برگزاری اولین نشست گفتمان نخبگان استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، پیمان عین‌‌القضاتی در اولین نشست گفتمان نخبگان استان مرکزی که در حسینه شهدای اراک برگزار شد، اظهار داشت: رویکردی که در دانشگاه‌های ما شکل گرفته وارداتی است، از درون طراحی نشده و شکل تقلیدی دارد.

وی با بیان اینکه “به هر شکل، این نظام طراحی شده و امروز باید در مورد آن بحث شود” گفت: باید اول ببینیم اهداف نظام اسلامی در بخش آموزش عالی چه بوده است. آیا توانسته‌ایم به این اهداف دست پیدا کنیم؟ آیا آن اهداف در دانشگاه‌های ما تحت عنوان برنامه تحقق پیدا کرده یا نه؟ پس باید به قانون اساسی و قوانینی که در برنامه توسعه به این موضوع پرداخته نگاه کنیم و ببینیم اینها با متون دینی تضاد دارد یا همراهی دارد.

عین القضاتی با بیان اینکه “ما برای تمیز دادن فارغ التحصیلان متعهد و متخصص باید یک نظام ارزشی تعریف کنیم” گفت: اگر قرار باشد ببینیم که آیا خروجی آموزش عالی ما متخصص متعهد است یا نه، ابتدا باید یک نظام ارزشی برای سنجش در این بخش تعریف کنیم. یکسری از ارزش‌ها قراردادهای اجتماعی است و یکسری از آنها قوانین دینی و اعتقادی ماست. باید بررسی کرد که آیا نظام آموزش عالی ما، درس‌ها، محیط آموزش، هیات علمی و منابع توانسته‌اند دانشجو را به این سمت سوق دهند یا خیر؟

وی یکی از معضلات موجود را بی تفاوت شدن اساتید نسبت به محیط دانشگاه دانست و گفت: مثلا عضو هیئت علمی که ساکن این شهر نیست و حاضر نیست در خوب و بد بودن محیط آموزشی خود مشارکت داشته باشد. این فرد محل زندگی خود را برای دستیابی به امکانات و رفاه بیشتر و صرف گذراندن ساعت آموزشی مشخص دو یا سه روز در هفته تغییر داده و مابقی امور را نیز غیرحضوری پیگیری می کند. این عضو هیات علمی در این شرایط چقدر می‌تواند از مشکلات و مسایل اجتماعی محیط آموزشی اطلاع داشته باشد؟

مدیر فرهنگی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص برنامه‌های فرهنگی برای دانشجوها در مقطع کارشناسی گفت: دانشجویان دچار تغییر ذائقه شده‌اند و موضوعات جدیدتری را طلب می‌کند ولی حوزه فرهنگی ما شاید به خوبی به این موضوع دقت و توجه نمی‌کند. براین اساس، نیازمند بازنگری در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها هستیم.

عین‌القضاتی با تاکید بر اینکه منزلت اجتماعی استاد وقتی ارتقا می‌یابد که نقش استادی خود را درست ایفا کند اضافه کرد: در حال حاضر اکثرا اساتید یکسویه هستند و عمدتا در محیط آموزش نفس می‌کشند و به درآمدهای حاصل از آموزش فکر کرده و به مباحث پژوهشی کمتر توجه می‌کنند و به همین دلیل ما در حوزه تغییرات اجتماعی، در حوزه اقتصاد، با زایش‌های علمی کمی روبرو هستیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.