کاظمی: اعضای شورا به دنبال کسب منافع خود نباشند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، منوچهر کاظمی رییس شورای شهر سوم و از اعضای جدید چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اراک در خصوص عملکرد این شورای سوم اظهار داشت:شورای سوم عملکرد بهتری از دوره‌های قبلی داشته اما، از نظر اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای سوم از سطح تحصیلات بالاتری نسبت به دوره های گذشته برخوردار بوده، فعالیت‌ها و اقدامات قابل قبولی انجام دادند که به علت عدم اطلاع‌رسانی مناسب عملکرد شورا به خوبی برای مردم تبیین نشد، عدم وجود اعتبار لازم جهت استفاده از امکانات صدا و سیما و مطبوعات را از دلایل اطلاع رسانی ضعیف عملکرد شورا عنوان کرد و گفت: اصولا باید با صداوسیما و رسانه‌ها ارتباط قوی‌تری وجود داشته باشد اما به دلیل مسائل مالی این امر میسر نشده و شناخت مردم از شورا و عملکرد و وظایف آن نیز تحت تأثیر همین نقیصه، کمرنگ بوده است.

رییس شورای سوم شهر اراک با بیان اینکه چالشی که سال گذشته در شورا به وجود آمد تاثیرات منفی نسبت به عملکرد این دوره در اذهان مردم برجای گذاشت و باعث شد که این عملکرد به خوبی دیده نشود اضافه کرد: از جمله فعالیت‌های خوبی که در شورای سوم انجام شد افزایش بودجه و اعتبار شهرداری اراک از ۲۹ میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری بوده است. این افزایش بودجه ربطی به کلانشهر شدن اراک ندارد بلکه مجموع برخی درآمدهاست که تاکنون در راستای جذب آنها اقدامی نشده بود.

وی در خصوص اقدامات دیگر شورای شهر سوم تصریح کرد: طبق قانون حدود ۶۰ درصد اعتبارات شهرداری باید صرف امور جاری شده و مابقی در امور عمرانی هزینه شود اما در شورای سوم عکس این موضوع عمل شد و ۶۰ درصد اعتبارات در امور عمرانی صرف شد که این اقدام نیز به طور کامل اطلاع‌رسانی نشد. از دیگر اقدامات شورای سوم کامپیوتری شدن اطلاعات شهرداری بود که جهت جلوگیری از گم شدن پرونده‌ها یا از بین رفتن آنها انجام شد. تاکنون پرونده‌ بافت‌های تاریخی شهر ثبت شده و در دیگر مناطق نیز ۳۰ درصد کار پیش رفته است.

۵۰ درصد ممیزی اراک به انجام رسیده است

وی با اشاره به اینکه ممیزی شهر اراک حدود ۱۰ سال بود که انجام نمی‌شد بیان کرد: در شورای سوم این امر مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد آن انجام شده و کل ساختمان‌های شهر از نظر وضعیت ساختمان، میزان تجاری بودن و امور دیگر توسط ۴۰۰ نیروی مهندس بسیج سازندگی، با صرف دو میلیارد تومان اعتبار در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده این کار به پایان برسد.

با کمبود فضای سبز مواجه هستیم

ایجاد پارک بانوان در حال پیگیری است

کاظمی در خصوص فضای سبز و نیازهای شهر اراک در این خصوص گفت: در این راستا نیز اقدامات خوبی در قالب ایجاد پارک‌های محله‌ای انجام شده، ایجاد پارک بانوان با مساحت ۲۷ هکتار در میدان فراهان در حال پیگیری است و افزایش فضای سبز دو طرف اتوبان‌ها نیز برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. در طرح کاهش آلودگی هوا نیز ایجاد هزار هکتار فضای سبز در دستور بوده است اما با توجه به تخصیص تنها ۳۸۰ میلیون تومان از اعتبار مورد نیاز، این طرح اجرایی نشد و منابع طبیعی این مبلغ را صرف نگهداری فضای موجود کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها محوطه‌هایی که از چمن پوشیده شده اند جزء فضای سبز محسوب نمی‌شوند اضافه کرد: در منطقه یک شهر اراک وضعیت فضای سبز کامل است اما در دیگر مناطق نسبت به جمعیت موجود با کمبود فضای سبز مواجه هستیم که البته رفع این کمبود نیازمند اعتبارت قابل توجهی است که پیگیری لازم جهت تامین آن در حال انجام است تا در مرکز شهر نیز فضای سبز کافی احداث شود .

وی با بیان اینکه شورا در راستای کاهش آلودگی هوا با حمایت استاندار و فرماندار طرح فضای سبز دوطرف اتوبان‌ها را به میزان ۳۰ متر در هر طرف مصوب کرده و این اقدام در حال انجام است بیان کرد: در بحث آلودگی هوا شورا باید نقش نظارت بر عملکرد شهرداری، قانون‌گذاری و اعلام زنگ خطرها را داشته باشد که در این راستا با انجام بازدید از اماکن آلاینده مانند نیروگاه، پتروشیمی و کارخانه آلومینیوم، وضعیت موجود بررسی شده است.

رییس شورای سوم شهر اراک خاطر نشان کرد: طبق تفاهم با مسوولان نیروگاه و با پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر این واحد صنعتی از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کند و همچنین در دو دودکش این نیروگاه نیز فیلتر تعبیه شده که ۵۰ درصد از آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه، به بازدید از بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک در قالب طرح بررسی آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: اعضای شورا با بازدید از بیمارستان مذکور از وضعیت بیماران سرطانی که اغلب دلیل بیماری آنها وضعیت آب و هوا و تغذیه بود اطلاعاتی کسب کرد و در این بازدید مصوب شد در راستای کمک به تامین هزینه درمان بیماران ۵۰۰ متر زمین تجاری در اختیار بیمارستان قرار داده شود. همچنین زمینی که در اختیار شهرداری بود جهت ساخت محل اسکان بیماران شهرستانی در طول درمان، به صورت رایگان در اختیار انجمن حمایت از بیماران سرطانی قرار گرفت.

اجرای طرح تفکیک از مبداء زباله در دست اجراست

کاظمی همچنین به اقدامات شورای سوم در حوزه جمع‌آوری مکانیزه پسماند اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر با مجوز شورای شهر ۵۰ درصد این پسماندها به صورت مکانیزه جمع‌آوری می‌شود، اجرای طرح تفکیک از مبداء را از دیگر اقدامات در دست اجرا در این حوزه عنوان کرد.

وی درخصوص وضعیت ورزش و اقدامات شورا در اینخصوص،‌با بیان اینکه تیم فوتبال اراک در فصل قبل موفق نشد اما اعتقاد داریم که ورزش می‌تواند نشاط را در جوان و جامعه ایجاد کند گفت: به همین دلیل پیگیری می‌کنیم که تیم دسته دو فروخته شود و تیمی از لیگ دسته اول خریداری کنیم و شرایطی برای ایجاد انگیزه و تخلیه انرژی جوانان را در اراک ایجاد کنیم. البته تمام توجه شورا به فوتبال نیست و حمایت از ورزش‌های مختلف را نیز در نظر داریم.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا بهتر بود مبالغ هنگفتی که در فوتبال هزینه شد صرف امور شهری شود با بیان اینکه در بخش فوتبال دور اول ۵ میلیارد تومان و دور دوم ۲ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: اعتقاد داریم که در ورزش هرچه هزینه کنیم برمی‌گردد و برهمین اساس با توجه به اعتبارات شورا مابقی ورزش‌ها را حمایت خواهیم کرد.

تصویب ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت زیباسازی اراک

وی درخصوص پیگیری مطالبات مردم در شورای سوم، تصویب ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت زیباسازی شهر و طرح مبلمان شهری، تغییر مکان بازارهای میوه و تره‌بار و ایجاد ترمینال‌هایی برای ساماندهی وضعیت حمل و نقل و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان تاکسی را از اقدامات انجام شده در این حوزه عنوان کرد و گفت: از جمله اقدامات فرهنگی شورای شهر سوم را تهیه و توزیع ۳۰ هزار جلد کتاب شهروندی عنوان کرد و با بیان اینکه شورا در مسائل اجرایی ورود ندارد و وظیفه اصلی، نظارت بر شهرداری و تمام سازمان‌هاست افزود: در حال حاضر شورا دارای نظارت ۸۰ درصدی بر شهرداری است و لازم است که در سازمان‌های دیگر به جای نظارت ارتباط برقرار شود چراکه تاثیر ارتباط بیشتر از نظارت است.

وی با تاکید براینکه شورا وظیفه دارد زنگ خطرهای موجود در شهر را به صدا درآورد و در صورت وجود مشکل، آنها را با رایزنی ‌با دستگاه‌های مربوطه برطرف کند گفت: این امر خیلی در سازمان‌های دیگر جا نیفتاده است.

وی مشکل امروز شورای شهر را اعتبارات دانست و گفت: حضور کارشناسان در شورا هزینه‌بر است، و شاید راهکار حضور کارشناس استفاده از کارشناس علاقمند است که به شورا مشاوره دهد و توقع خاصی نیز نداشته باشند چون اعتبارات شورا مشخص است و در این بخش سمن‌های تخصصی می‌تواند مشاوران خوبی برای شورا باشند.

شهروندان، موارد اخذ رشوه توسط ماموران شهرداری را اطلاع‌رسانی کنند

وی در پاسخ به این سوال که شهروندان مواردی از دریافت رشوه توسط مأموران شهرداری به عنوان یک مشکل بزرگ عنوان می‌کنند اظهار کرد: نمی‌توان گفت این معضل به کل وجود ندارد اما در شش سال کار من در شورا کسی در این خصوص مراجعه نکرده است ولی با اینهمه اگر فردی که با پیشنهاد خاصی از جانب مسوولان مواجه شد باید به شورا مراجعه کرده و اطلاع دهد و شورا به محض اطلاع و مشخص شدن صحت ادعا با فرد خاطی برخورد خواهد کرد.

وی همچینی درخصوص تمرکززدایی شهر اراک گفت:‌ با پیگیری های انجام شده نقاط مختلفی برای خرید مردم در نظر گرفته شده و با افزایش مراکز تجاری، تلاش داریم که افراد را برای خرید از مرکز شهر دور کرده و از ایجاد مراکز تجاری جدید در مرکز شهر جلوگیری کنیم و در این راستای قیمت زمین را در مناطق حاشیه‌ای کاهش دادیم تا از تمرکز تجاری در مرکز شهر کاسته شده و تردد نیز کاهش یافته و میزان آلودگی هوا نیز کاهش یابد. شورا ددر این راستا به بخش خصوص برای ایجاد مراکز فروش مجوز می‌دهد.

وی مشکل امروز شهر اراک را نبود تعداد کافی و مناسب کارشناس در شهرداری عنوان کرد و گفت: درخصوص ایجاد هایپرمارکت‌ها باید کارشناسی دقیق انجام شود. با استفاده از دستاوردهای پژوهشی خواهیم توانست اطلاعات لازم را به سرمایه گذاران ارائه دهیم.

کاظمی ایجاد معاونت پژوهشی در شهرداری را ضروری عنوان کرد و گفت: ایجاد چنین معاونتی نیازمند پیگیری جدی اعضای شورا و اخذ ۸ رأی مثبت است.

وی نمره شورای سوم را شانزده عنوان کرد و گفت: در شورای سوم اقدامات خوبی انجام شد، فعالیت‌ها صادقانه انجام شد و تخلف نداشتیم درست است چالشی پیش آمد اما این چالش دلیلی برای زیر سوال بردن شورا نیست اما متاسفانه این اتفاق باعث شد شورا کمی تنها شود.

لزوم انجام کار کارشناسی درخصوص اولویت‌های کاری شورا

وی در خصوص اولویت‌های شورای جدید اظهار کرد: اولین کار این است که جلساتی را برای پیگیری وضعیت شهرهای سنجان و کرهرود اختصاص دهیم. این مناطق مشکلات بسیاری دارند و باید اولویت‌های این مناطق تعیین شود. برای پیشبرد کارها در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستیم.

کاظمی افزود: در اراک باید ۳۲ تقاطع غیرهم سطح احداث شود که تاکنون حدود ۷ تقاطع احداث شده است. باید برای سال‌های آینده در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و از کارشناسان خوب و نیروهای موثر و مجرب استفاده شود. در این راستا با اطلاعاتی که از سیستم ممیزی می‌گیریم می‌توانیم برنامه‌ریزی کرده، کار کارشناسی انجام داده و افق آینده را ترسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال حاضر چهار هزار تخریب داریم که باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم گفت: لازم است که کمیته‌ای از اعضای خاص ایجاد کنیم که کار ارزیابی ساختمان‌ها را انجام دهند و پرونده‌هایی که امکان تخریب ندارد رسیدگی کنند که اگر این کارها انجام شود شهرداری موفقی خواهیم داشت.

منتخب شورای شهر چهارم خاطرنشان کرد: در شورای سوم جهت انجام برخی امور تلاش کردیم اما رأی نیاورد، مثلا تلاش شد برای اشتغال خانواده جانبازان، معلولین اقدام شود که میسر نشد. در حوزه خروج مشاغل مزاحم از شهر باید پیگیری بیشتری داشته باشیم که در برخی موارد دست شورا و شهرداری نبود ولی در کل اقدامات خوبی انجام شد که اگر در مواردی حمایت بیشتری انجام می‌گرفت کارهای بیشتری انجام می‌شد.

وی در خصوص قوانین ورود افراد به شورای شهر گفت: به نظرم قانون ورود شورا باید تغییر کند و افرادی که در شهرداری کار می‌کنند نباید وارد شورا شوند چون چالش‌برانگیز است، باید افرادی وارد شوند که به نوعی با امور و کار شهرداری آشنایی داشته باشند؛ افرادی که شهرداری و شورا را بشناسد، شاید به جرات بتوان گفت از بین این ۳۰۰ نفر شرکت‌کننده در انتخابات شوراها حدود ۴۰ نفر با کار و وظایف شورا و شهرداری آشنایی داشتند. باید ضوابط ورود افراد بررسی و کارشناسی شود.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای شورا را ضروری دانست و گفت: در دوره های گذشته آموزش هایی برگزار شد ولی کافی نبود لازم است دوره‌های آموزشی با ساعات بیشتر و اساتید دیگری که اطلاعات بیشتری دارند برگزار شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.