گزارشی از ساخت تالار مرکزی اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت: برای تکمیل پروژه تالار مرکزی اراک حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مصطفی مشایخی با بیان اینکه این پروژه از جمله پروژه های مهر ماندگار محسوب می شود افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و زیربنایی بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع در ۳ طبقه در حال احداث است.

شش سال پیش …

شش سال قبل کلنگ تالار مرکزی اراک به زمین خورد و از آن زمان تا به امروز مردم اراک منتظر احداث مجتمعی بزرگ برای برآورده شدن انتظارات فرهنگی و هنری خویش هستند.

نیمه های دهه ۸۰ نظر بر این بود که در مراکز استانها تالار مرکزی برای سامان دهی و انجام برنامه های فرهنگی و هنری ایجاد شود، کار در ۱۲ استان آغاز شد که استان مرکزی یکی از این استانها بود.

کلنگ احداث به زمین خورد، اما این کلنگ زنی در اراک رنگ دیگری به خود گرفت چنانکه به گفته مدیر کل ارشاد استان، ساخت این تالار در سالهای گذشته مورد بی مهری قرار گرفته و بارها روند احداث آن متوقف شد.


وعده ای که باز هم یک سال عقب افتاد

در بازدیدی که استاندار مرکزی در مهرماه سال ۹۱ از روند ساخت تالار مرکزی انجام شد وی  با تاکید بر اینکه، این طرح یکی از طرح های مهم و کاربردی در فرهنگ و هنر استان است ، ازجذب و تخصیص اعتبارات ملی به این طرح خبر داد .

علی اکبر شعبانی فرد در آن بازدید افزود: ساختمان این طرح در اوایل سال ۱۳۹۱ به بهره برداری می رسد و نصب تجهیزات آن بر عهده وزارتخانه است.

وی گفت: با بهره برداری از تالار مرکزی شهر اراک بخش مهمی از نیازهای اصحاب فرهنگ و هنر استان برطرف و انجام کارهای هنری و‌ آموزشی در این بخش تسریع خواهد شد.

تجهیز تالار به عهده وزارتخانه است

مدیر کل ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه، استان بخشی از اعتبارات ساخت را تامین کرده است افزود: بر اساس برنامه ریزی وزارت خانه برای احداث این تالار از بودجه های استانی در کنار بودجه وزارت خانه استفاده می شود.

مشایخی گفت: پس از ساخت تجهیزات بخش های مختلف تالار مرکزی شهر اراک پس از تکمیل ساختمان آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تضمین شده است.

در انتظار تحقق وعده ها هستیم

یکی از هنرمندان اراکی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنرمندان جوان در انتظار تحقق وعده های داده شده و راه اندازی تالار مرکزی شهر هستند گفت: سالهاست که مسئولین قول می دهند این تالار راه اندازی و زمینه ای برای فعالیت هنرمندان خواهد بود که امید است این سخن تنها در حد قول نباشد و بالاخره روزی تالار افتتاح شود و ما بتوانیم کار هنری خود را با استفاده از مکان آماده شده توسعه دهیم.

آقای اکبری با بیان اینکه امیدواریم این تالار زمینه ساز مشارکت بیشتر هنرمندان باشد افزود: استان مرکزی در زمینه های مختلف هنری دارای هنرمندان قابلی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

تالار ۱۴ هزار متر مربع بنا خواهد داشت

پروژه تالار مرکزی شهر اراک در زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۴۰ متر مربع زمین و ۳ هزار و ۷۰۹ متر مربع زیر بنا در سه طبقه در حال احداث است.

مشایخی افزود: طبقه همکف این تالار دارای ۳ هزار و ۷۰۹ مترمربع زیربنا شامل سالن موسیقی، سالن تئاتر، رستوران سرپوشیده، رستوران روباز، محل استراحت هنرمندان، لابی مرکزی، اداری پست برق، اتاق کنترل، اتاق نور، پله‌های دسترسی و سرویس‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: طبقه اول به مساحت ۲ هزار و ۵۳۵ مترمربع دارای لابی مرکزی، گالری و نمایشگاه، اطاق کنترل برق و تجهیزات، بخش مخابرات و کنترل می‌باشد، طبقه دوم به مساحت یک هزار و ۹۴۵ مترمربع دارای لابی مرکزی، کلاس‌های آموزشی، اطاق ترجمه همزمان، سالن خبرنگاران، پله دستی، سالن اختصاصی vip، سالن انتظار، رخت‌کن، سرویس بهداشتی، وید آسانسور، کتابخانه، اتاق مربی موسیقی در نظر گرفته شده است.

پله فرار پشت صحنه اتاقک آسانسور است

این مقام مسئول با ارائه مشخصات طبقه سوم اظهارداشت: طبقه سوم نیز با زیربنای ۷۷۸ مترمربع دارای لابی مرکزی، اتاق خواب، اتاق هواسازی، ورودی پله آسانسور، پله فرار و پله دسترسی طبقات، فضای بالای سن، وید آسانسور، انبار، اتاق برق و کنترل تاسیسات و پله فرار پشت صحنه اتاقک آسانسور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به احداث زیرزمین دو قسمت در این تالار گفت: زیرزمین قسمت اول این تالار به متراژ ۴چهار هزار و ۲۰۲ متر مربع دارای پارکینگ مراجعین، ورودی، اتاق‌های گریم مردان و زنان، کارگاه دکور و چوب، کارگاه فلزی، نقاشی، خیاطی، عکاسی، انبارهای لباس مردان و زنان، اتاق‌های روی نیم صفحه، نور، صدا، رختکن تمرین، کانال آدم‌رو، استراحت و خدمات بازرگانی، پست برق، نمازخانه مردانه، نمازخانه زنانه، اتاق‌های تعمیرات، انباردار، پارکینگ ، تمرین و زیرزمین است.

وی ادامه داد: در زیرزمین قسمت دوم به مساحت ۸۷۱ مترمربع دارای فضای زیرصحنه اتاق‌های پرسنلی، برق، صحنه، مرکز خانه مرکزی، مخزن آب، اتاق ژنراتور، تقسیم برق، فرار رو دسترسی به سالن تئاتر و موسیقی و پشت صفحه و موتورخانه و پارکینگ است.

مشایخی اظهارداشت: برای این تالار همچنین دو سالن نمایش، موسیقی و سخنرانی به گنجایش ۷۰۰ و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.