موزه تنوع زیستی اراک ، از جاذبه های مهم گردشگری استان مرکزی

موزه تنوع زیستی اراک از جاذبه های مهم گردشگری استان مرکزی استبه گزارش مرکزی دیلی وبه نقل از ایرنا، استان مرکزی در حوزه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس یا سومین قطب تنوع زیستی ایران واقع شده است .

موزه تنوع زیستی اراک این فرصت را مهیا کرده تا گردشگران نوروزی با ذخایر غنی جانوری و گیاهی این منطقه آشنا شوند.

موزه تنوع زیستی اراک با طراحی و جانمایی خاص، بازسازی بخش هایی از زیستگاه های طبیعی این منطقه را در خود دارد و در آن تلاش شده که بازدیدکنندگان نماهای واقعی از محیط زیست استان را نظاره گر باشند.

مناطق تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست استان در این موزه با پوشش گیاهی نقاشی شده و حیات وحش تاکسیدرمی ‌شده در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

بازسازی مناطق سد ۱۵ خرداد دلیجان، دره سیبک ‌لته‌در و دره چکاب در منطقه حفاظت شده ۷۰ قله و تالاب کویری میقان، منطقه سربند و شراء از بخش های جذاب این موزه است.

در این موزه نمونک ۳۹۰ گونه جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها به نمایش درآمده و در قسمتی از آن ۸۲۷ نمونه از بی مهرگان ، ۱۷نمونه جمجمه‌ و۵۰ نمونه از سنگ‌ها و کانی‌ها در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

به منظور بهینه‌سازی وضعیت نمونه‌های جانوری موجود در موزه حیات وحش استان مرکزی ۲۶۴ قطعه پرنده شناسایی و رده‌بندی شده که این تعداد از ۱۶ راسته، ۴۶ تیره، ۱۰۰ جنس و ۱۴۵ گونه تشکیل شده است.

وجود نمونه‌هایی از ‘غاز پیشانی سفید کوچک’ که در فهرست گونه‌های آسیب پذیر قرار دارد از ویژگی های بخش پرندگان این موزه است.

نمایش نمونه ‘خروس کولی سینه سیاه’ از خانواده پرندگان اتفاقی ایران ویژگی برجسته در این موزه است که به آن جلوه خاص بخشیده است.

همچنین نمونک ۶۷ نمونه از ۱۶۰گونه پستاندار وحشی شناسایی شده ایران نیز در موزه دیده می‌شود که از جمله آن می توان به قوچ، آهو، پلنگ، بز کوهی (پازن)، مرال و خرس اشاره کرد.

تابلوهایی از جد پرندگان امروزی (آرکئوپتریکس)، پرندگان شکاری ایران، ماهیان آب‌های داخلی، پروانه‌های ایران، مارهای سمی، دایناسورها و ماکت ساخته شده از دایناسورها از دیگر بخش‌های این موزه است.

این موزه در ایام نوروز همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه برای بازدید علاقه مندان باز است.

هم اکنون ۱۲و ۲۵ صدم درصد مساحت استان مرکزی در قالب دو منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، شش منطقه شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان اراک و اثر ملی طبیعی غار نخجیر در مدیرت زیست محیطی استان مرکزی قرار دارد.

تاکنون ۵۳گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴گونه خزنده،۴۰ گونه دوزیست، ۱۹ گونه ماهی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.