مردم از خریدوفروش مسکن مهر چه می‌گویند؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، جزئیات آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن نیز از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در همین رابطه خبرنگار ایسنا با حضور در محل احداث مسکن مهر شهرستان ساوه واقع در شهرک علوی به بررسی این موضوع پرداخته و نظرات ساکنین این پروژه‌ها را در خصوص نحوه معامله و خرید و فروش واحدهای مسکن مهر جویا شده است؛ این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که مردم علیرغم اقدامات انجام شده آنچنان که باید از قوانین این حوزه اطلاع ندارند.

 

یکی از مالکان مسکن مهر با ابراز خرسندی از این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر خبر بسیار خوبی برای ساکنان مسکن مهر و متقاضیان خرید آن بود.

 

حسین فلاحیان افزود: به دلیل ممنوعیت‌هایی که در خرید و فروش مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه تأمین مسکن در کشور وجود داشت، مقوله مسکن با رکودی قابل توجه مواجه شده بود.

 

وی ادامه: بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی کشور در رونق معاملات مسکن و احداث آن رقم می‌خورد و رکود در مسکن منجر به رکود در اقتصاد جامعه است.

 

وی خاطرنشان کرد: آزاد شدن معاملات مسکن منجر به رونق بخشیدن در این حوزه شده و بخش اعظمی از جامعه که از طبقات پائینی محسوب می‌شوند می‌توانند با قیمتی به مراتب پایین‌تر صاحب خانه شوند.

 

کاهش اقبال به خرید مسکن مهر به دلیل کامل نشدن زیرساخت‌ها

 

دیگر شهروند ساکن در شهرک علوی که در پروژه مسکن مهر ساکن است نیز فراهم آوردن زیرساخت‌ها را عامل مهمی در روان‌سازی معاملات مسکن مهر دانست و گفت: درست است که دولت اقدام به آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر کرده است اما، مردم تمایل زیادی برای خرید آن ندارند.

 

علی‌اکبر رهنما افزود: هنوز زیرساخت‌های لازم در پروژه‌های مسکن مهر به طور کامل فراهم نشده است و ساکنین این پروژه‌ها از کمبودهایی نظیر خدمات عمومی، بهداشت، امنیت، فضاهای آموزشی و … رنج می‌برند لذا اینگونه مشکلات منجر به کاهش اقبال عمومی برای خرید شده است.

 

وی اضافه کرد: تنها مزیت آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر جلوگیری از انجام معاملات غیرقانونی است چراکه برخی با نوشتن صلح‌نامه و درج شرایطی که بار قانونی ندارد اقدام به خرید و فروش می‌کردند که این کارها قطعا در آینده منجر به بروز دعاوی حقوقی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر فروشنده اطلاع کامل و دقیقی از ملک خود به ویژه در خصوص اقساط پرداختی به خریدار ندهد و به عبارتی برخی حقایق را کتمان کند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تشکیل پرونده‌هایی در دادگستری خواهیم بود.

 

یک شهروند دیگر نیز با قدردانی از اقدام دولت در خصوص آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر گفت: این اقدام دولت موجب شد تا ارزش واقعی مسکن مهر در بین مردم نمایان شود چرا که برخی از مردم زمانی اقدام به فروش ملک خود می‌کردند که هنوز به طور کامل تکمیل نشده و قابل سکونت نیست.

 

محمدرضا عالمی افزود: ترس مردم از به سرانجام نرسیدن پروژه‌های مسکن مهر و نگرانی آنها از عدم تأمین زیرساخت‌ها و محوطه‌سازی و نیز ارائه خدمات شهری منجر به اقدام عملی آنان برای فروش مسکن خود به طور ناقص شده بود.

 

وی گفت: با ابلاغیه دولت از این پس، مردم می‌توانند به راحتی ملک خود را با قیمت مطلوب به فروش برسانند و خریدار نیز می‌تواند به راحتی و با شرایطی که بیان شده اقدام به خرید کند.

 

یکی دیگر از ساکنین مسکن مهر که درصدد فروش واحد مسکونی خود بود نیز گفت: پروژه‌های مسکن مهر تمامی‌ شرایطی که یک ملک از آن برخوردار است را داراست و براساس هیچ منطقی نباید برای فروش آنها محدودیت ایجاد کرد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی با شفاف‌سازی و برطرف کردن محدودیت‌ها بتوانند شرایط تسهیل در خرید و فروش واحد های مسکونی مهر را فراهم کنند.

 

اسناد محکمه‌پسند لازم است!

 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان ساوه نیز در همین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: در اینباره هیچگونه دستورالعملی به صورت مکتوب به اتحادیه‌های املاک ارسال نشده است.

 

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که مالکین این قبیل املاک به صرف اطلاع از طریق رسانه‌ها اقدام به خرید و فروش واحدهای مسکونی خود می‌کنند که این امر هر چند موجب شکستن حباب نرخ املاک و تعادل بازار مسکن می‌شود اما، منجر به بروز مشکلات خاص خود هم می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه مشکلاتی بر سر راه معامله این قبیل املاک وجود دارد، گفت: عدم احراز صحیح مالکیت این قبیل املاک توسط مشاورین املاک به دلیل ارائه نکردن مدارک مستند و قوی مالکیت از جمله سند و یا برگه واگذاری معتبر، مهمترین مشکل در خرید و فروش مسکن مهر است.

 

وی اضافه کرد: مالکین مسکن مهر صرفا با ارائه فیش واریزی و استعلام از تعاونی‌های مسکن اقدام به فروش واحد مسکونی خود می‌کنند که این رویه قطعا منجر به بروز برخی اختلافات ملکی و در نهایت افزایش آمار ورودی پرونده‌های حقوقی به دستگاه قضایی خواهد شد.

 

خسروی تصریح کرد: تنها راهکار برون‌رفت از این مشکل این است که دولت قبل از اعلام آزادسازی معاملات مسکن مهر نسبت به ارائه اسناد محکمه‌پسند به مالکین اقدام کند. با توجه به اینکه اقتصاد کشور تحت‌تأثیر دلالان است این امر نیز ارتباط مستقیم با رسانه‌ها و دستورالعمل‌های اعلام شده در رسانه دارد.

 

فرامرز خسروی ادامه داد: ساده‌سازی و امکان استفاده از قوانین برای افراد عادی و فاقد تحصیلات عالی، ارتباط و تعامل بیشتر مردم با قوانین، آگاه‌سازی مشاورین املاک و همه افراد جامعه به طور کلی، مفید واقع شدن قوانین، اطلاع‌رسانی و در نتیجه کسب رضایت همگان از فعالیت و شیوه اقدامات خرید و فروش در راستای بهبود معاملات بویژه معاملات مسکن ضروری است.

 

وی اضافه کرد: آگاهی مردم از قوانین اموال از جمله منقول و غیرمنقول، مالکیت عقود و معاملات و الزامات، شرایط اساسی و بررسی صحت معامله، قصد و رضای طرفین، قواعد عمومی، وفای به عهد، احکام بیع، خیارات و احکام راجع به آن نیز نیاز جامعه امروزی است.

 

وی تصریح کرد: نتیجه مهم اطلاع‌رسانی در این موارد آشنا ساختن افراد با موضوعاتی نظیر کاربرد قوانین معاملات املاک در تنظیم قراردادها، خرید و فروش املاک و کاربرد قوانین احراز مالکیت مالک است که بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و سهم بسزایی در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.