در اولین روز معاینه فنی رایگان چه گذشت؟

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- از شهر صنعتی که گذشتیم صف درازی از خودروهای پراید، پیکان و پژو پشت سر هم پارک کرده بودند تا به مرکز معاینه فنی خودرو جنب ترمینال اراک رسیدیم برخی راننده‌ها کلافه از خودروهایشان پائین آمده و انتظار می‌کشیدند.

راننده آژانس در طول مسیر گفت: اکثر خودروهایی که معاینه فنی ندارند در حمل و نقل عمومی فعال هستند، و اکثر افرادی که از اخذ معاینه فنی فرار می‌کنند کسانی هستند که نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند و قانون را دور می‌زنند.

وی تنها دلیل هجوم مردم برای معاینه فنی خودرو در روزی که به مناسبت روز هوای پاک نامگذاری شده را مشکلات اقتصادی دانست و تاکید کرد: اگر سالی پنج بار هم این اقدام به صورت رایگان انجام گیرد، باز هم کم است.

معاینه فنی خودرو سمبل‌کاری است

رضایی‌تبار راننده پرشیا که از هشت صبح در صف ایستاده نیز معتقد است: همه افرادی که در این صف طولانی به انتظار نشسته‌اند برگه معاینه فنی ندارند و به خاطر رایگان شدن آن حاضر شدند ساعت‌ها در صف بایستند.

وی رایگان شدن معاینه فنی خودرو در این روز را یک امتیاز دانسته و می‌گوید: شخصا اعتقاد دارم خودروها را به صورت رایگان معاینه فنی کنند، اما از سوی دیگر سخت گیری‌ها را بیشتر کنند، چراکه معاینه فنی خودرو در مملکت ما سمبل‌کاری است.

این بازنشسته ادامه می‌دهد: دوران، دوران رکود است و مردم از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، بر این اساس هر زمان که یک چنین امتیازات و کالا یا خدماتی رایگان ارائه می‌شود از طرف مردم استقبال می‌شود.

معاینه فنی کلکی برای درآمدزایی

هنوز حرف‌های راننده پرشیا به اتمام نرسیده بود که یک راننده پراید جلو آمد و گفت: معاینه فنی کلکی است برای گرفتن پول؛ چرا که در جاهای دیگر با پرداخت پول بدون انجام معاینه فنی می‌توان کارت معاینه فنی خودرو را دریافت کرد.

وی عنوان کرد: وقتی برچسب معاینه فنی خودروی شخصی خود را دریافت می‌کنم، اما یک هفته بعد تنظیم خودروی من به هم می‌خورد، معلوم است که در اصل برگه معاینه فنی فقط به خاطر این صادر شده است که از یک طرف مراکز معاینه فنی پولی از جیب مردم بیرون بکشند و از سویی دیگر به بهانه عدم داشتن برگه معاینه فنی، رانندگان جریمه شوند.

اکبری معتقد است اگر معاینه فنی خودرو هر سه ماه یک بار رایگان باشد و همه به صورت مرتب برگه معاینه فنی خودروی خود را که البته با کیفیت انجام شده باشد اخذ کنند، شرایط بهتری ایجاد خواهد شد، چرا که رانندگان از سلامت خودروهایشان مطمئن خواهند بود.

فقط خودروهای بنزین‌سوز رایگان معاینه می‌شوند

راننده دیگری که به نشانه اعتراض از خودروی خود پیاده شده و به سمت مرکز در حرکت است، نیز می‌گوید: اینجا ایستادن وقت تلف کردن است چراکه اطلاع‌رسانی خوب نبوده است و از ابتدا باید عنوان می‌کردند که فقط خودروهای بنزین‌سوز حق اخذ برچسب معاینه فنی خودرو به صورت رایگان را دارند.

وی اضافه می‌کند: اکثر خودروهایی که در اینجا در صف ایستاده‌اند، دوگانه‌سوز هستند و از سوخت گاز استفاده می‌کنند. دوگانه‌سوزها باید برای اخذ برگه معاینه فنی هزینه ۲۲ هزار تومانی پرداخت کنند.

این راننده ادامه می‌دهد: شب گذشته که این طرح اعلام شد از سوی مسئولین مربوطه باید اعلام می‌کردند که این طرح فقط مخصوص خودروهای بنزین‌سوز است، چراکه همه به امید استفاده از خدمات رایگان آمده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم که وقت‌شان را از سر راه نیاورده‌اند که بیایند اینجا ساعت‌ها در صف بایستند بعد بشنوند که این طرح به آنها تعلق نمی‌گیرد.

این راننده در ادامه یادآور شد: اگر گاز سوخت پاک است و آلودگی ندارد، پس چرا برای معاینه فنی باید ۲۲ هزار تومان پرداخت کنیم.

به گزارش ایسنا، از صف طولانی خودروهای در نوبت معاینه فنی که گذشتیم، با توجه به صحبت‌های مردم گفت‌وگویی هم با محمد عسگری مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک انجام دادیم.

وی در خصوص اجرای این طرح و اهداف آن اظهار کرد: به مناسبت روز ۲۹ دیماه به عنوان روز هوای پاک در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک هر ساله بر اساس مصوبه شورای شهر و ابلاغ شهرداری در این روز مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو به صورت رایگان اقدام به معاینه فنی خودروهای بنزین‌سوز می‌کند.

عسگری ادامه داد: این طرح با هدف ترغیب مردم برای انجام معاینه فنی خودروهایشان انجام می‌شود، همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا افرادی که به مرکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند، مراجعه کنند و حداقل برای یک بار در سال خودروی خود را به صورت رایگان در بخش بنزین‌سوز تست کنند.

بنزین آلاینده است، نه گاز

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک با بیان اینکه بنزین فراورده آلاینده هواست نه گاز، گفت: بر اساس سیاست دولت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در شهرداری‌ها رو به گسترش است و سیاست بر این است که روزی برسد که همه خودروهای ما در وهله اول گازسوز شوند و به سمت برقی شدن خودروها گام برداریم.

وی افزود: در این راستا بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، به مناسبت روز هوای پاک، طی سه روز خودروهای بنزین‌سوز در اراک به صورت رایگان توسط مرکز معاینه فنی شهرداری اراک معاینه فنی می‌شوند که این موضوع در شورای شهر تصویب و از طریق شهرداری به ما ابلاغ شد و بر اساس این مصوبه معاینه فنی خودروهای بنزین‌سوز در روزهای ۲۹ و ۳۰ دیماه و اول بهمن‌ماه به صورت رایگان انجام می‌شود.

عسگری بیان کرد: ۱۰ سال است که این روند در سازمان به این شکل انجام شده است و تنها خودروهای بنزین‌سوز در روز ۲۹ دی به صورت رایگان معاینه فنی می‌شدند، اما امسال بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و ابلاغ شهردار مقرر شد این اقدام جهت گسترش فرهنگ توجه به انجام معاینه فنی خودروها به مدت سه روز انجام شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک گفت: بر اساس این طرح، معاینه بخش بنزین‌سوز خودروهای دوگانه‌سوز و معاینه ظاهری خودرو رایگان است، اما هزینه معاینه بخش گازسوز باید پرداخت شود.

وی ادامه داد:  معاینه خودروهای گازسوز ساز و کار خود را دارد. ما با شرکت‌های بیمه در خصوص معاینه خودروهای گازسوز طرف قرارداد هستیم و نمی‌توانیم معاینه فنی خودروهای گازسوز را به صورت رایگان انجام دهیم، چون انجام تست هزینه دارد.

عسگری خاطرنشان کرد: مسئولیت همکاران ما در تست ابزار، علائم و اتصالات گازسوز از بنزین‌سوز بسیار بالاتر است، چراکه بررسی مخزن گاز پشت خودرو و چک کردن این مخزن آئین‌نامه خاصی دارد که این امکان را در مرکز معاینه فنی خودرو فراهم کرد‌ه‌ایم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک یادآور شد: در سال ۸۲ هیات دولت مصوبه‌ای را مبنی بر اینکه شهرداری‌ها به سمت ایجاد مراکز معاینه فنی خودرو بروند به تصویب رساند، آن زمان خودروی گازسوز نداشتیم و این نشاندهنده این نکته است که مراکز معاینه فنی خودرو مختص خودروهای بنزین‌سوز بوده‌اند.

وی با بیان اینکه معاینه ظاهری خودرو و بخش‌های بنزین‌سوز را به صورت رایگان انجام می‌شود و سیاست و هدف مصوبه هم همین بوده است، گفت: تست خودروهای بنزین‌سوز شامل بنزین و آلاینده‌های بنزین و سایر موارد که در دستورالعمل معاینه فنی خودرو مثل بررسی چراغ‌ها، بدنه خودرو، ترمز، بوق و شیشه آمده به این مرکز تکلیف شده است.

عسگری افزود: بر اساس آئین‌نامه موظف هستیم که خودرو را از لحاظ ظاهری شامل چراغ‌های راهنما، چراغ‌های اصلی و بدنه چک کنیم و بر اساس وضعیتی که خودرو دارد، برگه معاینه فنی خودرو را صادر می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک گفت: اگر راننده از مرکز معاینه فنی خودرو خارج شود، هیچ کس نمی‌تواند تعهد کند پس از خروج از مرکز اتفاقی برای خودرو نیفتد. اگر به هر دلیلی اتفاقی برای خودرو افتاد نمی‌تواند معاینه فنی را مقصر بداند، چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد که به عنوان مثال چراغ خودرو تا یک سال نسوزد.

وی خاطرنشان کرد: معاینه فنی خودرو از ملزومات نگهداری خودرو است و مثل کارت ماشین و گواهینامه که همیشه باید همراه راننده باشد برگ معاینه فنی خودرو نیز همیشه باید همراه مالک باشد.

به گزارش ایسنا، یکی از نکات مطرح شده در طرح جامع کاهش آلودگی هوا کم کردن سهم حوزه حمل و نقل از این آلودگی است، اما کشیده شدن پای مشکلات اقتصادی به حوزه معاینه فنی و فرار از انجام معاینه فنی یک خودروی نه چندان استاندارد به دلیل مشکلات مالی و عدم اطمینان رانندگان از کیفیت انجام معاینه فنی خودروها نکات مهمی است که در گفته‌های رانندگان قابل توجه و تامل است.

نکاتی که متولیان کاهش آلودگی هوای اراک باید به آن توجه کرده و با رفع این گلوگاه‌ها حداقل سهم خودروها در آلودگی هوای اراک را کاهش دهند.

نبود حتی یک ماشین مدل بالا در صف طولانی معاینه فنی خودرو شاید تاییدی بر ادعای رانندگان در خصوص عدم رغبت آنان به انجام معاینه فنی به دلیل مشکلات اقتصادی باشد، هرچند هزینه ۲۲ هزار تومانی معاینه فنی یک خودروی گازسوز ممکن است به نظر چندان زیاد نباشد، اما وقتی این خودروهای وطنی که کیفیت پایین ساخت و هزینه بالای نگهداری آنها مدتهاست ثابت شده وسیله امرار معاش یک خانواده چند نفره است، و با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در دوران رکود، انجام معاینه فنی شاید کاری لوکس به نظر رسیده و به امید انجام رایگان آن در روز هوای پاک، از سبد نگهداری خودرو خارج شود و از طرفی باز هم این مشکلات اقتصادی است که باعث عدم مراجعه صاحبان خودروهایی می‌شود که از نقص خودروی خود آگاهند، اما تعمیر را به دلیل همین مشکلات به تاخیر می‌اندازند و ناخواسته به آلوده کردن هوا و دور زدن پلیس و قانون ادامه می‌دهند.

به هر ترتیب دارندگان خودروهای سبک که فاقد برچسب معاینه فنی هستند یا اعتبار برچسب آنها به اتمام رسیده می‌توانند با مراجعه به مرکز معاینه فنی خودرو(جنب ترمینال مرکزی اراک) از این خدمات رایگان که توسط مرکز معاینه فنی شهرداری اراک ارائه می‌شود، بهره مند شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.