مرکز شهر در تصاحب پرنده‌فروش‌ها

کیهان، اطلاعات، رسالت؛ از کنار کیوسک های روزنامه فروشی که می گذری فروشندگان دوره گردی را می بینی که به دور از مباحث مناظره های انتخاباتی که اینروزها نقل محافل است دور هم جمع شده اند و مرغ و خروس هایشان را به نمایش گذاشته اند و گاهی از پشت صندوق های چوبی به حاشیه خیابان آمده و سد معبر می کنند و البته گاهی جهت کمی تفریح و عوض کردن ذائقه، مرغ یا خروسی را جلوی پای رهگذری می اندازند و شوکی ناگهانی به آنها وارد می کنند و کمی خنده و مثلا شوخی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، سالهاست که شهروندان اراکی به هنگام عبور از این قسمت شهر شاهد فروش برخی پرندگان و حیوانات اهلی و حتی حیوانات کوچک غیراهلی توسط دوره گرد ها بوده و هستند، تا جایی که حتی گاهی خارج از رعایت موازین بهداشتی، آبی از جوی کنار خیابان به مرغ یا خروس فلک‌زده می‌خورانند و همانجا کنار جوی آب پا بر گلوی حیوان گذاشته و سر می‌برند تصور کنید علاوه بر همه آنچه درخصوص انتقال برخی بیماری‌ها به انسان و زشت شدن چهره شهر (آنهم مرکز شهر) و غیره به عنوان تبعات این اقدام می‌توان برشمرد، چه منظره دردناکی از سر بریدن این حیوانات در انظار رهگذران بویژه کودکان به تصویر کشیده می‌شود.

دیروز که از این مسیر می گذشتم خواستم عکسی از میزگردشان بگیرم اما همینکه دکمه شاتر را فشار دادم همگی به سمت من حجوم آوردند و مدعی شدند که برایشان مزاحمت ایجاد کرده ام تازه می خواستند با پلیس ۱۱۰ هم تماس بگیرند!

شهروندانی که در این مسیر تردد می‌کنند مخالف حضور این فروشندگان دوره‌گرد و فروش غیر مجاز پرندگان و حیوانات اهلی در معابر اصلی شهر بوده و اظهار کردند که این نوع مشاغل نه تنها مزاحمت برای مردم به وجود آورده بلکه چهره زشتی نیز به شهر داده است.

یکی از شهروندان اراکی نیز خواستار ایجاد مرکزی برای فروش پرندگان و ساماندهی چنین مشاغلی شد تا افرادی که احتیاج به مرغ یا خروس زنده دارند به این مراکز مراجعه کنند.

برای پیگیری این مسئله به سراغ مسوولان دستگاه‌های مرتبط رفتم.

دامپزشکی به تنهایی درخصوص پیگیری این امر مسوول نیست

دکتر سید سعید حسینی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی: در خصوص اینگونه مراکز فروش پرندگان و حضور فروشندگان دوره گرد در سطح شهر، به خبرنگار ایسنا گفت: هیچ کدام از این مراکز در سطح شهر اراک مجاز نیستند و اداره کل دامپزشکی استان برای این مراکز مجوزی صادر نکرده است و نظر مساعدی هم بر روی این مسئله ندارد.

وی توضیح داد: در مواقع خاص خصوصا نیمه دوم سال که پرندگان مهاجر از استان عبور می کنند و احتمال شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد در آن زمان ممکن است؛ نگرانی‌های بیشتر می‌شود. بازرسان اداره کل دامپزشکی نیز تا حدودی با این مراکز برخورد داشته‌اند اما چون برخورد با این مراکز وظیفه اصلی دستگاه های دیگر است و همکاری ها در این زمینه ضعیف است در نتیجه توفیقاتی در این راستا ایجاد نشده است.

حسینی ضمن تاکید بر اینکه برخورد با این فروشندگان دوره گرد می بایست از طریق واحد رفع سد معبر شهرداری اراک صورت گیرد، افزود: دستگاه‌هایی چون نیروی انتظامی، واحد رفع سد معبر شهرداری و یا حتی مرکز بهداشت در این قضیه باید ورود پیدا کنند و چنانچه مقابله ای با این مراکز بخواهد انجام شود ما هم در کنارشان خواهیم بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: این فروشندگان دوره گرد تاکنون ساماندهی نشده‌اند، بنابراین دارای کارت بهداشت هم نیستند، بر این اساس، فعالیت این فروشندگان در سطح شهر مجاز نیست که بخواهیم به کارشان رسمیت ببخشیم.

وی همچنین با اشاره به پرندگان زینتی که در مغازه ها به فروش می رسد، گفت: یک سری مشاغل وجود دارد که خودشان هم نمی دانند باید از کجا پروانه کسب بگیرند و هنوز ساماندهی نشده اند. ساماندهی این مهم می بایست توسط مجمع امور صنفی انجام شود.

حسینی یادآور شد: ممکن است از جنبه های مختلفی فروشندگان دوره گرد پرنده در سطح شهر مزاحمت هایی برای مردم ایجاد کنند، اما از لحاظ بهداشتی فقط موضوع آنفولانزا در میان است که در حال حاضر موردی در کشور و استان دیده نشده و در حالت عادی به سر می بریم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به سیستم مراقبت فعال در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور و استان(در روستاها، تالاب ها، کشتارگاههای طیور) این آنفولانزا تا کنون در استان اتفاق نیفتاده است و پیش بینی ما این است که حداقل تا قبل از فصل سرما هیچ نگرانی و دغدغه ای بابت این بیماری وجود ندارد.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون برخوردی با این فروشندگان دوره گرد شده است یا نه، عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی بیشتر در مواقعی که احتمال شیوع بیماری های پرندگان به وجود می آمده وارد عمل شده است.

وی در توصیه به شهروندان اراکی گفت: شهروندان به هیچ وجه از فروشندگان دوره گرد خرید نکنند چون از نظر بهداشتی مورد تایید اداره کل دامپزشکی نیستند، این پرندگان در فصول خاصی از سال دارای بیماری‌هایی هستند که به انسان انتقال می یابد و از طرفی این پرندگان آسیب پذیرند و خیلی زود بیمار یا تلف می شوند.

حسینی در خصوص غیربهداشتی بودن ذبح مرغ و خروس در سطح معابر شهر عنوان کرد: اقدامات فرهنگی در این راستا باید انجام شود تا مردم نسبت به این امر آگاه شوند، افراد نباید پرندگان را از دوره گرد ها خریداری کرده و در همان محل درخواست ذبح دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اگر مردم اقدام به خرید پرندگان از فروشندگان دوره گرد نکنند قطعا این مشاغل خود به خود جمع خواهد شد.

وظیفه شهرداری در این خصوص تنها رفع سد معبر است

مراد علی عباسی سرپرست حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اراک: نیز به خبرنگار ایسنا گفت: نه تنها فروش پرندگان بلکه هیچ شغلی مجاز به کسب درآمد در معابر عمومی نیست و این امر نه تنها از نظر قانونی بلکه از نظر شرعی محل اشکال است.

وی با بیان اینکه در مجموعه معابر سطح شهر، کمیته رفع سد معبر با همکاری نیروی انتظامی تشکیل شده است، افزود: در این راستا نیروهایی از مجموعه انتظامی در سطح شهر با سازمان شهرداری همکاری کرده و مرتب در سطح، مرکز، معابر و حاشیه شهر اراک در طی ۲۴ ساعت شبانه روز گشت می زنند و رفع سد معبر می کنند.

عباسی توضیح داد: این برخورد به این شکل انجام می شود که در مرحله اول به کسبه ای که معابر عمومی را اشغال کرده اند تذکر داده می شود و در مرحله دوم با توجه به هماهنگی های انجام شده اگر کسبه توجهی به این امر نکنند نسبت به انتقال و جمع آوری آنها اقدام می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک عنوان کرد: وظیفه شهرداری در این خصوص تنها رفع سد معبر است، اما اینکه آیا این دوره گردها پروانه بهداشت دارند یا نه در حوزه تخصصی و اختیارات ما نیست.

وی در خصوص ایجاد بازار متمرکز فروش پرندگان گفت: در این راستا می بایست مکان یابی شود البته تاکنون چنین پیشنهادی عنوان نشده است.

این موضوع با جدیت بیشتری پی گیری خواهد شد

سرهنگ مصطفی ویسمه ای فرمانده انتظامی شهرستان اراک: در این باره افزود: معضلات و مشکلات شهر زیاد است اما اینکه به یکباره همه را حل و فصل کنیم امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و شهرداری اراک در خصوص ساماندهی فروشندگان دوره گرد در مراکز اصلی شهر اقدامات خوبی انجام داده اند، گفت: جمع آوری و ساماندهی وانت بارهای میوه در سطح شهر اراک نیز از جمله این اقدامات بوده است.

فرمانده انتظامی شهرستان اراک در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص جمع آوری مراکز فروش غیرمجاز پرندگان و فروشندگان دوره گرد تاکنون اقدام جدی صورت نپذیرفته است و قطعا از این به بعد با جدیت بیشتری پی گیری خواهد شد.

براساس این گزارش به نظر می‌رسد این موضوع تاکنون به عنوان یک مشکل یا معضل، جلب نظر مسوولان شهر را نکرده است یا شاید در مقابل دیگر مشکلات آنقدرها هم قابل توجه نبوده ولی تنها گشتی در سطح شهر اراک این سوال را در ذهن تداعی می کند که آیا صحنه‌هایی اینچنین در شأن یک کلانشهر هست؟

کوچه‌ای مملو از فروشندگان کبوتر را در صبح روز جمعه تصور کنید وقتی پس از یک هفته مشغولیت کاری صبح روز جمعه برای کمی قدم زدن با دوستان از خانه خارج می شوید و درست در هنگام عبور از مرکز شهر با فوجی از مردان پیر و جوانی مواجه می‌شوید که هریک پرنده‌ای را در دست گرفته و به عرضه آن به دیگری مشغول است، این همان شغلی است که از دیدگاه اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های ایرانی مذموم و دارنده آن همواره سرزنش شده است.

آیا وقت آن نرسیده است که این امر توسط دستگاه‌های ذیربط پیگیری و مراکز فروش مختص به این نوع مشاغل البته با صدور پروانه و کارت بهداشت در نظر گرفته شود؛

و با توجه به اینکه مدت زیادی از کلان‌شهر شدن اراک نمی گذرد، بهتر نیست مسوولانی که در پی تحقق این امر بوده اند راهبردهای فرهنگی، اجتماعی شهری را پی‌ریزی می‌کردند تا به محض به رسمیت شناخته شدن این مسئله حداقل چهره ظاهری شهر در سطح کلان‌شهر ها قرار می‌گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.