لزوم تشکیل شورای راهبردی آموزش عالی

به گزارش مرکزی دیلی، ملک سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به اهمیت هماهنگی در فعالیت‌های علمی و آموزشی مراکز آموزش عالی استان و ایجاد دوره‏ های آموزشی متناسب با نیازهای منطقه‌ای و هم‏چنین ساماندهی‌های لازم برای هدفمند کردن فعالیت‌های مراکز آموزش عالی استان، تشکیل شورای راهبردی آموزش عالی در استان ضروری است.

وی اظهارداشت: تشکیل شورای پیگیری و اجرایی کردن مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها در مراکز آموزش عالی استان، برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی و نحوه اجرای سند دانشگاه اسلامی برای مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به منظور تحقق و دست‌یابی به اهداف فرهنگی و علمی این سند است.

سلیمانی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی گفتمان نخبگان استان مرکزی اظهار داشت: برگزاری نشست های تخصصی با عناوین تهیه برنامه راهبردی توسعه علم و فن‌آوری، چالش‌های پیش روی مراکز آموزش عالی، ضرورت ساماندهی و هدفمند سازی فعالیت های علمی و آموزشی مراکز آموزش عالی استان مرکزی در دانشگاه‌ها نیز حائز اهمیت است.

رئیس منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن زیرساخت های لازم نقش بسیار مهمی در توسعه آموزش عالی کشور ایفا نموده است؛ به طوری که امروز با داشتن ۱.۵ میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و قریب ۳۰ هزار عضو هیأت علمی و ۳۰ هزار کارشناس و کارمند مجرب، ۶۰ درصد از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: از طرفی با تقدیم ۴.۵ میلیون نفر دانش آموخته به جامعه اسلامی ایران نقش کلیدی در ارتقای شاخص نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی که یک شاخص توسعه یافتگی جهانی است ایفای نقش نموده است.

پایین بودن نرخ شاخص تحصیلی آموزش عالی در ایران

رئیس منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پایین بودن نرخ شاخص تحصیلی آموزش عالی در ایران گفت: میانگین جهانی نرخ شاخص تحصیلی آموزش عالی، ۳۰.۵ درصد است و این میانگین در ایران ۲۴‏ درصد است که پایین تر از میانگین جهانی است که جا دارد که برای تشویق و هدایت جوانان برومند کشورمان به سوی تحصیلات عالیه برنامه‏ ریزی و تسهیلات لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: درصد میانگین نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی زنان در کشورهای بیشتر توسعه یافته نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته بالاتر است. این درصد میانگین در ایران نیز چنین است و درصد زنان از مردان بیشتر است.

سلیمانی در ادامه گفت: نه فقط در ایران بلکه در سطح جهان میانگین نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی در زنان ۳۲.۵ از مردان ۲۸.۵ بیشتر است و این آمار نشان مید هد که درصد بیشتر حضور زنان در آموزش عالی یک گرایش جهانی است و مختص کشورمان نیست.

حضور زنان در آموزش عالی یک گرایش جهانی است

وی اظهار داشت: از آنجائی که زمینه حضور حداکثری زنان در دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بطور چشمگیری افزایش یافته است این خود دلیل بر آن است که انقلاب اسلامی دست آوردهای عظیمی برای پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی کشور و مردم مسلمان و انقلابی ایران را به همراه داشته است.

رئیس منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: بالاتر بودن میانگین نرخ پوشش آموزش عالی زنان می‌تواند به این دلیل باشد که زنان احتمالاً بهترین و کم مخاطره ترین راه برای ارتقاء جایگاه اجتماعی و دسترسی به حقوق خود می ‏دانند و راهی بوده است که جمهوری اسلامی ایران آن را به بهترین وجه پیش روی زنان مسلمان و متعهد کشورمان قرار داده است.

سلیمانی با تأکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی با پذیرش بیشترین تعداد دانشجو در سطح کشور و ۴.۵ میلیون فارغ ‏التحصیل نقش تعیین کننده‏ای در افزایش نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی کشور را بخود اختصاص داده است افزود: این امر به نوبه خود موجب شده است تا جمعیت پویای پژوهشی کشور که خود یک شاخص بین المللی توسعه یافتگی است.

۵۳هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی

وی با ارائه گزارشی از فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با داشتن امکانات و زیرساخت‌های علمی و آموزشی مانند وجود سه هزار و ۶۰۰ عضو هیأت علمی، ۷۵۰ رشته تحصیلی، ۵۳ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، می تواند در توسعه علمی و فن‌آوری استان نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی همچنین افزود: چاپ ۵۲۶۴ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ارائه شده در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، انجام ۱۱۳۲ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی، چاپ ۴۱۷ عنوان کتاب و ۱۹۴ اختراع، بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی است که نشان دهنده مشارکت فعال این دانشگاه در نهضت تولید علم و فن‌آوری کشور است.

سلیمانی از جمله برنامه‌های پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی را تهیه برنامه راهبردی برای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، بازنگری در ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک به منظور متناسب سازی ساختار سازمانی واحد با اهداف برنامه راهبردی دانشگاه، توسعه فعالیت های اقتصادی دانش بنیان، ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در واحدهای دانشگاهی بیان کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.