برگزاری اولین جلسه نشست اعضای اتاق فکر اقتصادی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، سالن جلسات استانداری مرکزی ظهر پنجشنبه شاهد حضور مدیرانی بود که فارغ از این که در کجای این مملکلت پهناور اسلامی به فعالیت کاری خود مشغول اند صرف این که اهل استان مرکزی هستند دور میز نشستند و پیرامون مشکلات اقتصادی زادگاه خود به چاره اندیشی پرداختند.

استاندار استان مرکزی در این نشست با اشاره به توانمندیهای تولیدی استان مرکزی در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات گفت: استان مرکزی استانی برخوردار از ظرفیت های فوق العاده صنعتی و کشاورزی است که توجه به این بخشها می تواند تحولی شگرفی در توسعه استان رخ داد.

نیازمند مشارکت تمام استان هستیم

محمد حسین مقیمی ادامه داد: تلاش در راستای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از اولویت های کاری استان است و در این راه نیازمند مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی و مردم استان هستیم.

وی افزود: استان مرکزی استانی برخوردار از توانمندیهای صنعتی است که فعالیت دو هزارو ۸۰۰ واحد صنعتی در آن بیانگر این مهم است.

استاندار مرکزی با تاکید بر ضرورت توجه به واحدهای صنعتی استان گفت: باید تلاش کرد ضمن حل مشکلات واحدهای صنعتی زمینه حفظ اشتغال موجود در استان نیز فراهم شود.

مقیمی در ادامه با اشاره به موقعیت استان مرکزی گفت: استان مرکزی علاوه بر موقعیت صنعتی از موقعیت علمی و دانشگاهی برخوردار است که این امر نیز برای استان یک مزیت فوق العاده محسوب می شود.

وی افزود: موقعیت صنعتی و دانشگاهی استان مرکزی فرصتی را فراهم می کند تا این دو بخش هریک مکمل دیگری باشند.

روابط کمرنگ صنعت و دانشگاه در استان مرکزی

استاندار مرکزی با انتقاد از روابط کمرنگ صنعت و دانشگاه در استان مرکزی گفت: عدم ارتباط صنعت و دانشگاه در استان مرکز یباعث شده تا این استان نتواند در حل مشکلات پیش رو موفق عمل کند.

مقیمی گفت: حل مشکلات فراروی بخش صنعت نیازمند انجام کارهای پژوهشی توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان است که باید از بسترهاب موجود در استان نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: دانشگاه های استان نیز باید با استفاده از صنایع و اخذ پروژه های تحقیقاتی از واحدهای صنعتی موجبات تقویت بنیه مالی خود را فراهم آورند.

استاندار استان مرکزی با اشاره به زیرساختهای آماده در استان مرکزی برای سرمایه گذاری گفت: برخورداری این استان از راه های مواصلاتی، فرودگاه، راه آهن، آب، برق، گاز و …. زمینه لازم را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کرده است.

منابع آب استان برای توسعه فعالیتهای تولیدی کافی است

مقیمی با اشاره به وجود منابع آبی کافی در استان مرکزی گفت: منابع آب استان برای توسعه فعالیتهای تولیدی کافی است فقط نیازمند مدیریت است که اگر مدیریت شود و تنها ۲ درصد در مصرف آب بخش کشاورزی استان صرفه جویی کنیم به راحتی می توانیم آب مورد نیاز بخش صنعت را تامین کنیم.

استاندار مرکزی از اتاق فکر اقتصادی استان مرکزی به عنوان یک مجموعه قدرتمند برای حل مشکلات اقتصادی استان یاد کرد و گفت: در این مجموعه باید از نظرات تمامی کارشناسان و فعالیت حوزه اقتصادی استان برای حل مشکلات پیش رو بهره جست.

مقمیی از تشکیل کارگروه های زیر مجموعه این اتاق خبر داد و گفت: نخبگان استان، نمایندگان مردم استان در مجلس، فرمانداران و…. اعضای این کمیته ها را تشکیل خواهند داد.

مجلس اندیشه اقتصادی استان

مشاور اقتصادی استاندار مرکزی و دبیر اتاق فکر اقتصادی استان نیز در این جلسه از اتاق فکراستان به عنوان مجلس اندیشه اقتصادی استان یاد کردو افزود: اتاق فکر اقتصادی استان در حوزه راهبردهای استانی استان مرکزی شکل گرفته و باید با فعالیت در این حوزه به اهداف اقتصادی استان جامه عمل بپوشاند.

علی یوسفی ادامه داد : اشتغال، سرمایه گذاری، بازنگری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ارتقا کیفی محصولات تولیدی، کالا و خدمات، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته، آمار و اطلاعات، محیط زیست، تکنولوژی و ..از مباحثی است که باید به جد از سوی اعضای اتاق فکراستان دنبال شوند.

دبیر اتاق فکر اقتصادی استان یادآور شد: دبیرخانه اتاق فکر اقتصادی استان مرکزی برای پیگیری برگزاری جلسات، مصوبات، صورتجلسات و تهیه دستورالعملهای برگزاری جلسات ایجاد شده است.

مشایخی نیز در این نشست با اشاره به اقتصاد رکودی – تورمی حاکم بر کشور گفت: خروج از این شرایط معکوسی نیازمند چاره اندیشی دقیق پیرامون مشکلات است.

اقتصاد از حالت رکود خارج شود

وی ادامه داد: استان مرکزی با توجه به موقعیت صنعتی که در آن حاکم است باید با توجه به بخش تولیدی خود اقتصاد را از حالت رکود خارج کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: توجه به سرمایه گذاری و تحریک سرمایه گذاران برای حضور در استان مرکزی راه حل نخست حل مشکلات اقتصادی استان است.

وی با اشاره به مشکلات دولت در حوزه تامین کمبود بودجه گفت: نبود اعتبارات دولتی باعث شده تا پروژه های عمرانی امسال و سال آینده ازا تخصیص اعتبارات محروم شوند.

مشایخی با بیان این که توجه به بخش تولید، افزایش ظریب بهره وری آنها و اشتغال موجود باید از اولویت های استان مرکزی باشد افزود: افزایش صادرات از دیگر اقداماتی که بایددر جهت حل مشکلات اقتصادی استان صورت داد و بازار کورهای همسایه بهترین راهکار این امر است.

وی ادامه داد: اگر چه به واسطه تحریم ها ارتباط استان با کشورهای دور در حوزه صادرات قطع شده اما نباید بازارهای همسایه را از دست داد.

رضوی دیگر عضو این جلسه نیز گفت: کشور برای برون رفت  از اقتصاد تورمی- رکودی نیاز مند انجام سه کار است.

مردم نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند

وی افزود: ارتباط اقتصادی با کشورهای منطقه، تحریک مردم برای افزایش مشارکت اقتصادی و اولویت بندی تولیدات از جمله این اقدامات است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که مردم نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند گفت: باید مردم را در فعالیت های اقتصادی مشارکت داد و حتی اگر کسی ده هزار تومان برای سرمایه گذاری داشت او را به تشویق در سرمایه گذاری در قالب شرکت های سرمایه گذاری عام کنیم.

رضوی با بیان این که تکریم و احترام سرمایه گذاران از رسالت های اصلی دولتمردان است گفت: امروز باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم و بر دستان تمام کسانی که در امر تولید و پویایی اقتصاد کشور قدم می بردارند بوسه زنیم.

اتاق فکر اقتصادی استان مرکزی باید از امروز به مکانی برای ارائه مشاوره های فکری باشد

وی با انتقاد از تفکر تولید همه محصولات کشاورزی در کشور گفت: لازم نیست وقتی کشور با محدودیت درتامین منابع آبی روبروست ما اصرار بر تولید همه محصولات کشاورزی داشته باشیم.

این فعال عرصه اقتصادی گفت: اولویت بندی تولید محصولات بخش کشاورزی از ضروریاتی است که باید مورد توجه همه مسئولین قرار بگیرد.

رضوی ادامه داد: اتاق فکر اقتصادی استان مرکزی باید از امروز به مکانی برای ارائه مشاوره های فکری به فعالین عرصه اقتصادی و سرمایه گذاری باشد بگونه ای که با احصا نیازهای استان سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف رهنمون کند.

ممکن است بپسندید...

۲ دیدگاه

  1. سید کرهرودی گفت:

    تا کنون شعار زیاد داده شده است لطفا با توجه به ظرفیتهای موجود برنامه ریزی انجام شود در حال حاضر با توجه به آب موجود فاضلاب امکان کشت هزارهکتار اراضی سمت فاضلاب وفرودگاه را دارد ولیکن متاسفانه با توجه به رانتهای موجود این آب به سمت فراهان سرایز شده است وشعار تولید اکسیژن در اراک وجنگلکاری بیهوده می باشد.

  2. سید کرهرودی گفت:

    در صورت اعزام تیمی کارشناس در استان واطراف اراک مشاهده خواهد شددامداریهایی به سبک مدرن صنعتی ساخته شده است که به دلایل فوق تعطیل می باشد ۱- عدم وجود تعادل وثبات قیمتها در بازار۲- عدم سرمایه در گردش مناسب با مدت حداقل ۲ وحداکثر ۵ ساله ۳- فروش گندم ویا آردهای خراب شده به دلالها ۴- عدم تحویل دام به طور مستقیم به مردم ووجود دلال بازی وفروش دام به صورت چکی با مدت زمان بالا ۵- قیمت بالای دارو ۶- قیمت بالای علوفه ۶- عدم استقبال کارگر در این بخش در صورت خرید مستقیم دامها از طریق تعاون روستایی وپرداخت وام سرمابیه در گردشبا بهره مناسب وحداقل ۲ ساله وحمایت جهاد کشاورزی وهماهنگی اداره زندانها جهت استفاده از زندانیان رای باز و……. این مهم انجان خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.