خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی بزرگترین تهدید در استان مرکزی

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی بزرگترین تهدید در این استان است.

« امید محترمی» روز دوشنبه در نشست آموزش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: مخاطرات و تهدیدات این استان اولویت‌بندی شده است و همه تلاش‌ها برای کاهش آسیب‌ها در زمان بحران به کار گرفته شده است.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در قالب‌های مختلف، یکی از وظایف مدیریت بحران است که این مهم در استان مرکزی مورد توجه جدی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی ادامه داد: تهدیدات مختلفی در کشور وجود دارد و هفت درصد بلایا و مخاطرات طبیعی دنیا در ایران رخ می‌دهد.

محترمی اظهار کرد: مسئولیت مدیریت بحران در حوادث و بلایای طبیعی و حوادث انسان ساخت که جنبه امنیتی و نظامی نداشته باشد، برعهده مدیریت بحران است و تاکنون حدود ۵۲ مخاطره در کشور شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: حوزه مدیریت بحران در کشور مستقل نیست و بر پایه استفاده از مشارکت و ظرفیت سایر دستگاه‌ها است و نقش موثر و کارایی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت بحران نیز امری اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی افزود: این استان در حوزه بازسازی و آمادگی پاسخ با گروه‌های جهادی اقدامات مطلوبی داشته و هماهنگی خوبی در این خصوص ایجاد شده و منجر به چند تفاهم‌نامه شده است.

امیدی اظهار کرد: امید است در حوزه تشکل‌های مردمی نیز اتفاقات خوبی رخ دهد و ظرفیت این بخش در مدیریت بحران بیش از گذشته بهره‌گیری شود.

وی تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا دولت‌ها به تنهایی قادر به مدیریت بحران‌ها نیستند و در این خصوص همه باید کمک دهند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی عنوان کرد: افزایش تاب‌آوری در جامعه از دیگر موارد با اهیمت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تشکل‌های مردم نهاد سربازان گمنام حوزه اجتماعی و فرهنگی هستند و فعالیت این قشر تاکنون بار بزرگی از دوش دولت برداشته است.

«محمدامین باقری» افزود: تشکل‌های مردم نهاد در قبل، حین و بعد از بحران نقش برجسته‌ای دارند که در هر زمان باید تلاش کنند تا به مدیریت بحران کمک کنند.

وی بیان کرد: ارتقای دانش تشکل‌های مردمی در مواجهه با بحران‌های مختلف امری ضروری است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی هم در ادامه این دوره آموزشی گفت: این جمعیت ماموریت‌های مختلفی غیر از بحران دارد که همیشه باید آماده باشد و یکی از ماموریت‌های مهم ارایه آموزش به بخش‌های مختلف در قالب خانه‌های روستایی و کانون‌های هلال شهری است.

«علیرضا شهرجردی» افزود: امدادگر در زمان حضور در بحران‌ها فردی است که توانایی حرکت و کمک به آسیب‌دیدگان را داشته باشد.

وی با بیان اینکه، جمعیت هلال احمر استان مرکزی آمادگی ایجاد خانه‌ها و کانون‌های هلال را در نقاط مختلف دارد، اظهار کرد: ۱۲ هزار نیروی داوطلب و بیش از این آمار نیروی جوانان در جمعیت هلال احمر این استان فعال است.

در نشست آموزشی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران استان مرکزی آموزش‌های عملی احیای فرد ایست قلبی و تنفسی شده و نحوه باز کردن راه تنفس در زمان گیر کردن لقمه به شرکت‌کنندگان ارایه شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.