بسته شدن پرونده جشنواره تئاتر استان با وجود کمبود های فراوان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مرکزی صبح روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه ، با اجرای نمایش «آپارتمان» کلید خورد. این جشنواره با حضور ۱۰ نمایش از شهرهای اراک، خمین، دلیجان و ساوه در اراک برگزار گردید و در هر روز برگزاری جشنواره چهار نمایش به روی صحنه رفت .
در این میان جای خالی نمایش هایی که در مرحله بازبینی رد شده بودند، به شدت به چشم می خورد. نمایش هایی که در اجراهای عمومشان چشم های بسیاری را به خود خیره ساخته بودند و از دید منتقدان در مقام مقایسه با برخی کارهای تایید شده، ارزش بیشتری را داشتند. این دست مشکلات تنها گریبان گیر جشنواره های استان مرکزی نیست و عموما در تمامی جشنواره های کشوری و استانی کارهایی که قابل تامل تر می نمایند، رد می شود.
همانطور که مصطفی محمودی، سخنگوی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در این رابطه می گوید: «پس از آخرین باری که به عنوان منتقد در جشنواره استانی تئاتر استان مرکزی حضور داشتم، متاسفانه تئاتر این استان همچنان از همان ضعف‌های سه سال گذشته رنج می‌برد.
برخی از متون، نیازمند تحقیق و پژوهش هستند، اما متاسفانه این مقوله در متون نمایشی تئاتر این استان توجه نشده است. ضعف مفرط در نگارش متن‌های نمایشی هنوز در آثار شرکت کنندگان در جشنواره به چشم می‌خورد و این نکته نشان می دهد که در این مدت اتفاقی برای تقویت جریان نمایشنامه‌نویسی در استان مرکزی رخ نداده است. »
هرچند این جشنواره از نقص های فراوانی رنج می برد اما نفس برگزاری این دست جشنواره ها می تواند به عنوان نکته مثبتی در جریان تئاتر ارزیابی شود.
اجراهای روز اول جشنواره : نمایش «بچه سارافینا» به نویسندگی جابر رمضانی و کارگردانی وحید رفیعی و بهروز رحیمی ازدلیجان، «هملتک» به نویسندگی محسن ایرجی و کارگردانی افق ایرجی از اراک و «همه چیز درباره خانم شین» به نویسندگی شهرام سلطانی و کارگردانی اعظم سلیمانی از اراک دیگر نمایش های اجرا شده روز اول بودند.
در روز دوم جشنواره به ترتیب نمایش های «فلان و چنان و حکومت خان جان» به نویسندگی رضا شاهبداغی و کارگردانی مهدی محمدی از خمین، «خیال خم آ…» به نویسندگی و کارگردانی محمد( حبیب) پارسا از اراک، « قطعات به جامانده یک جنایت معمولی» به نویسندگی قاسم اسماعیلی وکارگردانی جواد روستایی از ساوه و «یاهو پرپا» به نویسندگی ناصر کریمی نیک و کارگردانی حسین اقبالیان از اراک به روی صحنه رفتند.
نمایش های «کی…؟» به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی و «جناب آمفتامین» به نویسندگی و کارگردانی ناصر کریمی نیک هر دو از اراک نیز حاصل روز سوم جشنواره بودند.
اختتامیه جشنواره عصر روز جمعه ۲۹ شهریور با معرفی برگزیدگان برگزار گشت، ارزیابی آثار جشنواره توسط ایوب آقاخانی نمایشنامه نویس و کارگردان، حمیدرضا نعیمی نمایش نامه نویس و بازیگر و ژوبین غازیانی کارشناس ارشد تئاتر و مستندساز انجام شد.
جلسه نقد و بررسی نمایش ها بعد از هر اجرا برگزار شد و مصطفی محمودی به عنوان نماینده کانون ملی منتقدان ایران در این جلسات حضور داشت.
در بخش موسیقی جوایز بهترین ها به میلاد مشهدی برای نمایش «کی»و در بخش طراحی لباس، به مهدی محمدی برای نمایش «فلان و چنان، حکومت خان جان»‌ تعلق یافت. همچنین، در بخش طراحی جواد روستایی برای نمایش « قطعات جامانده یک جنایت معمولی» و در بخش بازیگری زن، رتبه سوم به برای نمایش «فلان و چنان، حکومت خان جان» به خانم ها مهناز حسینی، نازنین صالحی، نگار سرلک، معصومه باقری و فاطمه قاسمی تعلق یافت.
رتبه دوم بازیگری زن به نفیسه مهری برای نمایش «هملتک»، مریم رزازی برای نمایش «قطعات جامانده یک جنایت معمولی» و حمیده متولی برای نمایش «کی» تعلق گرفت.
همچنین،‌ بازیگری مرد، رتبه سوم پوریا رضایی برای نمایش «هملتک» و عادل عزیزنژاد برای نمایش «کی» و رتبه دوم بازیگری مرد به سعید حران اف برای نمایش«یاهو پرپا»، و رتبه نخست به محمدجواد شریفی برای نمایش «هملتک» تعلق یافت. در بخش کارگردانی، رتبه اول به مهدی محمدی برای نمایش «فلان و چنان، حکومت خان جان» و در بخش نویسندگی رتبه نخست به شهرام سلطانی برای نمایش «کی» تعلق یافت. هیئت داوران، دو نمایش «فلان و چنان، حکومت خان جان» و «هملتک» را برای راه یابی به جشنواره منطقه ای انتخاب کردند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.