جای خالی عکسهای با کیفیت در مطبوعات محلی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، عسکها، نقادان منصفی که خاطرات تلخ وشیرین زندگی را به امانت نگه می دارند و گاه یک عکس برای همیشه تاریخ جاودان می شود. درعکس ها صحنه‌های مهم تاریخی در گذر زمان دیده می شوند و این نمایش مستند واقعیت ها، اهمیت عکسها را روزبه روز بیشتر می کند.

عکسهایی که همیشه از نوشته‌ها و گزارش‌ها گویاترند و ردپای غرض ورزی را کمتر حمل می کنند. چراکه با واقعیتها سر و کار دارند و آنچه را که هست در قاب تصویر به نمایش می گذارند اما گاه چاپ عکسهای بی کیفیت ارزش هنری این سندهای واقعی را از بین می برد.

عکاسی، هنری که بیش از هر هنر دیگر با واقعیت، ارتباط تنگاتنگ دارد و زمانی که این رشته به ثبت مو به موی واقعیت می پردازد، به عنوان آیینه واقعیت ازآن نام برده می شود.

کم توجهی به عکس در رسانه هایی که سابقه ۱۰۰ساله را با خود یدک می کشند

اهمیت عکس در حالی است که مطبوعات استان مرکزی که سابقه بیش از ۱۰۰ ساله را با خود یدک می کشند کمتر به انتشار آن و اهمیت آن توجه می کنند.

پرداختن به رویدادها در رسانه های مکتوب استان این روزها بدون عکس است و اگر عکس کار می شود به دلیل رپورتاژی بودن آن است و از سوی دیگر به رویدادهای جالب تصویری کمتر توجه می شود.

مسئول خانه عکاسان حوزه هنری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در عصری که از آن به‌عنوان عصر رسانه‌ها نام برده می‌شود عدم درک جایگاه عکاسی به‌عنوان یکی از ارکان مطبوعات می‌تواند زمینه‌های کاهش مخاطب را فراهم کند.

حمید رضا مجیدی با تاکید بر اینکه در رسانه ها، عکس می تواند واقعیت های یک جامعه را به تصویر بکشد، ادامه داد: توقیف برخی روزنامه ها در ایران به واسطه عکسها و کاریکاتورهای آن است و این امر به دلیل شناخت سردبیران و مدیران آن نشریه از اهمیت عکس و تصویر است که سردبیران و مسئولان نشریات مکتوب در استانها و شهرستان ها نیز به آن توجه کنند.

سواد بصری لازمه شرایط کنونی

وی با بیان اینکه داشتن سواد بصری از دیگر عوامل توجه به عکس و تمیز عکس بی غرض و با غرض است، افزود: میانگین سواد بصری در جامعه‌ی چه در میان مطبوعاتی و چه مردم باید افزایش یابد چنانکه ما در لحظه در هجوم عکس ها و تصاویر مختلف هستیم که می تواند تاثیرات مختلف مثبت و منفی بر ما بگذارد.

وی تصریح کرد: از این رو ضروری است سواد بصری افزایش یابد تا ما بتوانیم نگاه خود را کنترل کنیم و هدف عکس را تشخیص دهیم.

کم سوادی زمینه ساز هجوم فرهنگی/ ما آدم های تصویری نیستیم

این مدرس عکس با بیان اینکه فرم محتوا می سازد و عکسها حاوی رمزهای گوناگونی برای تحلیلگران می شوند، معتقد است: گاهی دیده شده به واسطه ناآگاهی سردبیران، عکاسانی در مطبوعات عکسهایی گرفته اند که شاید در وهله اول قصدشان چیز دیگری بوده است اما همین عکسها زمینه تحلیل های بسیاری از سوی غرب شده است.

وی یکی از دلایل این تحلیل ها را از سوی تحلیل گران غرب عدم شناخت فرم و محتوا عکس از سوی ما دانست و گفت: این تحلیل گران از عکسی که یک عکاس در مطبوعات ایران گرفته رمزهایی را دریافت می کنند که شاید عکاس هیچ وقت آن را درک نکرده است.

مجیدی با بیان اینکه ما آدم‌های تصویری نیستیم، اظهارکرد: پیشنهاد می شود مدیران هنری در کنار سردبیران قرار گیرند و مخاطبان اعم از روزنامه ها و مردم عامی با تحلیل فرم و محتوا آشنا شوند و از آن سو عکاسان نیز حرفه ای تر به این هنر نگاه کنند تا بتوانیم در یک ترازوی نقد منصفانه قرار گیریم.

وقتی مطلب تولیدی نیست عکس هم تولید نمی شود/ برای تولید هزینه نمی شود

سردبیر هفته نامه سماع قلم نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه عکس در مطبوعات محلی استان مرکزی جایگاهی ندارد به خبرنگار مهر گفت: در برخی مطبوعات محلی استان مرکزی به دلیل اینکه مطالب تولیدی ندارند و عمدتا مطالب خود را از خبرگزاری ها و سایتها دریافت می کنند به تبع آن عکس تولیدی هم وجود ندارد.

نصیر عالیخانی با بیان اینکه برخی نشریات مکتوب درآمد مناسبی هم دارند ولی برای عکس و تولید مطلب هزینه نمی کنند، ادامه داد: مسئولین مطبوعات محلی به علت همین نداشتن مطالب تولیدی به عکسهای خبرگزاری ها بسنده می کنند و در برخی مواقع نیز از عکسها کپی برداری می کنند و اسم منبع و عکاس را هم درج نمی کنند.

طراحی های نامناسب دلیل دیگر/ دو نشریه عکس تولیدی دارند

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی برای استفاده نکردن از عکس در مطبوعات استان مرکزی دست به دست هم داده است اظهار داشت: در برخی مواقع نا آگاهی طراح نیز در اینکه این عکس در روی چه کاغذی و با چه درجه رنگ و نور با کیفیت چاپ می شود نیز در این امر تاثیرگذار است.

عالیخانی اضافه کرد: به عبارتی عکس با کیفیت انتخاب می شود اما زمانی که طراح به نوع چاپ و کاغذ توجهی نکرده باشد این عکس بدون کیفیت منتشر می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها دو نشریه در استان عکس تولیدی استفاده می کنند، گفت: این در حالی است که دهها نشریه مکتوب در استان منتشر می شود و تا وقتی نشریات محلی مطالب تولیدی نداشته باشند وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.

عکس زمینه ساز توسعه رسانه ای

مدرس و عکاس خبرگزاری مهر در استان مرکزی با بیان اینکه مخاطبان معمولا عکس خوب را درک می کنند گفت: مردم عکس خوب را دوست دارند و وجود عکس های مناسب و با کیفیت می تواند زمینه ساز توسعه رسانه ای باشد.

محمد وروانی فراهانی می گوید: عکسی خوب است که توجه مخاطبان را برای چند لحظه هم که شده به خود جلب کند و مخاطب درگیر آن شود ولی متاسفانه در برخی مطبوعات محلی از عکسها بدرستی استفاده نمی کنند.

وی ادامه داد: عمده مشکلات در هفته نامه های محلی است استفاده از عکسهای بی کیفیت و با محتوای پایین استفاده می کنند و کمتر برای عکس هزینه می شود.

کم توجهی به عکاس در برنامه های خبری

وی از دیگر معضلات مطبوعات محلی را رعایت نکردن حق مالکیت معنوی (کپی رایت) عنوان کرد و گفت: مطالعه و درک زیبایی شناسی و درک عکس خوب از بد خبری می تواند سنگ محکی برای باز شناسی عکاسان خوب باشد.

وروانی نبود تشکیلات مستقل برای عکاسان خبری استان را از دیگر مشکلات کار و حضور بیشتر در مطبوعات دانست.

سید مهرداد شریفی عکاس دیگر اراکی، به خبرنگار مهر گفت: بی احترامی به عکاس در برنامه های خبری و عدم رعایت حق کپی رایت از دیگر مشکلات عکاسی خبری است که توسعه عکس در مطبوعات را با چالش روبرو کرده است.

عکس و نوشته، دو رکن اصلی در کار مطبوعات است و استحکام هر نشریه‌ای در گرو استفاده صحیح از عکاسی و نویسندگی است به این دلیل که عکس می‌تواند در ترکیب با یک نوشته پر معنی و یک صفحه‌آرایی هنرمندانه به چیزی فراتر از سند یک واقعه تبدیل شود سندی که گاه از در شلوغی کار سردبیران گم می شود. از این رو پرداختن و توجه بیشتر به عکس خبری در سطح رسانه های محلی می تواند در بهتر دیده شدن اخبار، حوادث و … موثر باشد به خصوص که آنچه در مطبوعات سراسری هم منتشر می شود بیشتر مربوط به موضوعات کشوری یا خاص است و همیشه عکسهای مربوط به اخبار استانی در مظلومیت واقع می شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.