آن را از صورت انتقام خارج ساخت و به قصاص بدل کرد.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی اظهار داشت: در آیات قرآن کریم در این خصوص آمده است: «و بر آنها در آن مقرر داشتیم که جان در مقابل جان و چشم در مقابل چشم و بینی در برابر بینی و گوش در مقابل گوش و دندان در برابر دندان می‌باشد و هر زخمی قصاص دارد و اگر کسی آن را ببخشد کفاره او محسوب می‌شود.» در روایات نیز عفو و مصالحه مورد تأکید قرار گرفته است.

جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر ۲.۳ درصد از زندانیان استان را زندانیان جرایم قتل عمد، شبه عمد و غیر عمد تشکیل می‌دهند، بیان داشت: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد قتل‌ها را قتل‌های غیر عمد تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از قتل‌ها در عدم کنترل خشم در زمان درگیری و یا موقعیت‌های تنش برانگیز از جمله درگیری‌های لفظی و خیابانی، قتل‌های ناموسی، اختلافات طایفه‌ای و خانوادگی، وقوع قتل در زمان سرقت، وقوع قتل در زمان درگیری با مامورین، وقوع قتل با انگیزه‌های انتقام جویانه و… است، گفت: طبق آمار موجود استان حدود ۰.۲ درصد از قتل‌ها توسط زنان انجام شده است.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی با بیان اینکه در خصوص قتل عمد طبق قانون مجازات اسلامی حکم قصاص و در خصوص قتل غیر عمد حکم پرداخت دیه صادر و اجرا می‌شود، بیان داشت: مدارا و خویشتن‌داری از مهمترین عناصر استوارسازی ارتباطات میان‌فردی، آرامش فردی، اجتماعی و جزو فضیلت‌های اخلاقی محسوب می‌شود، اگر در معاشرت‌های اجتماعی و خانوادگی مبانی اخلاقی و اسلامی در نظر گرفته شود و در منازعات بین فردی چه در جامعه و چه در جمع خانواده، سعه صدر و صبر و خویشتنداری ملاک قرار گیرد، هیچگاه قتل و جنایتی صورت نگرفته و از عواقب و مشکلات پیش آمده مربوط به این موضوع کاسته خواهد شد.

جمشیدی افزود: در اندیشه اسلامی، رابطه خداوند با موجودات بر اساس رحمت و محبت و بر بنیان ربوبیت استوار گشته و ارتباط افراد جامعه با همدیگر بر پیوند ناگسستنی «اخوت» بنا نهاده شده است، پیوندی که تقویت و تحکیم آن با گسترش و نهادینه شدن فرهنگ «مدارا و گذشت» که میوه شیرین آن، صلح، صمیمیت و وحدت است رابطه مستقیمی دارد، دست‌یابی به فضیلت مدارا و گذشت، به تحقق زمینه‌های عقیدتی، اخلاقی و روانی در فرد و جامعه و نیز به‌کارگیری راهکارهای مناسب منوط است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر اسلام در رابطه با کشتن و یا صدمه زدن به انسان‌ها چیست، گفت: خداوند که انسان را آفریده و به وی مقام و جایگاه والایی بخشیده است، چگونه می‌پسندد که این مخلوقش مورد اهانت قرار بگیرد و یا نابود شود، از این جهت است که حق تعالی کشتن یک انسان را بدون مجوز شرعی همانند کشتن همه انسان‌ها شمرده است، احترام به انسان و حرمت قتل نفس از مسائلی است که همه شرایع آسمانی و قوانین بشری در مورد آن متفق‌اند و قتل نفس را یکی از بزرگترین گناهان و جنایات می‌شمارند، ولی دین اسلام به عنوان آخرین پیام‌آور عزت و امنیت، بیش از همه برای این مسئله اهمیت قایل شده و برای قاتلان و اخلال‌گران امنیت و متعرضان به جان و مال بی‌گناهان، در دنیا و آخرت مجازات‌‌‌های سنگینی بیان کرده است.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی ادامه داد: از دیدگاه اسلام جان هر انسان، مسلمان باشد یا غیر مسلمان، محترم است و گرفتن جان فقط حق جان‌‌‌آفرین است، در آیه شریفه ۹۳ از سوره نساء آمده است «من یقتل مؤمناً متعمدا‌ً فجزاءه جهنم خالداً فیها و غضب‌الله علیه و لعنه و أعد له عذاباً عظیماً»، هر کسی انسان مؤمن و مسلمانی را قصداً بکشد، جزایش دوزخ است که در آن همیشه خواهد بود و الله بر او خشم گیرد و بر او لعنت کند و عذابی بزرگ برایش آماده کرده است و نیز در آیه ۱۵۱ سوره انعام  آمده است: «و لاتقتلوا النفس التی حرم‌الله الا بالحق ذلکم وصاکم به لعلکم تعقلون» و جانی را که خداوند (کشتنش را) حرام کرده است جز به حق نکشید، به این حکم کرده است شما را، باشد که خرد ورزید،‌ در این آیه هر نوع قتل جز آنکه حق بودنش با دلایل محکم شرعی ثابت شود، حرام و ممنوع قرار داده شده است، در روایات معصومین نیز در این خصوص بسیار آمده است از آن جمله ‌حضرت رسول اکرم  ‌صلی‌الله علیه ‌و ‌آله‌ و سلم فرمودند؛ ریختن خون هیچ مسلمانی حلال نیست، مگر در سه مورد کسی که ازدواج کرده است و باز هم مرتکب عمل زنا شود، کسی که شخصی را به ناحق بکشد، به عنوان قصاص کشتن او جائز است و کسی که دین حق را ترک کند و مرتد شود.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی گفت: طی سال جاری ۸ نفر از محکومان اعدامی از طریق رضایت اولیای دم از مرگ نجات پیدا کرده و به زندگی بازگشته‌اند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.