انتظار مردمی از منتخب یازدهم

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، درست پنجم بهمن‌ماه سال ۵۸ بود که نخستین انتخابات ریاست جمهوری بعد از انقلاب اسلامی برگزار شد و طی آن ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. وی تنها دو سال مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت و پس از آن به دلیل بی‌کفایتی از سوی امام(ره) عزل، برکنار و فراری شد.

با برکناری بنی‌صدر و فرار وی از کشور، انتخابات ریاست جمهوری برای دومین‌بار پس از پیروزی انقلاب در دوم‌ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و طی آن محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم کار خود را آغاز کرد.

سرلوحه قرار دادن عدالت در این دولت بود که موجب شد، منافقان مانع از خدمت‌رسانی وی به کشور شوند، به همین دلیل بود که رئیس جمهور و چندین تن از یاران باوفایش را در هشتم شهریورماه همان سال به شهادت رساندند و پرونده دولت رجایی را تنها با مدت اندکی خدمت صادقانه به نظام بستند.

پس از دوم مرداد سال ۶۰ روزی که در تقویم ایران اسلامی به عنوان روزی سرنوشت‌ساز به ثبت رسید، دهم مهر همان سال بود که طی آن با برگزاری انتخابات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب و کار خود را آغاز کرد.

انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری نیز در تاریخ بیست و پنجم مرداد سال ۶۴ برگزار شد و بار دیگر مردم ایران اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رئیس جمهور برگزیده خود انتخاب کردند.

ششم مرداد سال ۶۸ بود که بار دیگر کشور در آستانه آزمونی سخت قرار گرفت، انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری پس از ارتحال جانگداز رهبر فقید انقلاب و انتخاب رئیس جمهور وقت به رهبری نظام جمهوری اسلامی در این روز برگزار شد و این تاریخ را نیز برای همیشه در تقویم ایران اسلامی ماندگار کرد.

در انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم حائز حداکثر آرا شد و بر مسند ریاست نشست.

۲۱ خرداد ۷۲ و همچنین دوم خرداد ۷۶ نیز از روزهای فراموش‌نشدنی در تقویم ایران اسلامی هستند، چراکه در این روزها انتخابات ششمین و هفتمین دوره ریاست جمهوری برگزار و طی آن به ترتیب علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند. هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ خرداد سال ۸۰ با انتخاب مجدد محمد خاتمی رقم خورد.

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز طی دو مرحله در روزهای ۲۷ خرداد و سوم تیر ۱۳۸۴ برگزار شد که طی آن محمود احمدی‌نژاد، سکان ریاست کشور را برعهده گرفت و در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز که در ۲۲ خرداد سال ۸۸ برگزار شد، وی بار دیگر به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم کار خود را ادامه داد.

و اما امروز کشور در آستانه انتخابات دیگری است، انتخابات یازدهم که متفاوت از انتخابات قبلی خواهد بود، چراکه این دوره شرایط حساس و خاص خود را دارد. تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری، مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران امروز به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

کسی که به عنوان رئیس جمهور دوره یازدهم ایران اسلامی انتخاب می‌شود، با شرایط بسیار متفاوت‌تری نسبت به دوره‌های قبل روبروست.

خواسته‌ها و انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده جنس متفاوت‌تری نسبت به گذشته دارد، شاید مهم‌ترین مطالبه ملت ایران از رئیس جمهور آینده حل مشکلات اقتصادی باشد، اما این تنها خواسته مردم نیست، حل مشکلات اقتصادی و تورم شاید یکی از مطالبات مهم و به حق ملت از دومین شخص مملکت باشد، اما در کنار این مطالبه، انتظارات دیگری وجود دارد که خبرنگار فارس با حضور در بین مردم این خواسته‌ها را در قالب گزارشی در دو قسمت‌ مختلف تهیه که بخش اول آن در ذیل آمده است.

نخستین کسی که خواسته‌اش را از رئیس جمهور سوال می‌کنم، مادری است که به همراه دخترش به مطب یکی از پزشکان مراجعه کرده است، سلام‌مان را به گرمی پاسخ می‌دهد و در پاسخ به سئوال خبرنگار ما می‌گوید: انتظارات از رئیس جمهور بسیار بالاست، اما مهم‌ترین خواسته‌ای که من از رئیس جمهور دارم این است که علاوه بر حل مشکلات اقتصادی و تورم، در راستای کاهش فساد در جامعه کوشیده و فساد اداری و اخلاقی را در جامعه کاهش دهد.

مریم مرادی افزود: تا زمانی که فساد در جامعه وجود داشته باشد، نه کارها به درستی انجام می‌شود و نه بیت‌المال حفظ و حراست خواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده باید برای به حداقل رساندن فساد به ویژه در بخش اقتصادی برنامه داشته باشد و با فرصت‌‌طلبان و سودجویان برخورد قاطع و محکمی داشته باشد.

یکی از دانشجویان رشته شیمی نیز در پاسخ به این سئوال گفت: امروز مهم‌ترین مشکل جوانان نبود کار و اشتغال است و من از رئیس جمهور منتخب می‌خواهم از دادن شعارهای بی‌اساس در امر اشتغال پرهیز کرده و قاشق خالی در دهان جوانان نگذارد.

حسین افسری افزود: فردی که به عنوان برگزیده مردم سکان هدایت جامعه را برعهده می‌گیرد، باید از توانایی لازم برای حل مشکلات برخوردار باشد و در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده داشته باشد.

وی ابراز داشت: رئیس جمهور باید شایسته‌سالاری را مدنظر داشته و به جوانان بها دهد، امروز جوانان ایران اسلامی بیدارترین و بااستعدادترین جوانان دنیا هستند، اما متأسفانه مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته‌اند.

در یک مغازه سوپرمارکتی مردی را می‌بینیم که محاسنش سفید و دستانش لرزان است، از او درباره انتظاراتش از رئیس جمهور می‌پرسم و او می‌گوید: توزیع عادلانه ثروت ملی و اولویت دادن به مناطق محروم از مسائل مهمی است که رئیس جمهور باید به آن توجه داشته باشد.

علی حدادی گفت: رئیس جمهور نباید اجازه دهد، ثروت ملی در دست کسانی باشد که منافع خود را به منافع ملت ترجیح می‌دهند که اگر چنین باشد، مشکلات اقتصادی بسیاری گریبانگیر مردم خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم در دو سال اخیر فشارهای اقتصادی فراوانی را تحمل کرده‌اند، قیمت‌ها به طرز فجیعی چند برابر شده و مردم امروز شدید‌ترین دوران اقتصادی را پشت سر می‌گذارند.

حدادی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی امروز نیازمند مدیریت مناسب و کارآمد است، تأکید می‌کند: رئیس جمهور باید در انتخاب کابینه خود نهایت دقت را داشته باشد، افرادی را که به عنوان همکار انتخاب می‌کند از لیاقت و شایستگی لازم برای خدمت به نظام اسلامی برخوردار باشند، منافع خود را بر منفعت ملت ترجیح نداده و در خط رهبری حرکت کند.

در بازگشت از سوپرمارکت مقابل کارمند اداره آموزش و پرورش قرار می‌گیرم که برای رفتن به منزل کمی عجله داشت، با معرفی خود از او خواستم دقایقی وقتش را به من اختصاص دهد و او با لبخندی پذیرفت، از مطالباتش از رئیس جمهور آینده پرسیدم که این کارمند در پاسخ به این سئوال بیان می‌کند: رئیس جمهور باید فردی باشد که قانون را ملاک عمل قرار داده و تنها براساس قانون عمل کند.

آرش محمدی می‌افزاید: رئیس جمهور باید برای حل مشکلات معیشتی، اقتصادی و بیکاری جوانان برنامه داشته و برای حل آنها چاره‌اندیشی کند، رفتار ائمه (علیهم‌السلام) را الگو و سرمشق خود قرار داده و براساس آموزه‌های دین مبین اسلام حرکت کند.

یکی دیگر از شهروندان اراکی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس اذعان می‌کند: رئیس جمهور آینده نباید خود را فراتر از رهبری بداند، باید گوش به فرمان رهبری بوده و تعامل مناسبی با قوای دیگر داشته باشد.

شهلا پورفرزاد اضافه می‌کند: امروز مهم‌ترین دغدغه مردم حل مشکل گرانی است، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و سر و سامان دادن به وضعیت ارز، مسائل پولی و بانکی از کارهای مهمی است که رئیس جمهور باید به آن توجه داشته باشد.

امام جماعت یکی از مساجد اراک نیز با بیان اینکه رئیس جمهور باید مردمی باشد، اظهار می‌دارد: ولایی بودن و مردمی بودن مهم‌ترین ویژگی یک رئیس جمهور است و امیدواریم فردی که از سوی مردم انتخاب می‌شود از توانایی و قدرت لازم سازندگی، عمران و آبادانی کشور برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام رضا کرمی ابراز می‌کند: رئیس جمهور باید به تمام شعارها و پیام‌هایی که می‌دهد، پایبند باشد و بعد از انتخاب شدن انتظارات مردم را فراموش نکند.

یک ورزشکار اراکی پیرامون انتظارات خود از رئیس جمهور این طور بیان می‌کند: رئیس جمهور باید جوانان را درک کرده و آینده‌ای تاریک و مبهم را پیش‌روی جوانان نگذارد.

واحد سجادی ادامه می‌دهد: رئیس جمهور منتخب مردم باید شرایط اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کرده و اجازه ندهد، مسائل ازدواج و زندگی و آینده جوانان دستخوش گرانی‌ها و تورم شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.