توموری به نام تغییر کاربری اراضی کشاورزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، بخش قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی سنجان که این روزها (البته خیلی دیر شده) آن را به نام ریه اراک می شناسند و مدتی است به بیماری‌های مهلک خشکسالی دچار شده، با خشک شدن قنوات از بین رفته و علیرغم شعارهای مختلف مسوولان درخصوص مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی تومور تغییر کاربری در منطقه رشد کرده است.

آخانی نماینده کشاورزان سنجان در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: به علت تامین نبودن آب و خشک شدن قنات‌ها در این منطقه اراضی کشاورزی این منطقه در حال تغییر کاربری هستند.

وی با اشاره به اینکه “قنات جوی سنجان (قلقله) در سال ۱۳۸۶ دچار کم آبی شد و سال بعد نیز به صورت کامل خشک شد” افزود: ۷۲ هکتار از اراضی این منطقه به علت نبود آب از بین رفتند و ۳۰ هزار درخت نیز خشک شدند.

وی افزود: از آنجاکه کشاورزان این منطقه نیز کلیه امورات معیشتی خود را از طریق کشاورزی می‌گذرانند برای گذران زندگی خود به اجبار زمین‌های کشاورزی را به فروش می‌رسانند و این امر باعث شده که اراضی کشاورزی این منطقه تبدیل به مجتمع‌های مسکونی و ویلا شود.

آخانی تصریح کرد: در چند سال اخیر مرجعی برای رسیدگی به وضعیت قنات‌ها و کشاورزان منطقه سنجان نبود. یکی از بهره‌برداران این منطقه در حدود دو سال است که به دنبال مجوز حفر چاه است؛ البته مجوز حفر چاه را دریافت کرد اما؛ اهالی منطقه ضامنجان اجازه حفر چاه نمی‌دهند و این امر مشکل دیگری بر سر راه کشاورزان این منطقه است.

وی درخصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی سنجان گفت: اولین اقدام در تغییر کاربری اراضی کشاورزی این منطقه احداث مجتمع ۲۴۰ واحدی است. با ارائه مجوز تغییر کاربری توسط شهرداری وقت در این زمین مجتمع مسکونی ساخته شده است. الباقی زمین‌های دیگر هم در حال خرید و فروش است و آخرین زمینی که در اینخصوص می توان مورد اشاره قرار داد یک زمین سه هزار متری است که برای تغییر کاربری آن نیز تقاضا داده شده است.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی، نتیجه ناگزیر نبود مدیریت آب

به گزارش ایسنا کشاورزان سنجان تنها عامل تغییر کاربری اراضی را تامین نشدن آب برای زمین‌های کشاورزی می دانند.

آخانی دراینباره گفت: اگر آب تامین شود قطعا این تغییر کاربری و فروش زمین اتفاق نخواهد افتاد. اما اگر آب تامین نشود طی پنج سال آینده تمام باغ‌های این منطقه را از دست خواهیم داد که این امر قطعا شوک بزرگی در وضعیت هوای شهر اراک خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از نمونه‌های از دست رفتن باغ‌های کشاورزی ، شهرک اندیشه امروزی است که اراضی این منطقه زیرمجموعه قنات شرکت بود که با کم شدن آب‌دهی این قنات، اراضی آن تغییر کاربری داد. اگر آب سنجان تامین نشود بافت کشاورزی این منطقه نیز از بین می‌رود. چرا که این زمین‌ها منبع درآمد مردم این منطقه است و علی‌رغم میل باطنی به اجبار اقدام به فروش اراضی می‌کنند.

آخانی با بیان اینکه “بقیه قنات‌ها در خطر تغییر کاربری قرار ندارند مگر قسمتی از منطقه کرهرود که اگر مدیریت آب انجام شود تغییر کاربری قطعا به صفر خواهد رسید” عنوان کرد: اگر بتوان سدهایی که روی رودخانه اراک از منطقه دینه‌کبود تا ضامنجان زده شده را برداشت که آب فصلی را حتی در زمان بارش داشته باشیم قطعا کل قنات‌های منطقه سنجان طی دو سال احیا و پرآب خواهند شد و به نظرم تنها راه احیای سنجان و باغات برگرداندن آب فصلی به رودخانه است.

پرندگان هم رفته اند

وی افزود: نبود آب علاوه بر اینکه منجر به خشک شدن باغات و تغییر کاربری اراضی شده است باعث شده که حتی پرندگان این منطقه نیز به جای دیگر حرکت کنند. تا چند سال قبل کلونی کلاغ را در منطقه سنجان داشتیم اما با این اوضاع و از بین رفتن درخت‌ها پرندگان نیز از این منطقه رفتند.

آخانی گفت: متاسفانه اراضی کشاورزی با مساحت بسیار در حال تغییر کاربری است اما زمانی که یک کشاورز برای حفظ اموال کشاورزی خود ۱۲ متر از زمین خود را به ساخت یک اتاق اختصاص می‌دهد سر و کله ماموران شهرداری پیدا شده و با برخوردهای عجیب و غریب می خواهند جلوی کاربردی اراضی را بگیرند و جالب است که برای اینکار و جهت خراب کردن اتاقی که مثلا در مرکز باغ ساخته شده حاضرند با لودر از وسط باغ گذشته و تعداد زیادی درخت را از بین ببرند که از این طرق حتما جلوی تغییر کاربری را گرفته باشند.

نماینده کشاورزان سنجان در خصوص مصوبات جلسه کشاورزان با مسوولان منطقه اظهار کرد: تصمیمات جلسه گذشته سه قسمت شد. حلقه چاهی که در اختیار راه‌آهن است تا برطرف شدن کم آبی در اختیار کشاورزان قرار گیرد. که البته اینکار غیرممکن نیست. این قولی است که یکسال پیش داده شده است اما انتقال اموال دولتی پروسه بسیار طولانی و دشواری است.

وی اضافه کرد: دومین تصمیم این بود که به دلیل اینکه موثر بودن باغات سنجان در کاهش آلودگی هوای شهر اراک از محل اعتبارات محیط زیست، شهرداری اراک، پتروشیمی و پالایشگاه برای احیای قنوات مساعدت شود و همچنین مقرر شد باتوجه به اینکه کم آبی باغات در سنجان حالت بحرانی پیدا کرده است و چنانچه اقدامات موثر صورت نگیرد کلیه باغات خشک شده و علاوه بر افزایش آلودگی اراک موجب تغییر کاربری اراضی کشاورزی خواهد شد پیگیر صورت گیرد که اعتباراتی از دفتر مدیریت بحران استانداری لحاظ شود که کلیه این مصوبات برای معاونت عمرانی استانداری مرکزی، فرماندار اراک، مدیرکل محیط زیست، شهردار سنجان و شهردار اراک ارسال شده است و ظرف یک هفته منتظر اقدامات هستیم.

مصوباتی که اجرا نمی‌شوند!

عباس رجایی نماینده اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به پیگیری ایسنا در اینخصوص اظهار داشت: از زمانی که بحث کلانشهر شدن اراک مطرح شد، تصمیم بر این شد که تمام ابزارها و لوازم برای این امر مهم آماده شود که ضمن توسعه شهر، توسعه فضای سبز، کریدورها و ریه‌های شهر نیز انجام شود و فضاهای سبز محفوظ بمانند.

وی با اشاره به اینکه “در این راستا طرح جامع طبیعت‌گردی و گردشگری از کوه گردو تا کوه سپیدخانی تدوین شد و جزو مصوبات قرار گرفت” افزود: هدف این طرح این بود که از تبدیل و تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی کرهرود و سنجان جلوگیری شود.

رجایی تصریح کرد: در جلسات متعددی که برگزار شد به این تصمیم رسیدیم که برای تامین آب فضای سبز و توسعه آن از آب برخی چاه‌های آلوده شهر اراک و همچنین چاهی که در اختیار راه‌آهن است استفاده کرده و آن را در اختیار کشاورزان و باغات قرار دهیم و علاوه بر آن در بازدیدی که معاون وزیر نیرو از منطقه داشت تصمیماتی برای احیای قنوات و حفر چاه در منطقه سنجان و کرهرود اتخاذ و مقرر شد که به صورت استانی و توسط مسوولان ارشد استان این مسئله پیگیری شده و به انجام برسد.

وی با بیان اینکه “متاسفانه هیچ یک از این تصمیمات اجرایی نشد” گفت: هنوز احیای قنوات و در اختیار قرار دادن چاه راه‌آهن به باغات سنجان به انجام نرسیده و در خصوص این مصوبه تعلل صورت گرفته است گفت: شهرداری اراک با توجه به اینکه سنجان و کرهرود جزئی از شهر اراک محسوب می‌شوند موظف است که از باغات این منطقه حفاظت کند چراکه این منطقه ریه شهر اراک است و باید با جدیت حفظ شده و توسعه یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در این خصوص با استاندار مرکزی جلساتی برگزار و صحبت‌هایی شده است که طرح جامع طبیعت‌گردی و گردشگری دنبال شود . در آینده نزدیک نیز در اراک جلسه‌ای با حضور استاندار برگزار خواهد شد که مشکلات شهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل شدن آنها به مجتمع مسکونی و تجاری گفت: مسوولیت این امر با شهرداری اراک است که به هیچ عنوان نباید اجازه این کار را بدهند. هر گونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی غیرقانونی است و باید جهاد کشاورزی، دادستان و شهرداری نسبت به این امر واکنش سازنده‌ای نشان دهند و برخورد جدی داشته باشند. اداره کل راه و شهرسازی نیز باید در این موضوع تصمیمات لازم را داشته باشند.

علیرضا فقیهی دبیر کمیسیون نظارت و نماینده شهر سنجان در شورای شهر اراک نیز در خصوص وضعیت باغات سنجان اظهار داشت: با توجه به وضعیت آلودگی شهر اراک نه تنها باید فضای سبز موجود حفظ شود بلکه باید توسعه را نیز داشته باشیم.

وی افزود: سیاست شورای چهارم این است با توجه به شرایط شهر اراک از هر گونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و همچنین از بین رفتن باغات جلوگیری کند و در حال حاضر نیز تلاش برای احیای قنوات این منطقه در حال انجام است تا مجددا بتوان فضای سبز این منطقه که هنوز به صورت کامل از دست نرفته را احیا کرد.

فقیهی شورای شهر چهارم را به شدت مخالف با تغییر کاربری اراضی دانست و گفت: تاکنون هیچ مجوزی در این خصوص داده نشده است و تقاضا دراینخصوص قطعا رد خواهد شد. اگر تغییر کاربری صورت گرفته است مجوز آن از سوی شورای چهارم نبوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.