رجایی:ساماندهی مخاطرات آب و هوایی از چالشهای مهم کشور است

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی»روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایران به عنوان یکی از اعضای پروتکل الحاقی کنوانسیون تغییرات آب و هوای جهانی متعهد به رعایت ضوابط کاهش میزان تولید و اتشار گازهای گلخانه ای، افزایش فضای سبز و بهبود کیفیت سوخت است و در صورت اهمال از تعهدات مشمول جریمه صندوق سبز زیست محیطی سازمان ملل می شود.

وی توضیح داد: یکی از برنامه های مهم کشور در راستای مهار مخاطرات آب و هوایی پیشنهاد تقویت فضاهای سبز کشور در حد استانداردهای جهانی است و به همین منظور پیشنهاد ایجاد و گسترش فضای سبز اطراف واحدهای صنعتی بین ۲۰ تا ۳۵ درصد برای تبدیل شدن به قانون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از چالشهای مهم تغییرات آب و هوایی کشور نیز کیفیت سوخت مصرفی است که استاندارد سالم را ندارد و درحالیکه باید درحد استاندارد یورو۴ تولید شود هم اینک بخش عمده آن با استاندارد یورو ۲ است.

رجایی بیان کرد: پیگیری و نظارت جدی بر فناوری تولید خودروها یکی از فصول مهم قانون درحال تدوین آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است چرا که درحال حاضر فناوری پایین خودروها شرایط نامناسبی را در انتشار گازهای آلاینده کشور دارند و حجم بالایی از آلودگی را در فضای کشور منتشر می کنند و در کنار خودروها مجموعه نیروگاهها سهم خود را دارند.

رجایی یادآور شد: یکی از اهداف کشور در سالهای آتی تامین سوخت پاک برای تمامی صنایع ، منابع محرک و خانگی است و ایجاد زیرساختهای مناسب برای تولید مقادیر مورد نیاز انرژی گاز و برق باید با سیاستگذاری راهبردی مدیران ارشد و وزارتخانه های متولی مهیا شود.

وی عنوان کرد: بر اساس اهداف سند چشم انداز نظام تا سال ۱۴۰۴ باید ۷۵ هزار مگاوات برق در کشور تولید شود و تمامی صنایع کشور و خدمات و گرمایش خانگی در حوزه شهری و خانگی زیر پوشش شبگه گاز طبیعی قرار گیرد.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش مهمی از مخاطرات آب و هوایی بهحوزه مدیریت آب برمی گردد چرا که چالش آب امروز به یکی از مشکلات جدی تبدیل شده است.

رجایی گفت: در سالهای پس از انقلاب اسلامی سیاست مهار روان آبهای سطحی کشور با سدسازی دنبال شد که متاسفانه در این برنامه ها سهم زیست محیطی کمتر لحاظ شد.

وی توضیح داد: از سوی دیگر حوزه آب کشور با فشار استفاده از منابع تحت الارضی ، چاههای غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از چاههای مجاز همراه شد که این مهم نیز موجب افت سطح سفره های آب زیرزمینی شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اینک سالانه حداقل چهار متر افت سطح آب سفره های زیرزمینی را داریم که با توجه به خشکسالیهای چند سال اخیر و محدودیت بارشها اکثر تابهای کشور را در معرض مرگ و خشکی قرار داده است.

رجایی بیان کرد: خشک شدن تالابها به عنوان ظرف ذخیره آب و تعادل بخشی آب و هوا موجبات افزایش حرارت هوا، بروز پدیده ریزگردهای نمکی و برهم خوردن اکوسیستم محیطی می شود که تاثیرات نامطلوب آن بر کاهش محصولات کشاورزی و بروز انواع مشکلات بهداشتی و بیماریها برای جامعه انسانی بروز می کند.

وی گفت: یکی از برنامه های مهم در کشور این است که ۱۰ تا ۲۰ درصد سهم زیست محیطی آب از سدهای کشور باید لحاظ شود تا بستر جبران مشکلات ایجاد شده در اقلیمهای تالابی و سایر مناطق کشور مهیا شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.