اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره عکس میقان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، پژوهشگر و مستند ساز حیات وحش کشور شامگاه جمعه در اختتامیه اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان با اشاره به حفظ گونه های حیات وحش در تالاب گفت: سال ها پیش محیط زیست کشور هیچ فیلم و عکس ثبت شده ای از گونه های حیات وحش کشور نداشت و این باعث تاسف بود.

محمدعلی اینانلو افزود: در همان سال ها طرحی با عنوان هنر محیط بان به سازمان محیط زیست ارائه دادم که طی آن عده ای از محیط بانان، آموزش عکاسی و فیلمبرداری ببینند و دوربین هایی در اختیار داشته باشند، تا بتوانند از لحظه های ناب حیات وحش تحت پوشش خود عکسبرداری و آن را ثبت کنند.

وی با اشاره به استقبال کمرنگ محیط زیست کشور از این طرح ادامه داد: استان های سمنان، مرکزی و قزوین اولین استان هایی بودند که در این طرح مشارکت کردند.

اینانلو گفت: این جشنواره به شکلی دیگر موازی با همان طرح است با وجود اینکه این اتفاق خیلی دیر روی داده؛ ولی رخداد مهم و تاثیرگذاری است که می تواند عرصه را برای تربیت عکاسان حیات وحش که در ایران بسیار کم هستند، فراهم کند.

وی ابراز داشت: عکس های رسیده به جشنواره فوق العاده خوب بودند و انجام چنین کارهایی امیدوار کننده است و نوید آرشیوی خوب از حیات وحش استان مرکزی در سال های آینده می دهد.

حیات وحش کشور ایران بسیار فرار است

اینانلو در خصوص تهیه مستند حیات وحش گفت: فیلمبرداری و عکاسی در طبیعت، ژانر پرزحمتی است زیرا باید عکاس و فیلمبردار در اختیار طبیعت باشد.

این مستندساز اظهار کرد: البته این وضعیت در خصوص ایران مصداق دارد، زیرا حیات وحش کشور ایران بسیار فرار است.

اینانلو به عکاسان جوانی که این ژانر را انتخاب کرده اند توصیه کرد: علاوه بر یادگیری فنون عکاسی، مطالعه و شناخت طبیعت و حیات وحش را جدی بگیرید و پس از علاقه، وسیله، تکنیک و دانش، فرهنگ و ادب رسانه را نیز بیاموزید، زیرا اثر شما معرف شماست بنابراین باید دقت کنید چگونه در قرن ارتباطات از ابزار رسانه سریع، استفاده مناسب داشته باشید.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: استان مرکزی دارای گونه های زیستی بسیاری است که وجود سنگ نگاره های تیمره نشانگر قدمت و اصالت این گونه ها است.

امیر انصاری افزود: از آنجاییکه تالاب میقان یکی از زیستگاه های گیاهی و حیوانی مهم در نزدیکی اراک است توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

تالاب میقان یکی از زیستگاه های گیاهی و حیوانی مهم در نزدیکی اراک است

وی ادامه داد: با وجود چنین تالاب طبیعی در استان تا سال ها پیش استان مرکزی را به عنوان استان تالابی نمی شناختند.

انصاری با بیان اینکه مطالعه برای شناسایی تالاب های استان مرکزی از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد، اظهار کرد: پس از مطالعات و بررسی های صورت گرفته در استان با توجه به تعریف کنوانسیون رامسر و محیط زیست و قوانین حوزه آب و تالاب ها در استان مرکزی، شش تالاب شناسایی شد.

وی اضافه کرد: دو تالاب طبیعی و چهار تالاب مصنوعی در استان مرکزی قرار دارد که تالاب میقان مهم ترین آن ها به شمار می آید، پس از شناسایی این تالاب ها ، استان مرکزی در زمره استان های تالابی کشور قرار گرفت.

انصاری ادامه داد: تالاب میقان بعنوان یکی از شوره زارهای مرتفع کشور، وجود گونه های گیاهی و جانوری منحصربفرد و زیستگاه فصلی پرندگان مهاجر ، تبدیل به اکوسیستمی ارزنده شده است که حفظ آن ضروری است.

وی با اشاره به تهدیدهایی که تالاب را نشانه گرفته است، تصریح کرد: عدم تامین حق آبه، مدیریت چندگانه و برداشت غیراصولی از کارخانه املاح این تالاب را به نقطه تهدیدی تبدیل کرده است.

انصاری با اشاره به گرد و غبارهای ناشی از تالاب گفت: با مطالعه و ایجاد گونه های گیاهی مناسب در این نطقه همچون قره داغ این منطقه تبدیل به نقطه ای امن برای ساکنین اراک و روستاهای اطراف می شود.

وی برگزاری جشنواره را گامی در شناسایی تالاب و حفظ و انتقال آن به نسل های بعدی دانست.

اگر تالاب بمیرد اراک نیز خواهد مرد

انصاری تاکید کرد: اگر تالاب بمیرد اراک نیز خواهد مرد و باید تمام تلاش را برای پیوستن آن به کنوانسیون رامسر انجام دهیم.

وی با اشاره به ژئوتوریسم فوق العاده اراک گفت: کمتر شهری در کشور است که به فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتر چندین اکوتویسم ویژه را داشته باشد، اما اراک با وجود تالاب میقان، منطقه هفتاد قله، جنگل های بلوط و قله شهباز در فواصل کم دارای پتانسیل ویژه ای است که نیاز به شناسایی دارد.

مشاور اجتماعی استاندار نیز در این مراسم گفت: حضور در این مراسم به منزله تایید و حمایت از برگزاری چنین جشنواره هایی از سوی استانداری استان مرکزی  است.

حجت الاسلام حجت الله هاشمی افزود: این جشنواره گامی موثر در حفظ محیط زیست و رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و معرفی نقاط قوت صنعت توریسم است.

وی با بیان اینکه کاری که توسط هنرمندان شکل بگیرد ارزشی دوچندان درد، اظهار کرد: از آنجاییکه فرصت ارائه آثار در نمایشگاه محدود است امیدواریم شرایط برای چاپ کتاب جشنواره و استفاده تعداد بیشتری از شهروندان از این آثار فراهم شود.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: استانداری در فضای جدید به دنبال مشارکت با خانه تشکل های مردم نهاد ، اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان اجتماعی استان است تا زمینه را برای فرهنگ سازی در بخش های مختلف در جامعه فراهم آورد.

ایجاد فضای سبز را از اولویت های حفظ محیط زیست در اراک

وی ایجاد فضای سبز را از اولویت های حفظ محیط زیست در اراک عنوان و گفت: از آنجاییکه استان مرکزی ، استانی  صنعتی است به دنبال  گسترش سطح فضای سبز از طریق همکاری ارگان های زیربط هستیم تا شاهد شهری سرسبز باشیم.

در ادامه مراسم محمدرضا وروارنی فراهانی به نمایندگی از داوران اولین جشنواره تالاب میقان ” بهمن وفایی نژاد”، ” سید مهرداد شریفی” و ” محمدرضا وروانی فراهانی” به قرائت بیانیه پرداخت و گفت: از میان آثار رسیده به مرحله نهایی در بخش حرفه ای ۳۹ عکس، آماتور ۲۱ عکس، تهدید ها و فرصت ها ۱۱ عکس و در بخش کودک چهار عکس داوری شدند.

وی ادامه داد: امیدورایم این جشنواره، استمرار داشته باشد و شاهد ارتقا سطح کیفی آن در سال های آینده باشیم.

آراء نهایی هیئت داوران

در بخش کودکان هر چهار اثر رسیده بعنوان برگزیده بدون ترتیب انتخاب شدند. محمد جواد رجبی، صبا نظام آبادی، آریو برزن نوری و بهاره باجلان هر چهار نفر از اراک برگزیدگان این بخش بودند.

بخش فرصت ها و چالش ها عکس محمد امین حق بیدار از سنندج حائز رتبه برتر گردید.

در بخش آماتور از میان  پنج کاندیدای نهایی ابوالفضل شانقی اول، حمید حاج حسینی دوم و زهره صادقی سوم شدند. در این بخش رضا ستوده نیا و عمران حاجیان تقدیر شدند.

بخش حرفه ای: از میان شش کاندیدای نهایی محمود کل نگری از اراک اول، مهدی سعادت از ارومیه دوم، جابر غلامی از اراک و مهدی طاهری از تهران مشترکا سوم و حمید سلیمی نژاد از کرج و میلاد ممتاز فرجاد از اراک تقدیر شدند.

اولین جشنواره ملی عکس تالاب میقان با حمایت اداره کل محیط زیست استان مرکزی، موسسه زیست محیطی کیمیای سبز و موسسه رسش هنر نو با حمایت تعدادی از شرکت های صنعتی استان بکار خود پایان داد.

امید که استمرار برگزاری در این جشنواره در شناخت و معرفی جاذبه های و ظرفیت های ویژه استان موثر باشد و از طرفی حضور صنایع در این جشنواره ها فقط رفع تکلیف و پاک کردن صورت مسئله نباشد و در حل مشکلات زیست محیطی شهر حمایت های گشترده تر و در پاک کردن صنعت خود جدی تر باشند.

هرچند رسانه های استان مرکزی در انعکاس این جشنواره نقش پررنگی داشتند ولی عدم تقدیر از آنان و داوران جشنواره در میان انبوه تقدیرهای صورت گرفته جای بسی تاسف داشت.

……………………

گزارش: سمیه انصاری فر

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.