کشف ۷۰ سنگ‌نگاره‌ در منطقه سنجه‌باشی شهرستان محلات

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: ۷۰ سنگ نگاره جدید متعلق به دوره ساسانیان در منطقه سنجه‌باشی از توابع این شهرستان کشف شد.

به‌گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، «مهدی لعل‌بار» افزود: نقوش این سنگ‌نگاره‌ها شامل بزکوهی و شکارچی، انسان نیزه به‌دست و سوار بر اسب است که روز چهارشنبه هفته جاری کشف شده است.

وی  گفت:این سنگ‌نگاره‌ ‌ها نمونه‌های نخستین از  نقاشی حکاکی بر دل صخره در منطقه سنجه‌باشی محلات است که از سوی دوستداران میراث فرهنگی کشف و گزارش شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگیف گردشگری و صنایع دستی محلات عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۲۵۰ سنگ‌نگاره و نقش در نقاط مختلف شهرستان محلات  همچون نیم‌ور، روستاهای آتشکوه، گلچشمه و خورهه کشف شده که نشان از قدمت بالای تاریخی این خطه دارد.
لعل‌بار تصریح کرد: مهمترین موضوع در سنگ‌نگاره‌ها، نحوه نگهداری و جلوگیری از تخریباین آثار ارزشمند باستانی است و با توجه به اینکه منطقه تیمره خمین نیز گنجینه ارزشمندی از سنگ‌نگاره‌های تاریخی است باید در خفظ و معرفی این داشته‌های ارزشمند بیشتر کوشید.

محلات در جنوب استان مرکزی است و محوطه خورهه، آتشکده آتشکوه، امامزادگان فضل و یحیی، یخچال های طبیعی و مجتمع آب درمانی آبگرم از مهمترین مکان‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان است. 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.