خنده به هر قیمت، ممنوع!

کار جشنواره با اجرای «نمایش آپارتمان»، آغاز شد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، «نمایش آپارتمان» با تم کمدی فانتزی، نگاهی نو به جلوه های متفاوت شخصیتی انسان در برخورد با افراد مختلف و موقعیت های نابرابر دارد.

امید عباسی، نویسنده وکارگردان «نمایش آپارتمان»، داستان زن و مردی را روایت می کند که از پس دیوار منزلشان، دلبسته یکدیگر می شوند؛ آغاز رابطه این دو شخصیت با ضربه زدن به دیواری که حائل هر دو منزل است؛ شکل می گیرد این زن و مرد که هرگز همدیگر را ندیده اند از پس دیوار، تنها از طریق کلام با یکدیکر ارتباط برقرار می کنند.

در ادامه داستان، تقابل، سبب آشکار شدن روی دیگر شخصیت زن و مرد می شود؛ آنان طی یک اتفاق در آسانسور آپارتمان باهم برخورد می کنند که وجود کادویی بزرگ در دست زن که صورت او را به کلی پوشانده است این دو شخصیت را در مفابل یکدیگر قرار می دهد به گونه ای که بزرگی این شی و اشغال کردن حجم زیاد آسانسور از طرفی عامل اعتراض مرد، کشمکش و درگیری این دو شخصیت است و از طرفی سبب دیده نشدن این دو فرد از سوی یکدیگر می شود اما در این کشمکش که در آن هر دونفر از این که طرف مقابل همان دلداده اوست بی خبرند؛ دچار درگیری لفظی شدیدی می شوند و مخاطب با روی دیگر این دو آشنا می شود؛ این زن و مرد که از ابعاد شخصیت هم بی اطلاع اند همچنان به یکدیگر عشق می ورزند…

ازدواج این زن و مرد منجر به طلاق می شود، در صحنه آخر زن و مرد که همسایه های مجاور بودند به خانه های خویش باز می گردند و کنش های زن و مرد در دنیای تنهای خود دوباره همچون صحنه های اول تکرار می شود؛ در پایان مجددا هر دو شخصیت صدای ضربه خوردن به دیوار را از سمت دیگر دیوارهای منزلشان می شنوند و این چرخه تلخ تکرار، با دیگر همسایه ها ادامه دارد…

نمایش با این صحنه به پایان می رسد.

مصطفی محمودی، عضو کانون ملی منتقدان ایران، در جلسه نقد و بررسی «نمایش آپارتمان»، حضور خوب عناصر اجرایی نظیر افکت و نور را دلایلی خوب برای حذف دیالوگ در کار عنوان کرد و افزود: نمایش تا آن جا که بدون کلام پیش می رود دارای ریتم و ضرب آهنگ خوبی است که با ورود کلام این ریتم افت می کند.

وی، ضمن اشاره به تکرار زیاد و غیر ضروری در کار، اظهار کرد: جهت بهبود روند داستان یک جابه جایی در مدت زمان اختصاص یافته به آشنایی زن و مرد با مدت زمان اختصاص یافته به پارادوکس ها و اختلاف های زن و مرد، الزامی است.

محمودی در پایان، تشدید گزندگی در طنز را از الزامات پایان تلخ این داستان، عنوان کرد.

عضو کانون ملی منتقدان ایران، در خصوص «نمایش هملتک» به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی که اقتباسی نقال گونه و شعروار از اثر بزرگ شکسپیر است؛ گفت: تکرار در کارهای این کارگردان لطمه بزرگی به گروه وی وارد می کند.

وی در نگاه کلی به چهار نمایش اجرا شده تا کنون، تصریح کرد: هنرمندان استانی نیازمند ترک کردن کوتاه مدت صحنه تئاتر و افزایش مطالعه و تحقیق هستند.

محمودی، اضافه کرد: نباید در صحنه تئاتر به هر قیمتی خنده را بر لبان مخاطب بنشانیم و این، همان مسأله ای است که نمایش هملتک با آن دست به گریبان است.

عضو کانون ملی منتقدان ایران، در خصوص نمایش «همه چیز درباره خانوم شین» ، داستان زنی تنها که از فوت مادر و مشکلات روحی ناشی از عدم ازدواج به موقع رنج می برد، گفت: تأکید بر عنصر تنهایی دستمایه خوبی برای این کار است که متأسفانه نویسنده به خوبی آن را برجسته نکرده است.

وی در ادامه افزود: انبوه اطلاعاتی که نویسنده در این داستان ارائه می کند هیچ کمکی به روایت داستان ندارد.

این منتقد، در پایان، سطح کیفی نمایش ها به نسبت سال گذشته را بسیار پایین ارزیابی کرد.

«نمایش همه چیز درباره خانوم شین»، به نویسندگی، شهرام سلطانی و کارگردانی، اعظم سلیمانی اجرا شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.