سازوکار آموزشی دانشگاه آزاد نخ‌نما شده است/لزوم ارزیابی علمی پایان‌نامه‌ها

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیوه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به چهار یا پنج دهه گذشته است،گفت: ساز و کار آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد بر اساس نیازهای روز جامعه تعریف نشده و بر اساس آمایش سرزمینی نیست.

حجت‌الاسلام «محمد سبزی» با بیان اینکه شیوه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به چهار یا پنج دهه گذشته است،گفت: دانشجویانی که وارد دانشگاه آزاد می‌شود در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که بعدها معلوم نیست بازار کار داشته باشد یا نه، هدف برخی از دانشجویان تنها دریافت مدرک است.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیوه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به چهار یا پنج دهه گذشته است،گفت: ساز و کار آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد بر اساس نیازهای روز جامعه تعریف نشده و بر اساس آمایش سرزمینی نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد : از طرفی مشخص نیست پایان‌نامه‌هایی که در این دانشگاه نوشته می‌شود چقدر توانسته‌اند مشکلات جامعه را حل کند.

وی افزود: تا زمانی که رویه خریدوفروش پایان‌نامه و مقالات علمی وجود داشته باشد دردی از جامعه درمان نمی‌شود و رتبه علمی هیچ دانشگاهی نیز بالا نمی‌رود.

حجت‌الاسلام سبزی افزود : هرچند ایران از نظر تعداد مقالات علمی در دنیا از رتبه خوبی برخوردار بوده ولی متاسفانه از پتانسیل جمعیت جوان دانشجویی برای راهبری و راهبردهای موجود استفاده نمی‌شود.

عضو فراکسیون انقلاب اظهار داشت : ضرب المثل “آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی” حکایت امروز دانشگاه آزاد اسلامی است به طور مثال در شهرستان ساوه این دانشگاه ۲۰۰ هکتار زمین دارد که بخش قابل توجهی از آن بدون استفاده شده یا استفاده درستی از آن نمی‌شود.

شهریه‌های سنگین می‌گیرند اما در پرداخت حقوق اساتید و کارکنان ناتوان هستند

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت : عدم استفاده صحیح از منابع موجود باعث شده که دانشگاه آزاد برای جبران کمبود منابع خود شهریه‌های سنگین از دانشجویان اخذ کند و یا اینکه در پرداخت حقوق کارکنان خود ناتوان باشد که این مساله موجب بروز نارضایتی اجتماعی در جامعه هدف شده است.

وی ادامه داد : معتقدم در کنار مدیریت صحیح از اموال و سوق دادن آن‌ها به سمت منابع پایدار و درامدهای دائمی لازم است تجدید نظر در مدیریت دانشگاه‌ها آزاد نیز ضروری به نظر می‌رسد. تمرکززدایی از تهران لازمه پویایی دانشگاه آزاد است.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کنار عدم ثبات مدیریتی برای تصمیم‌های مختلف باید منتظر تهران باشند، افزود : لازم است برای پویایی، تمرکززدایی در برخی تصمیم‌گیری‌ها دانشگاه آزاد اعمال شود.

وی گفت : همچنین مشکلات و چالش‌های فرهنگی در این دانشگاه نیز نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر بوده که عمده دلیل آن کم‌کاری‌های صورت گرفته در حوزه آموزش و فرهنگی‌سازی بوده و لازم است در این زمینه نیز تدابیری از سوی مسوولان دانشگاه اندیشیده شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.