دستگاه های اجرایی مکلفند یک تا ۳ درصد اعتبارات را در طرح های پژوهشی هزینه کنند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، علی میرزایی ظهر روز یکشنبه در نشست اعضای کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری استان افزود: یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است.

وی ادامه داد: اصولا هر نوع پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته، در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است.

میرزایی با تاکید بر اینکه کشورهای پیشرفته صنعتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به سرمایه گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داده‌اند خاطرنشان کرد: این رقم برای کشورهای صنعتی پنج ‬درصد است حال آنکه در ایران این رقم به حدود نیم درصد می رسد.

پژوهش می‌تواندجلوی بسیاری از دوباره کاری‌ها را بگیرد

وی با تاکید بر اینکه پژوهش می‌تواندجلوی بسیاری از دوباره کاری‌ها، اتلاف وقت و بودجه را بگیرد اظهارداشت:  هر قدر موضوعی بزرگتر و بااهمیت‌تر باشد نیاز به پژوهش برای تصمیم‌گیری درباره اجرای آن بیشتر است. این کار، ریسک تصمیم و اجرا را به حداقل می‌رساند.

دبیر کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری استان مرکزی ادامه داد: عوامل متعددی در توسعه پژوهش دخالت دارند که به اختصار عوامل سخت افزاری(همه امکانات فیزیکی و زیرساخت‌های بنیادی)، عوامل نرم افزاری(جریان اطلاعات و دانش میان پژوهشگران) و نیروی انسانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش، گسترش نیافته و نهادینه نشده است خاطرشنان کرد: باید با استفاده مفید و موثر از ظرفیت‌های موجود تحقیقاتی کشور به منظور انجام اقدامات مدبرانه در بهبود تولید ملی در کشور دستگاههای اجرایی تلاش کنند.

ضرورت انتخاب اعضا و محققین طرح های پژوهشی از میان هیات علمی

دبیر این کارگروه در این نشست با تاکید بر ضرورت انتخاب اعضا و محققین طرح های پژوهشی از میان هیات علمی دانشگاه های استان گفت: این طرح ها باید کاربردی و در استان جرا شود تا از نیروها و توانمندی های استان در این زمینه استفاده شود.

علی کورانی فر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار مرکزی نیز بر تلاش اعضا و محققان استان برای کاربردی کردن پژوهش ها و دست یابی به اهداف پیش بینی شده و مورد نظر طرح تاکید کرد.

گفتنی است در این جلسه از ۵۰ طرح پژوهشی ارائه شده به کارگروه، ۲۷ طرح به تصویب رسید و مابقی برای کارشناسی بیشتر به کمیته آموزش و پژوهشی استانداری ارجاء داده شد همچنین راه های برنامه ریزی و چگونگی اجرای طرح های پژوهشی و نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی بحث تبادل نظر شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.