انتشار کتاب تاریخچه سینما در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا،این کتاب در ۸۸ صفحه به قطع وزیری و در تیراژ یکهزار جلد به چاپ رسیده و در آن تاریخ سینما در اراک با نگاهی به سرگذشت این هنر صنعت در کشور و تاریخ سیاسی، اجتماعی واقتصادی این شهر درج شده است.

زمینه های تاسیس سینما در اراک از جمله افزایش جمعیت به دلیل مهاجرت های پیاپی، نوگرایی مردم ایران و انقلاب مشروطه، تاسیس مدرسه صمصامی، سکونت ارامنه و تاثیرگذاری آن بر گسترش این هنرصنعت،یکی از بخش های این کتاب است.

بررسی نخستین سینمای اراک معروف به سینما برق و وضعیت حاکم بر آن که بیانگر گوشه ای از تاریخ اجتماعی اراک است، از دیگر موارد طرح شده در این کتاب است.

سینما اراک یا موسیو که هنوز هم در این شهر از آن به عنوان سینما موسیو یاد می شود از دیگر بخش های این کتاب است که تا حدودی نقش ارامنه در فرهنگ این شهر را نمایان می کند.

بخش سینمای متفقین، یادآور حوادث جنگ جهانی اول و تاثیر این واقعه بزرگ در زندگی مردمان اراک است و پس از آن تاریخ این شهربا تکیه بر سینما ایران ( کاپری) و دنیا (فرهنگ)شرح شده است.

آغاز پیشرفت صنعتی اراک و افزایش چند باره و ناگهانی جمعیت این شهر از دلایل تاسیس سینما استقلال ( قصر طلایی) عنوان شده و تاریخ اجتماعی و اقتصادی اراک با توجه به این مهم و نیز سینماهای شهر صنعتی تا حدودی شرح داده شده است.

در بخش تماشاچیان به رفتارهای مردم در سینما پرداخته شده و در قسمت وضعیت سینماهای اراک پس از پیروزی انقلاب تا کنون، تاثیر این رخداد مهم بر صنعت سینما شرح شده است.

بخش سایه ای از زندگی مردم بر پرده سینما به انعکاس گوشه هایی از زندگی مردم اراک در سینما اختصاص یافته و در آن ضمن توضیح فیلمهای ارباب رعیتی، به بهانه فیلم ˈ ذبیحˈ پدیده کلاه مخملی ها در سینمای ایران شرح شده و فیلمیهای ˈعزیز قرقیˈ و ˈ همت ˈ نیز مطرح شده است.

سینمای آزاد و تاثیر آن در تولید فیلم و تربیت فیلمسازان از دیگر بخش های این کتاب است و در بخش دیگری به طور مفصل به انجمن سینمای جوانان اراک، اهمیت آن در سینمای اراک، فیلمسازان جوان و افتخارات این انجمن پرداخته شده است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیج هنرمندان استان مرکزی، تلویزیون اراک، مراسم و جشنواره های سینمایی، سینماگران اراک و نشریه های اراک و سینما از دیگر بخش های این کتاب هستتد که با بررسی منابع مکتوب ومصاحبه با دست اندرکاران سینما تهیه شده است.

این کتاب قرار است فردا دوم شهریورماه امسال در آیین گشایش پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینماگران جوان (آفتاب) در اراک با حضور اهالی فرهنگ و سینما و مقامات فرهنگی و هنری رونمایی شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.