ضرورت تلاش برای کاهش سرانه تولید پسماند در استان مرکزی

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: تلاش برای کاهش سرانه تولید پسماند در این استان ضروری است و در این راستا نیاز است آموزش‌های گسترده مورد توجه قرار گیرد.

«محمود مرادی نراقی» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه پسماند استان مرکزی در اراک، افزود: در حوزه مدیریت پسماند، سیاست‌ها چند جانبه است و با یک سیاست خاص نمی‌توان کار مدیریت پسماند را انجام داد.

وی بیان کرد: یکی از ایرادات در تعرفه‌های شهرداری در خصوص هزنیه پسماند است که از ساختمان و املاک گرفته می شود و افراد تولید کننده در آن نقشی ندارند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: موضوع پرداخت هزینه پسماند در دنیا اصلاح شده و افرادی که پسماند بیشتری تولید می‌کنند، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند و قصد است این مهم در استان مرکزی نیز اصلاح شود.

مرادی نراقی اظهار کرد: طرح جامع مدیریت پسماند شهر اراک توسط شهرداری و دانشگاه اراک در حال اجرا است که امید است آینده روشنی را در مدیریت پسماند ایجاد کند.

وی گفت: نیاز است پسماندهای شهری خمین، محلات و دلیجان در سه سایت به صورت شهرستانی متمرکز شود و شهرداران این شهرها موظفند که مجوزهای لازم برای محل دفن پمساند را اخذ کنند و فعالیت آنها باید زیرنظر محیط زیست باشد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی افزود: باید حداکثر تا ۶ ماه آینده مشکل لندفیل ( محل دفن پسماند) شهرهای خمین، محلات و دلیجان حل شود.

مرادی نراقی اظهار کرد: نگاه به پسماند به عنوان طلای کثیف، اشتباه است و دنیا به سمت کاهش تولید پسماند حرکت می‌کند و در طرح جامع مدیریت پسماند اراک، باید کاهش تولید به صورت ویژه دیده شود.

وی عنوان کرد: سایت پسماند دلیجان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست که باید مشکلات آن هرچه سریعتر حل شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: چندین سال است که ساماندهی پسماندهای حاشیه شهرهای این استان به صورت خودجوش و با تلاش و حمایت تشکل‌های مردم نهاد انجام می‌شود و این طرح در کشور منحصر به فرد است و باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، سرانه تولید پسماند شهری و خانگی در این استان به ازای هر نفر بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر در روز است.

«یوسف یوسفی» افزود: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد پسماندهای استان مرکزی غذایی است و این بخش قابلیت بازیافت دارد و نیاز است در این خصوص فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: باید تلاش شود تا فرصت‌ها از دل تهدیدات بیرون کشیده شود تا محیط زیست کمتر دچار مشکل شود.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: نگاه امروز حاکم بر مدیریت پسماند در دنیا در مسیر کاهش است.

«سیاوش آقاخانی» افزود: کارگروه پسماند استان مرکزی نیاز به یک روش اجرایی و برنامه مشخص دارد که علاوه بر شهرداری، مشارکت دستگاه‌های دیگر نیز پررنگ شود و تقسیم کار ویژه صورت گیرد.

وی بیان کرد: نحوه مشارکت شهروندان در طرح جامع مدیریت پسماند اراک باید مشخص شود و سیاست‌هایی که در مقابل چالش‌های موجود پسماند است، باید به دقت بررسی شود.

در این نشست طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری اراک توسط مشاور ارایه و مقرر شد اطلاعات این طرح در اختیار اعضای کارگروه پسماند استان مرکزی قرار گیرد و اعضا نظرات خود را تا ۱۰ روز آتی به اداره‌کل محیط‌زیست این استان ارایه دهند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.