تغییر ذهنیت فرزند کمتر، زندگی بهتر؛ گام نخست در جلوگیری از کاهش جمعیت

به گزارش مرکزی دیلی، مهدی چقایی، مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ضرورت توجه به رشد جمعیت و زاد و ولد در جامعه، گفت: توجه به زاد و ولد و افزایش جمعیت برای دستیابی به پیشرفت و تعالی همه‌جانبه لازمه هر جامعه‌ای است و اگر جامعه‌ای بخواهد به اهداف متعالی خود دست یابد نیازمند داشتن جمعیتی توانمند است.

وی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر رشد جمعیت، بیان کرد: در حال حاضر در سطح کشور از نظر جمعیتی بحران جدی وجود ندارد؛ اما مسیری که جامعه ما امروز به سمت فرزند کمتر در پیش گرفته اگر همینگونه ادامه داشته باشد این مهم در چند سال آینده کشور را دچار بحران خواهد کرد.

پایین بودن میانگین رشد؛ زنگ خطر جدی در آینده

چقایی اظهار کرد: در حال حاضر میانگین رشد جمعیت در استان مرکزی کمتر از یک و پایین‌تر از حد میانگین کشوری است و این زنگ خطری جدی برای آینده استان محسوب می‌شود و لازم است تا نسبت به افزایش آن تدابیری خاص اندیشید.

مدیرکل ثبت احوال استان، اعلام کرد: در واقع حد متناسب کودکان هر خانواده ایرانی تا سقف ۳ فرزند است درحالی که در حال حاضر این حد به یک یا دو فرزند در هر خانواده کاهش یافته و ادامه این روند آینده جامعه را از لحاظ جمعیتی با چالش روبرو و به سمت میانسالی هدایت خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در کنار سایر مسائل از جمله مسائل اقتصادی و اجتماعی، نهادینه شدن شعار فرزند کمتر زندگی بهتر در بین خانواده‌ها اصلی‌ترین دلیلی است که می‌توان برای این مسئله عنوان کرد و برای جلوگیری از کاهش جمعیت کشور در وهله اول لازم است تا با فرهنگ‌سازی درست این ذهنیت در بین مردم تغییر یابد.

چقایی تصریح کرد: اگر جمعیت یک کشوری دارای مهارت و دانش باشد؛ افزایش آن مزیت‌های فراوانی داشته و باعث هم‌افزایی و افزایش تولید خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال استان، بیان کرد: توجه به مسائل اقتصادی مردم و رفع آن توسط دولت می‌تواند در این راستا و ایجاد تغییر در نگرش و باورهای خانواده‌ها نقش مهمی ایفا کند.

سیاست‌های تشویقی دولت و حل مشکلات معیشتی خانواده‌ها

وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت درراستای افزایش جمعیت، اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی دولت می‌تواند تاحدی باعث رفع مشکلات موجود باشد؛ اما چندان کارساز نیست و زمانی این سیاست‌ها اثرگذار خواهد بود که بتواند مشکلات معیشتی خانواده‌ها را تغییر دهد؛ چرا که تغییر در معیشت است که باعث تغییر فرهنگ و باور در بین خانوادها خواهد شد.

چقایی بیان کرد: فرهنگ‌سازی در جهت رشد جمعیت تنها با شعار و یا اتخاذ برخی سیاست‌های تشویقی حل نمی‌شود و این مهم زمانی در بین مردم نهادینه و فرهنگ‌سازی خواهد شد که زندگی مردم از نظر اقتصادی و اجتماعی دچار تغییر و تحول شود و زمانی بر این باور خواهند رسید که این تغییرات را در متن زندگی لمس کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در پایان، اظهار کرد: برای اینکه این ذهنیت در بین مردم تغییر یابد و جامعه به سمت رشد جمعیت و زاد و ولد پیش برود راهکارهای اصولی وجود دارد و درگام نخست لازم است تا حق اولادهایی که در ساختار دولت به کارکنان تعلق می‌گیرد مورد بازنگری جدی قرار گیرد تا ضمن گام نهادن در راه اهداف مورد نظر یک انگیزه‌‌سازی نیز در بین مردم جهت افزایش زادو ولد ایجاد شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.