دادستان اراک: روند فیلتراسیون واحدهای قدیم ایرالکو منطبق با برنامه است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ˈفرشید طاهریˈ چهارشنبه در بازدید از برنامه فیلتراسیون خطوط قدیم ایرالکو افزود: شرکت ایرالکو دارای پرونده قضایی حدود ۲۰ سال در مراجع ذیصلاح استان است.

وی گفت: سال گذشته در شورای تامین استان برنامه زمانبندی برای استقرار سیستم های کنترل آلودگی و فیلتراسیون خطوط چهار و پنج و نیمی از خط سوم کارخانه قدیم تدوین شد.

طاهری توضیح داد: از ۷۲۰ دیگ پنج خط قدیم کارخانه ایرالکو ۳۷۸ دیگ با حکم قضایی تعطیل شد و طبق زمانبندی در صورت تعلل در تحقق سیستم کنترل آلودگی تا پایان سال ۹۳ مابقی خطوط قدیم نیز با حکم مراجع قضایی تعطیل می شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: خطوط تولید قدیم ایرالکو به شدت آلودگی محیطی و شغلی دارد اما براساس نظر کارشناسان با اقدامات انجام شده در این مرکز حداقل ۵۰ درصد آلایندگی این واحد برای شهر برطرف شده است.

طاهری اظهار کرد: واحد آندسازی ایرالکو نیز با مشکلات زیست محیطی همراه است که باید هرچه سریعتر در سایه تعامل و همکاری مسوولان به شعاع مناسب از شهر منتقل شود.

مدیرکل انتظامی و امنیتی استانداری استان مرکزی نیز در این بازدید گفت: مجموعه شرکت ایرالکو از نظر جانمایی در توسعه شهری علط تعریف شده و مشکلات گریبانگیر این شرکت متاثر از سوء مدیریت در استقرار مکان و استفاده از تجهیزات فرسوده تولید بوده است.

ˈشهرام بیدلˈ افزود: براساس مصوبات سفرهای استانی دولت تامین یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای انتقال آندسازی به شعاع مناسب شهری پیش بینی شده که در نشست شورای تامین استان این مهم به عنوان دستور اصلی جلسه مطرح خواهد شد.

وی اظهار کرد: آلایندگی زیست محیطی ایرالکو موجب شده که تاکنون هفت جلسه شورای تامین استان با موضوع پیگیری مخاطرات این شرکت تشکیل شود.

دبیر شورای تامین استان مرکزی خاطرنشان کرد: شرکت ایرالکو به تنهایی منبع آلایندگی هوای اراک نیست بلکه ۱۵۰ هزار خودروی عبوری در روز و طبف بزرگی از واحدهای آلاینده تولیدی در این آلایندگی نقش دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این دیدار گفت: برنامه نصب سیستم کنترل آلودگی در حدود ۴۰۰ دیگ خطوط سه، چهار و پنج کارخانه قدیم برمبنای تعهدات مسوولان این واخد در شورای تامین استان درحال انجام است و با مشارکت یک شرکت چینی هم اکنون تجهیزات انتقالی و فیلتر نصب شده و درپوش دیگ ها و تجهیزات جانبی نیز درحال خرید و انتقال به داخل کشور است.

ˈامیر انصاریˈ افزود: فلورایدی که در خطوط تولید کارخانه قدیم ایرالکو در محیط منتشر می شود به شدت خطرناک است و باید هرچه زودتر مخازرات آن برای کارگران و مردم اراک مهار شود.

وی اظهار کرد: با راه اندازی سیستم کنترل آلودگی و فیلتراسیون خطوط سه ، چهار و پنج ایرالکو باید بر مبنای مصوبات شورای تامین دو نمایشگر آنلاین در محیط زیست و سر در این کارخانه نصب شود و شهروندان از وضعیت آلاینده ها لحظه به لحظه با خبر باشند.

مدیرعامل شرکت آلومینیم سازی ایران نیز گفت: تجهیزات سیستم کنترل کیفیت FTP به صورت مرکزی با لوله های انتقالی از هر دیگ نصب شده و با نصب سرنازل ها و درپوش دیگها این سیستم در پایان سال آینده به طور کامل راه اندازی می شود.

ˈشهریار طاهرپورˈ افزود: تاکنون ۷۵ میلیارد ریال برای خرید سیستم HtP در۴۰۰ دیگ خطوط سه، چهار و پنج قدیم ایرالکو سرمایه گذاری شده و براساس تعهد این شرکت تا ۱۸ ماه آینده این سیستم به طور کامل راه اندازی و آلایندگی ها مهار می شود.

وی اظهار کرد: تامین و نصب تجهیزات و درپوش دیگ های خطوط قدیم در مجموغ ۱۴ میلیون دلار هزینه دارد و ایرالکو مصمم است که هرچه سریعتر این طرح را به پایان برساند.

مدیرعامل شرکت ایرالکو اظهار کرد: این شرکت برای انتقال آندسازی به شهرک صنعتی خیرآباد اعلام آمادگی می کند که باید با کمک مسوولان ذیربط علاوه بر تحویل سریعتر ۱۵۰ هکتار زمین مورد نیاز روند پرداخت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات که در مصوبات دولت تعهد شده به ایرالکو صورت پذیرد.

طاهرپور ادامه داد: تحهیزات فنی آندسازی نیز با کیفیت برتر کشورهای اروپایی توسط ایرالکو خریداری شده و در صورت تسهیل امور زیرساختی شرایط برای ساخت و انتقال این واخد مهیاست.

شرکت ایرالکو به عنوان شرکت مادر در تولید شمش های آلومینیم کشور است که از سال ۵۱ در اراک فعالیت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.