با انتقال اصناف آلاینده، شهر آلوده اراک کمی نفس می‌گیرد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، به همین دلیل ایجاد شهرک اصناف در خارج از محیط شهری در اغلب شهرهای بزرگ آغاز شده است، در شهر اراک نیز این موضوع در حال انجام است، اما این حرکت کمی کند می‌باشد و نیاز به سرعت دادن دارد.

اصناف آلاینده به عنوان تهدیدی جدی برای محیط زیست شهری به شمار رفته و بر اساس بررسی‌های انجام شده، این بخش نقش مهمی در بر هم زدن آرامش فکری و روحی روانی مردم داشته و صدمات جبران ناپذیری به سلامت شهروندان وارد می‌کنند.

با توجه به اینکه شهر اراک به عنوان یکی از شهرهای آلاینده کشور به شمار می‌رود، توجه به این مشکل و رفع آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، عوامل متعددی باعث بروز آلایندگی در شهر اراک شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صنایع، خودروها و اتوبوس‌ها و اصناف اشاره کرد.

به همین دلیل، شناسایی و خروج اصناف آلاینده باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد، که خوشبختانه هم اکنون ایجاد دو شهرک ۲۰ و ۹۰ هکتاری برای ساماندهی و انتقال اصناف در دستور کار قرار گرفته است.

به هر حال باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت موجود ساماندهی شده، تا مردم اراک شاهد بر طرف شدن یکی از عوامل آلوده کننده در این شهر باشند، انتظار می‌رود، مدیران شهری برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از دو شهرک موجود را مورد توجه قرار دهند.

*عزم جدی مسئولان برای تعیین تکلیف وضعیت صنوف آلاینده

در همین زمینه استاندار مرکزی در یکی از کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با اهمیت تعیین وضعیت صنوف آلاینده هوای اراک، بیان کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان وضعیت صنوف آلاینده هوای شهر اراک تعیین تکلیف شده و برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد.

محمدحسین مقیمی با بیان اینکه هدف اصلی از ساماندهی این مشاغل بهبود وضعیت و مشکلات آنها و شهر اراک بوده، گفت: مسئولان استان به دنبال متوقف شدن فعالیت این صنوف در شهر اراک نیستند، در عین حال صنوف آلاینده از عوامل مهم آلودگی در شهر اراک به شمار می‌روند، به همین دلیل باید حداکثر ظرف یک ماه آینده وضعیت این صنوف مشخص شود.

مقیمی با بیان اینکه اول اسفند امسال آخرین فرصت این صنوف برای رسیدن به شرایط و استانداردهای مورد نیاز خواهد بود، اضافه کرد: باید صاحبان صنوف آلاینده تا مدت زمان تعیین شده اقدام به اصلاح وضعیت خود کرده و شرایط مورد نیاز برای ادامه فعالیت خود را فراهم کنند، در غیر این صورت با صنوفی که اقدام به اصلاح مشکل زیست محیطی واحد خود نکنند برخوردهای لازم و قانونی خواهد شد.

*ضرورت بهره‌برداری سریع‌تر از شهرک اصناف

در همین زمینه مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی به خبرنگار ما گفت: شهرداری اراک دو شهرک ۲۰ و ۹۰ هکتاری برای انتقال صنوف آلاینده در نظر گرفته است.

امیر انصاری با بیان اینکه باید ۲ شهرک تعیین شده برای استقرار صنوف آلاینده موجود در نظر گرفته شوند، اظهار داشت: انتظار می‌رود، شهرداری اراک دو شهرک را تنها برای استقرار واحدهای مورد نظر موجود در شهر ایجاد کند و اولویت نیز به حضور این صنوف باشد و در نتیجه نباید ابتدا صنوف جدید در این شهرک‌ها استقرار پیدا کنند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ صنف آلاینده در شهر اراک شناسایی و به اغلب واحدهای موجود اخطارهای لازم داده شده و در برخی از اوقات شاهد بهبود وضعیت و اصلاح آنها نیز بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی در ادامه به نقش اصناف آلاینده در آلودگی هوای اراک اشاره کرد و افزود: اصناف آلاینده نقش زیادی در آلودگی هوای شهر اراک دارند، به عنوان نمونه سوزاندن ضایعات که در طول شبانه روز اتفاق می‌افتد یکی از عوامل آلودگی هوای شهر است.

وی ادامه داد: این اداره با همکاری سایر سازمان‌های نظارتی همچون دادگستری با جدیت با اصناف آلاینده برخورد خواهد کرد، همشهریان نیز می‌توانند در صورت مشاهده این اصناف، با اداره محیط زیست استان تماس گرفته که در اسرع وقت برخوردهای لازم با این مراکز انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: برخی از اصناف همچون صنایع ریخته گری و ذوب را باید صنعت آلاینده دانست، به همین دلیل و با توجه به ساخت کارگاه‌های مناسب برای استقرار این صنایع، در شهرک صنعتی خیرآباد در نظر داریم، این اقدام را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.

انصاری بیان داشت: مسئولان استان هر چه سریع‌تر زمینه را برای انتقال اصناف آلاینده‌ای همچون خودرو، تراشکاری، کابینت سازی و در و پنجره سازی مهیا کنند.

در همین زمینه نایب رئیس مجمع امور صنفی شهرستان اراک با بیان اینکه انتقال اصناف آلاینده به خارج از شهر قطعی است، گفت: با توجه به تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نباید مشاغل مزاحم در داخل شهرها فعالیت کرده، به همین دلیل به محض آماده شدن شهرک‌های ۲۰ و ۹۰ هکتاری این اصناف از داخل شهر خارج خواهند شد.

علی جعفر محصولی اظهار داشت: خوشبختانه عملیات ساخت شهرک ۲۰ هکتاری خودرو مراحل پایانی خود را طی می‌کند و شهرک ۹۰ هکتاری نیز در حال طراحی برای ساخت بوده و امیدواریم بتوانیم تا یک سال و نیم آینده اقدام به جابه‌جایی این اصناف کنیم.

وی بیان کرد: متأسفانه دلیل تاخیر انتقال اصناف آلاینده نبود متولی برای ساخت شهرک اصناف بوده، اما خوشبختانه اکنون مجمع امور صنفی با همکاری شهرداری و شرکت سازنده عملیات اجرایی را آغاز کرده و تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری این دو شهرک در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهند داد.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930902000694#sthash.JUCbzjzc.dpuf

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.