ورزش همگانی کلید سلامت جامعه صنعتی استان مرکزی است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ورزش همگانی از سال ۱۹۰۰ میلادی تا کنون با انگیزه های از جمله سلامتی جسمی و روانی،غنی سازی اوقات فراغت،دور شدن از زندگی ماشینی،گسترش روابط اجتماعی و زمینه سازی برای ورزش قهرمانی مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است واز سال ۱۳۶۲ در ایران رسمیت یافته و رشد گسترش آن ادامه دارد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور با عوارض همزیستی با صنعت نظیر آلودگی هوا، ترکیب جمعیت کارگری و برخی عصبیت ها ناشی از مشکلات شهرنشینی دست و پنجه نرم می کند که پرداختن به ورزش همگانی می تواند راهکاری موثر در برون رفت از معضلات و هدیه نشاط و پویایی به مردم اثرات عینی داشته باشد.

کارشناسان و دست اندرکاران امور بهداشتی و ورزشی استان مرکزی براین باورند که فرهنگ تحرک جسمانی در جامعه ضعیف است و می طلبد رسانه ها و نهادهای آموزشی در نهادینه کردن اهمیت پرداختن مستمر به ورزش بیش از پیش بکوشند.

یکی از جوانان شهر اراک گفت:دسترسی آسان آحاد مردم به امکانات ورزش های همگانی زمینه تخلیه انرژی، آرامش روانی و ارتقای قدرت بدنی و متابولیکی بدن می شود و از بیماریهای جسمی و روحی پیشگیری می کند.

«امید ترابی»افزود: سنین جوانی فصل تحرک و فعالیت بدنی است و ورزش همگانی بطور مستقیم بر سلامت افراد تاثیر داشته و کیفیت انجام امور روزانه و اخلاقیات و روابط انسانی را ارتقا می دهد.

وی بیان کرد: مسوولان باید به همان اندازه که به ورزش قهرمانی اهمیت می دهند به ورزش همگانی نیز توجه داشته باشند چرا که این حوزه سنگ بنای سلامت عامه است.

یکی از بانوان شهر اراک گفت:زندگی آپارتمان نشینی، وسایل خانگی الکترونیکی و آمد و شد با خودرو موجب شده که بخشی از بیماری های غیرواگیر مثل فشار خون، امراض قلبی و عروقی، دیابت و چربی خون به صورت خاموش به سراغ نسل میانسال و جوان جامعه بیاید و متاسفانه شلوغی مطب پزشکان موید این موضوع است.

«فاطمه درویشی» بیان کرد: الگوی غذایی نادرست در کنار کم تحرکی عامل افزایش بیماریها است و امروز زمان آن رسیده که مسوولان گسترش ورزش همگانی را به عنوان سیاست راهبردی برای تمامی خانواده ها با حساسیت تعقیب کنند.

وی عنوان کرد: ضعف روابط اجتماعی یکی دیگر از آسیبهای زندگی ماشینی و جامعه صنعتی است که توسعه ورزش همگانی می تواند تا حدود زیادی در پیوند روابط بین فردی اثرگذاری داشته باشد.

وی اظهار کرد: بسیاری از طیف های جامعه به ویژه بانوان، اینک از ناهنجاری های روانی،افسردگی و اضطراب رنج می برند که پرداختن منظم به فعالیتهای ورزشی بویژه ورزش های همگانی کمک شایانی را به این افراد کرده و موجب شادابی و سرزندگی آنان می شود.

«زینب بابایی» یکی دیگر از بانوان اراکی با اشاره به این که نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل میدهند گفت: متاسفانه توزیع امکانات و فضاهای ورزشی زنان نسبت به مردان عادلانه نیست و برای جبران این نقیصه می طلبد که مدیریت شهری با افزایش نصب دستگاههای ورزشی در پارکها و فراهم کردن بستر توسعه ورزش همگانی خلا کم تحرکی این قشر را پرکند.

وی ادامه داد:داشتن جسم و روح سالم در زمان برای زادآوری یک اصل اجتناب ناپذیر است و اگر شرایط برای ورزش بانوان در جامعه فراهم نباشد نمی توانند کودکان سالم به دنیا آورده و تربیت کنند.

کارشناس بهداشت پایگاه انتقال خون استان مرکزی گفت: تحرک جسمانی یکی از نیازهای مهم و زیربنایی در کنار خوراک و مسکن است و با توسعه ورزش همگانی می توان هزینه های درمان را کاهش داده و افزایش طول عمر را برای مردم به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه گسترش ورزش همگانی و بهرگیری از دستاوردهای آن یکی از راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است،افزود:اقدامات پراکنده ای در خصوص ورزش همگانی در استان انجام شده است و اکنون زمان آن رسیده که به صورت هدفمند برای گروه های سنی هدف اقدامات تخصصی و مفید انجام شود.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی معتقد است: چاقی واضافه وزن و همچنین شاخص های بیماری غیرواگیر به عنوان تهدیدی جدی در حوزه سلامت استان مرکزی خودنمایی می کند و این مهم لزوم پرداختن به ورزش های همگانی را دوچندان می کند.

دکتر «بابک عشرتی»افزود: یافته های تحقیقی بیانگر آنست که تنها بین تا ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت استان فعالیت منظم فیزیکی دارند و طیف بزرگی از جمعیت استان در کنار کم تحرکی رفتارهای زیست نادرست دیگر مثل اعتیاد به تلویزیون، پرخوری و عادت به بلع تنقلات ، نمک،غذای آماده و روغن های اشباع را در کنار مصرف مواد دخانی و استرس های شغلی و زندگی دارند.

وی ادامه داد: جامعه منهای ورزش دچار خمودگی و افسردگی است و متولیان امور باید ورزش و سلامت را به عنوان نیاز اول جامعه در سبد برنامه ها تعریف کنند تا در آینده جامعه با بحران مواجه نشود.

عشرتی گفت: بنا به گفته مسوولان آموزش و پرورش هم اینک طیف بزرگی از دانش آموزان دختر با مشکلات جدی ساختاری و اسکلتی مواجه اند و این مهم لزوم پرداختن به ورزش از سنین پایین را در جامعه بیان میکند.

رییس هیات ورزش های همگانی استان گفت: ورزش همگانی به دلیل اهمیتی که در ایجاد نشاط و تندرستی برای همه اقشار جامعه دارد در استان یکی از کانونهای مهم تصمیم سازی و اقدام است و به همین دلیل شورای راهبردی ورزش همگانی در استان تشکیل شده است.

«نصرالله نان بده» افزود: یکی از خلا های موجود در حوزه ورزش های همگانی کمبود مطالعات میدانی و تحقیقات کاربردی در حوزه تقویت اثرگذاری و گسترش این ورزش در لایه های اجتماعی است که اخیرا به عنوان یکی از بخشهای محوری شورای راهبردی ورزش همگانی استان در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه حوزه فعالیت ورزش همگانی بسیار گسترده است،بیان داشت:هیات ورزشهای همگانی این استان در قالب ۳۷ کمیته اجرایی فعالیت دارد و هر ورزش زیرگروه برنامه ریزی های خود را در قالب این کمیته ها دنبال می کند.

وی بیان داشت:بر اساس چشم انداز افق ۱۴۰۴ حداقل باید ۵۰ درصد از افراد جامعه در فعالیت های ورزش های همگانی شرکت داشته باشند و تلاش هیات ورزشهای همگانی در راستای تحقق این مهم است.

رییس هیات ورزش های همگانی استان بیان داشت:عملکرد استان مرکزی در حوزه ورزش همگانی مطلوب است بطوری که طی چند سال گذشته جزو استانهای برتر کشور بوده است.

به نظر می رسد که حوزه ورزشهای همگانی به دور از شعارزدگی و افراط و تفریط ها باید با سیاستگذاری جامع و آموزه های اساسی نهادهای متولی به بخشی از برنامه زندگی هر شهروند تبدیل شود و به این بخش به عنوان هدفی راهبردی در زندگی روزمره مردم نگریسته شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.