زند: اراک شهری بلاتکلیف و بی‌برنامه است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی، جمشید زند با حضور در دفتر این خبرگزاری از جهاد دانشگاهی به یک بازوی توانمند در کمک به رفع مسائل و مشکلات استان یاد کرد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک بازوی محرک می‌تواند در پیشبرد مسائل کمک کند.

وی با بیان اینکه برنامه هایش برای حضور و فعالیت در شورا در ۱۲ بند تدوین شده است، کلانشهر اراک را یک شهر بلاتکلیف و بدون برنامه دانست و افزود: آنچه در شهرداری و شورای شهر وجود دارد از مفهوم سیستم شهر الکترونیک فاصله بسیار دارد است و علیرغم زحمات زیادی که در سه دوره گذشته کشیده شده است هیچ افق و هدفی برای آینده ترسیم نشده و براین اساس یکی از کارهایی که شورای چهارم باید انجام دهد برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای شهر است.

زند با تاکید براینکه باید مسائل و آیتم‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی را با دقت و عمیق ببینیم، برای این امور افق روشنی را مشخص کرده و شهر و شهرداری الکترونیک ایجاد کنیم بر لزوم سازماندهی دقیق اعضای شورا تأکید کرد و افزود: در حال حاضر اینکه بخواهیم برنامه‌ها را به صورت جزئی بازگو کنیم امکانپذیر نیست چراکه در شورا اعضای دیگری هم حضور دارند که نظرات آنها دخیل و محترم است؛ البته اعضای شورا تفکرات نزدیکی دارند و احساس می‌شود که شورای موفقی خواهیم داشت.

منتخب شورای شهر چهارم با اشاره به اینکه مشکل امروز شهر اراک نبود برنامه در حوزه‌های مختلف است گفت: اعضای شورای چهارم همگی صاحب تجربه هستند و دلسوزی خاصی نسبت به شهر دارند. همه تلاش دارند تجربه و سابقه کاری خود را برای جبران عقب‌ماندگی شهر به کار بگیرند به همین دلیل قبل از آغاز به کار شورای چهارم با اعضای منتخب جلساتی ترتیب داده‌ایم که براساس آن مشکلات را بررسی می‌کنیم تا با ورود به شورا بتوان بر حل مشکلات بررسی شده تمرکز کرد و تصمیمات درست گرفت.

وی در ادامه، با بیان اینکه شهردار سمبل و نماد و پیشانی شوراست و شورایی موفق است که در انتخاب شهردار موفق باشد، تعهد و تخصص، دارا بودن کارنامه خوب کاری، مدیر بودن و به دور بودن از باندبازی و شجاعت را از ویژگی‌های یک شهردار خوب عنوان کرد و گفت: حتما لازم نیست یک شهردار خوب بومی بوده و یا الزاما مدرک شهرسازی داشته باشد بلکه باید در حوزه شهر و شهرسازی صاحب‌نظر بوده و عملکرد درستی داشته باشد؛ شورای شهر نیز علاوه براینکه باید در راستای انتخاب چنین شهرداری تلاش می‌کند از وی حمایت کرده و همکاری سازنده‌ای برای پیش‌برد اهداف با وی ترتیب دهد.

زند یکی از مشکلات اساسی شهر اراک را آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در حوزه رفع آلودگی شهردار و شورا به تنهایی نمی‌توانند موفقیت کامل حاصل کنند بلکه حل این معضل مهم مستلزم ورود تمامی دستگاه‌هاست.

وی ثابت بودن شهردار را یک ضرورت در راستای پیشبرد اهداف و بدست آوردن نتایج مثبت در مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: در‌ غیر این صورت شاید همچون شوراهای گذشته عملکرد خوبی حاصل نشود.

وی راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای شهر را از برنامه‌های شورای چهارم عنوان کرد و افزود: در این راستا می‌توان از نظرات نخبگان، دانشگاهیان و صاحبان‌نظران استفاده کرد.

منتخب شورای شهر اراک در خصوص اطلاع‌رسانی شورای شهر، انجام این مهم را ضروری عنوان کرد و با اشاره به اینکه انجام این کار بودجه چندانی نیاز ندارد انجام این مهم را از طریق تقویت روابط عمومی شورا و همچنین تقویت برقراری ارتباط با خبرگزاری‌ها میسر دانست و با تاکید براینکه روابط عمومی شورا باید مجزا از روابط عمومی شهرداری باشد اظهار کرد: از آنجاکه با بحث روابط ‌عمومی بیگانه نیستم باید تاکید کنم که روابط‌ عمومی چشم و گوش هر اداره و سازنده ارتباط بین مردم و سازمان است براین اساس و به منظور اطلاع رسانی کامل و به روز اخبار شورای چهارم، در شورای چهارم یک نفر به عنوان سخنگوی شورا انتخاب خواهد شد و تصمیمات، اخبار و برنامه‌های شورا را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

وی ضمن ابراز امیدواری جهت راه‌اندازی رادیو شورا جهت پخش مستقیم صحن علنی شورا و ارتقای اطلاع‌رسانی در این حوزه گفت: نقص اطلاع‌رسانی یکی از عواملی است که باعث شد مردم در جریان عملکرد شورای سوم قرار نگیرند؛ در حالی که این حق مردم است که از اخبار شورا و نحوه عملکرد ما مطلع باشند.

وی دارا بودن دیگاه شورایی را از مهمترین ویژگی‌های عضو شورا دانست و با بیان اینکه اگر تک‌محوری در شورا رواج یابد امور به خوبی پیش نخواهد رفت و مشکلات شوراهای گذشته تکرار خواهد شد، نتیجه انتخابات شورای شهر را در تمامی کشور متفاوت از دوره‌های گذشته دانست و تصریح کرد: امسال بسیاری از افراد هزینه بالایی برای رأی آوردن صرف کردند اما انتخاب نشدند این نکته نشانگر این مهم است که مردم تجربه خوبی از انتخاب‌های گذشته کسب کرده و می‌دانند که اگر خوب انتخاب نکنند نتیجه خوبی هم حاصل نخواهد شد.

وی درخصوص توانمندسازی اعضای شورای شهر نیز اظهار کرد: اعضای شورای چهارم همگی قوی بوده و هر یک به نوعی شناخت خوبی از شهر و شهرداری و مسائل مبتلابه شهر دارند. ولی، با اینهمه مجموعه‌ شورای شهر نباید نسبت به دانسته های خود غره باشد و تصور کند که نیازی به آموزش ندارد، قطعا مسئله آموزش اعضا در کمیسیون‌ مربوطه مدنظر قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با ارتقای سطح آگاهی‌ها در شناخت نقاط قوت و ضعف شهر و چگونگی رفع نواقص و تقویت نقاط مثبت موفق‌تر عمل کنیم. در حال حاضر همه در تکاپو هستم که به روز باشیم تا در روز اول کاری با اطلاعات کافی وارد شورا شویم. البته افراد این دوره در مباحث کارشناس هستند ولی در کنار فعالیت‌ها آموزش و به روز شدن را نباید فراموش کنیم.

زند در خصوص عملکرد شوراهای گذشته بیان کرد: خیلی از امور و برنامه‌ها قابلیت اجرایی داشت و نیاز به بودجه زیادی هم برای اجرای آنها نبود اما انجام نشد و از جمله آنها می توان به ساماندهی مشاغل آلاینده اشاره کرد البته زمین مورد نظر برای این امر تهیه و در اختیار شهرداری قرار داده شده است و بهبود منظر شهری، صاحب ملک شدن کسبه مستأجر و کاهش میزان آلاینده‌های صوتی در سطح شهر از دستاوردهای عملیاتی شدن این طرح خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید خدمات رفاهی و شهری را در شهر عادلانه تقسیم کرده و به همه مناطق شهر توجه یکسان شود گفت: در برخی مناطق سالن ورزشی وجود ندارد در صورتی که اگر مجموعه‌های ورزشی و تفریحی در نقاط مختلف شهر به طور یکسان پراکنده باشد شاید بخشی از مشکلات در این حوزه رفع شود. در حال حاضر امکانات عمومی کارخانجات و ادارات و سالن‌های ورزشی دستگاه‌ها بی‌مصرف باقی مانده که باید در اختیار مردم قرار گیرد و این وظیفه شوراست که این امور را پیگیری کند.

زند مشکلات ترافیکی و بدی آب و هوا را از مسائل دیگر شهر اراک دانست و اضافه کرد: این مشکلات کشوری، استانی و شهری است. خودروها، کارخانجات و ریزگردها هریک سهمی قابل توجهی را در آلودگی هوای اراک به خود اختصاص داده‌اند و در چاره‌اندیشی ها نقش هر یک از آنها در آلودگی باید به طور کامل بررسی شود.

وی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد نبود پارکینگ در شهر است. در حال حاضر یک پارکینگ در مرکز شهر احداث شده که نیمی از آن تجاری است، در برخی خیابان‌ها نیز با وجود اینکه نیاز است عقب‌نشینی انجام شود، بخشی از خیابان برای پارک خودروها فروخته می‌شود، یکی از دغدغه‌ها این است که اگر خیابان نیاز به عقب‌نشینی دارد پس چرا اجازه پارک ماشین صادر می‌شود. لازم است برای ساماندهی این امور فکر اساسی شود.

منتخب شورای شهر اراک یکی از ایرادات شهر را عدم حضور سرمایه‌گذار و نبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست مسوولین عنوان کرد و گفت: باید از شهر تمرکززدایی کنیم، باید امور برای سرمایه‌گذاری تسهیل شود و کاهش کاغذبازی‌ها، برنامه‌ریزی جهت سودمند شدن سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران و تأمین امنیت سرمایه گذاری از راهکارهای دستیابی به این هدف است.

وی در خصوص زیبایی شهر خاطرنشان کرد: حدود ۱۲سال است که دروازه تهران تخریب شده و تنها اتفاقی که این تخریب در پی داشت این بود که انبار غله اراک از بین رفت و در حال حاضر مرکز انبار برای حبوبات نداریم و همه این معضلات به نبود برنامه درست مدیریت شهری بازمی‌گردد.

زند با بیان اینکه در این دوره کار سختی پیش‌رو داریم چرا که توقع مردم بالا رفته است تصریح کرد: الکترونیکی و مکانیزه کردن امور در شهرداری تخلفات را نیز کاهش خواهد داد. البته یکی از معضلات شهرداری اراک نبود کارشناس کارآمد در این سیستم و شرایط باید به نحوی سازماندهی شود که کارشناسان و متخصصین در شهرداری حضور داشته باشند.

منتخب شورای شهر اراک در خصوص وضعیت ورزش در اراک نیز با بیان اینکه در حوزه ورزش باید به آمایش سرزمین توجه کنیم گفت: شورا مسوول توجه و رسیدگی به ورزش همگانی است و حال که به حوزه قهرمانی وارد شده باید برای این حوزه برنامه داشته و پشتیبانی‌سازی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نه فقط فوتبال بلکه ورزش‌های دیگر را نیز باید مدنظر قرار دهیم شاید با یک میلیارد تومان بتوان بسیاری از ورزش‌ها را پوشش داد و بسیاری از جوانان را ارضا کرد ولی در شورای شهر سوم فقط در حوزه فوتبال کار شد و نتیجه‌ای هم نگرفتیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.