بهره برداری از آزمایشگاه طرح توزین و سنجش مجمع امور صنفی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، سیدسعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی در این مراسم اظهار کرد: در ارتباط با اندازه شناسی و نظارت بر این مهم، آیات متعددی در قرآن کریم ذکر شده است.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد براساس قوانین و مقررات، متولی حوزه اندازه شناسی در کشور است.

میرنظامی خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی و تاریخچه تأسیس استاندارد همزمان با بحث اندازه شناسی و کالیبراسیون وسایل شکل گرفت و بر اجرای این مهم تاکید بسیاری وجود دارد.

وی افزود: کالیبراسیون تجهیزات توزین باید براساس برنامه ریزی دقیق و مستمر پیگیری شده و به هفته یا ماه خاصی محدود نشود.

میرنظامی گفت: در این آزمایشگاه کالیبره بودن تجهیزات توزین کسبه مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارشی ایسنا، علی محصولی رییس مجمع امور صنفی شهرستان اراک نیز در این مراسم اظهار کرد: کالیبره کردن ترازوهای کسبه شهر اراک تاکنون توسط اداره کل استاندارد انجام می شد ولی امروز با همکاری استاندارد و با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی این وظیفه به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای توسعه خدمات رسانی و نظارت بیشتر بر واحدهای صنفی انجام شده است گفت: همکاری تنگاتنگ استاندارد با مجمع امور صنفی باعث شد انجام این مهم به این مجمع واگذار شود.

محصولی بکارگیری نیروهای جوان و تحصیلکرده را از اقدامات خوب شورای اصناف در پیگیری طرح توزین عنوان کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح مچ‌گیری نیست بلکه این اقدام در راستای قانونمند کردن خدمات کسبه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ما در کشوری مسلمان زندگی می کنیم و قطعا اینگونه نیست که کسبه اعتقادات را کنار گذاشته و کم فروشی کنند افزود: ابزار کار دارای ظرف زمانی خاصی هستند و به مرور زمان ممکن است ترازوهای سنتی یا دیجیتال از حالت استاندارد خارج شده و کسبه، ناخواسته دچار کم فروشی شوند.

جمشید زند نماینده هیئت رییسه مجمع امور صنفی شهرستان اراک نیز در ادامه این مراسم گفت: کالیبراسیون و چک کردن ترازوهای سطح شهر در واحدهای صنفی مدتی ابتر مانده بود و همواره تلاش بر این بوده است که ماده قانونی دراینخصوص توسط استاندارد و نظام صنفی اجرایی شود.

وی گفت: کم فروشی چه سهوا و چه عمدا در قانون نظام صنفی تخلف محسوب می شود و در قرآن نیز در اینخصوص آیاتی وجود دارد که بر اهمیت این مورد در دین اسلام دلالت می کند.

زند مقرون به صرفه نبودن انجام این خدمات توسط شرکت های خصوصی و عدم توان پرداخت هزینه های گزاف اینگونه خدمات توسط اصناف را از مهمترین دلایل برقراری همکاری های دو جانبه میان مجمع و استاندارد در این حوزه عنوان کرد و گفت: این آزمایشگاه با سرمایه ۱۸۰ میلیون ریالی آماده و تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه حداقل سالی دو بار در واحدهای صنفی سرکشی و بازرسی انجام خواهد شد گفت: پیش بینی می شود ۳۰ درصد از واحدهای صنفی بواسطه دارا بودن ترازو مشمول این طرح شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.