زیبایی حتی به قیمت اعتیاد!

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، نگاه کوتاه به طرز فکر زیبا شدن، بینی عمل کردن، زیبایی اندام، لاغر شدن، چاق شدن، استفاده از لوازم آرایشی نامعلوم و… فرقی در جنسیت هم نمی‌کند دختر، پسر، زن و یا مرد، این تفکر که ممکن است سر از یک عمر پشیمانی در بیاورد در همین نزدیکی در میان خانواده، دوست، همسایه و اطرافیان در کمین نشسته باشد.

ذوق و شوق برای رسیدن به رویای زیبایی و اندام متناسب می‌تواند خطرات زیادی را از سوی سودجویان که تنها به فکر منافع خود به هر قیمتی هستند به همراه داشته باشد.

آگاهی و اطلاع رسانی در این موضوع هوس انگیز و رویایی از کدام دستگاه و چگونه باید صورت گیرد موضوع مهمی است که متاسقانه برای آن فکری نشده و هر روز می‌بینیم آدم‌هایی که برای لاغر شدن، زیبا شدن و… در دام سود‌جویان می‌افتند چطور گرفتار خطرات احتمالی می‌شوند.

آسیب شناسی قبل از وقوع و یا پیشرفت این معضل مهم بسیار اهمیت دارد که مسئولان باید با نگاه تیز بینانه چاره‌ای برای آن بیندیشند و این خطر که گریبان فرد، خانواده و جامعه را خواهد گرفت را به شکلی صحیح از جامعه دور سازند.

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب گرایش افراد به این معضل می‌شود دوگانگی فرهنگی یا می‌شود گفت غرب‌گرایی مفرط باشد پوچی و یا نداشتن هویت، پرتگاه سقوط است اما این سوال مطرح می‌شود که کشوری مانند ایران که صاحب فرهنگ و اصالت با ارزش و پر محتوا و غنی ملی و دینی است چطور در چنگال این خطرات گرفتار می‌شود.

آیا نپرداختن به هویت ملی و مذهبی آن هم به طور صحیح در کشور توسط دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت فرهنگ، تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و اصحاب جراید که نقش کلیدی در بارور کردن هویت ملی و مذهبی بابت آنچه را که داریم نه آنچه را که می‌خواهیم داشته باشیم و نه آنچه که بخواهیم اکتساب کنیم، ظلم بزرگی به مردمی که فرهنگ‌شان انسانی‌ترین، عمیق‌ترین، غنی‌ترین و با اصالت‌ترین فرهنگ‌ها است، نیست.  

اگر اهل مطالعه هم نبوده و چشم به تبلیغات رنگ و وارنگ روزنامه‌ها ندوخته باشیم باز هم چشمانمان به انواع و اقسام تبلیغات لاغری و زیبایی خورده و شاید برای لحظه‌ای این تبلیغات ما را به فکر و وسوسه انداخته باشد.

اما اگر این تبلیغات توجه ما را جلب کرده است چگونه از کیفیت و چگونگی و توضیحی که در باره محصول آورده شده مطلع می‌شویم؟ آیا حاضریم کمی تامل و تحقیق کنیم یا بدون کمترین زحمتی آنها را صرفا به دلیل توصیه یک شخص، یک آگهی که معلوم نیست از ماهواره سرچشمه گرفته یا دهان به دهان شده و یا با مدل‌های دیگر به گوش ما رسیده مصرف می‌کنیم.

ابتدا باید گفت هر محصولی که تبلیغ می‌شود دلیل بر استاندارد یا مفید بودن آن نیست و صرفا تبلیغ است، اما برخی از این محصولات که شاید به راحتی نیز تبلیغ می‌شود مواد زیان آوریست که برخی افراد سودجو ولو به قیمت نابودی شخص مصرف کننده آن را روانه بازار می‌کنند.

این محصولات اغلب به صورت دهان به دهان تبلیغ شده و در محیط‌هایی به مشتریان توصیه می‌شود که فرد آن را با کمترین تردید مصرف کند، نمونه‌ای از این مکان‌ها را می توان در آرایشگاه‌های زنانه، مردانه و یا عطاری‌ها به نام محصولاتی در جهت زیبایی و یا لاغری یافت کرد.

این مخدرهای خطرناک ابتدا فرد را با این عنوان که یک قرص ساده و بی‌خطر است ترغیب به مصرف می‌کند اما در اصل بسیار اعتیادآور بوده و فرد را به شدت به مصرف آنها وابسته می‌کند، ویژگی مخربی که در مخدرهای سنتی کمتر دیده می‌شود اما به راحتی تبلیغ و مصرف می‌گردد.

تولید کنندگان این قرص‌ها برای بالابردن سود خود از مواد شیمیایی خطرناکی استفاده می‌کنند که ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری به فرد می‌رساند، در برخی از این مخدرهای صنعتی مشاهده شده است از مواد خطرناک بنزین و سفیدکننده استفاده می‌شود.

هرچند زیبایی یک نعمت خدادادی است و به مدد پیشرفت علم می‌توان زیبایی‌های ظاهری را به دست آورد اما به دست آوردن این زیبایی به هر قیمتی نمی‌تواند توجیهی مناسب برای مصرف مخدرهایی باشد که به اشتباه و یا به عمد در اختیار بانوان ایرانی قرار می‌گیرد چرا که مصرف این نوع قرص‌ها اثرات جبران ناپذیری را به همراه دارد که بایستی قبل از هر چیز به عواقب آن فکر کرد.

در همین ارتباط رئیس دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با تایید افزایش گرایش خانم‌ها به استفاده از این قرص‌های زیان‌آور گفت: متاسفانه تبلیغات ماهواره‌ای تاثیر بسیاری در گرایش خانم‌ها به این گونه قرص‌ها داشته است به طوری که شاهد افزایش گرایش خانم‌ها به قرص‌های لاغری و دیگر محصولات زیان‌آور تبلیغ شده در رسانه‌های بیگانه هستیم.

حسن رحیمی‌تبار افزود: این تبلیغات اغوا کننده، محصولاتی دروغین را تبلیغ می‌کنند و از واقعیت به دور هستند اما متاسفانه با توصیه‌هایی که در برخی آرایشگاه‌ها و عطاری‌ها می‌شود فرد پس از ترغیب به استفاده در دام اعتیاد به مخدرهای صنعتی گرفتار می‌شود.

وی افزود: این مخدرهای صنعتی تفاوت عمده‌ای با مخدرهای سنتی دارند و فرد مصرف کننده را از نظر روحی و روانی به خود وابسته کرده و او را کم خواب، بی‌حوصله، متوهم و دچار اختلالات روحی و روانی خطرناک می‌کنند.

رئیس دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به طرح‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص برخورد و جمع‌آوری این گونه قرص‌ها از آرایشگاه‌ها و برخی عطاری‌ها گفت: دستگاه‌های مربوطه بایستی اقدامات لازم برای جمع‌آوری این قرص‌ها و فروشندگان و متخلفین انجام دهند، البته طرح‌هایی نیز انجام شده که نیازمند ادامه و استمرار است.

رحیمی‌تبار همچنین یکی از دلایل گرایش روز افزون به مصرف این مخدرهای خطرناک توسط زنان را اطلاع‌رسانی ضعیف رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها نقش اساسی در اطلاع‌رسانی در جامعه ایفا می‌کنند ولی در زمینه مخدرهای صنعتی این نقش به صورت مقطعی و کوتاه مدت بوده و پیگیر این معضل خطرناک در جامعه نیستند.

وی افزود: همچنین صدا و سیما می‌تواند با آگاهی بخشی در این زمینه از اثرات مخرب این قرص‌های به اصطلاح لاغری و مصرف آن توسط زنان جلوگیری کند و اگر این اطلاع رسانی به موقع و صحیح انجام شود دیگر کسی برای خرید این مخدرهای خطرناک اقدام نکرده و خود به خود مصرف آن با کاهش مواجه شده و فروشندگان را با ضرر مواجه می‌کند که در نتیجه این عمل، تبلیغ، فروش و حتی تولید این مخدرها به خطر می‌افتد و دیگر برای تولید کنندگان به صرفه نخواهد بود.

رئیس دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد دارویی به عنوان قرص لاغری یا برای موارد آرایشی یا بهداشتی مصرف شود بایستی توجه داشت که این امر تنها به دستور و تحت نظارت پزشک صورت گیرد و افراد مصرف کننده به خصوص خانم‌ها توجه داشته باشند که این قرص‌ها را از افراد ناآگاه و غیر متخصص دریافت نکرده و به هیچ عنوان مصرف نکنند.

سرپرست آزمایشگاه پزشکی قانونی استان مرکزی نیز در مورد چگونگی مخدرهای صنعتی گفت: اصولا افرادی که به مخدرها مراجعه می‌کنند به دلیل رسیدن به یک سری هیجانات و تصورات کاذب است که در ابتدا و با مصرف مخدرهای صنعتی به آن می‌رسند اما آسیب‌های این مواد با افزایش دفعات و میزان مصرف در فرد پدیدار می‌شود.

داریوش بدخشان اظهار داشت: در خانم‌ها مسائلی مانند لاغری و یا زیبایی اهمیت داشته و بنا بر همین اهمیت و با توصیه‌های غلطی که به خصوص در آرایشگاه‌ها به آنها می‌شود از مخدرهای صنعتی به عنوان قرص و به منظور لاغری و رسیدن به یک اندام مناسب استفاده می‌کنند که در ابتدا به دلیل ایجاد کم اشتهایی و کم خوابی به هدف خود نزدیک می‌شوند اما اثرات مخرب آمفیتامین‌ها بر بافت سلول‌های عصبی باعث مشکلات روحی و روانی در فرد می‌شود.

وی بیان کرد: وقتی فرد به این مخدرها اعتیاد پیدا کرد اثرات خطرناکی را به همراه دارد که با ایجاد توهم شدید و سوء ظن در اطرافیان به ویژه خانواده موجب حوادث ناگواری می‌شود و متاسفانه ترک این اعتیاد به نسبت مخدرهای سنتی سخت‌تر و آثار تخریبی آن به خصوص بر سلول‌های عصبی به مراتب بیشتر است.

مربی باشگاه بدنسازی زنان نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: وقتی معیار زیبایی عوض می‌شود بدون شک این مشکلات دامنگیر جامعه خواهد شد مثلا اگر شما به چندین سال پیش برگردید، می‌بینید زمانی چاقی یا لاغری، زیبایی و زشتی الگویی نداشت، کسی نمی‌خواست مثل فلان بازیگر یا فلان مدل یا فلان ورزشکار از نظر ظاهری باشد هر کس هر چی بود، هر طوری بود خودش رو قبول داشت و البته بقیه هم قبولش می‌کردند و اگر هم کسی دوست داشت مثل کسی باشد از نظر اخلاق، منش، پهلوانی، وقار و… طالب چهره باطنی وی بود و بس.

وی افزود: ورود اینترنت و ماهواره هم که جای خود دارد، هجمه فرهنگ غرب با آمدن این ابزار چند برابر شد و جوان‌ها به جای رفتن به دنبال بهترین‌های ذاتی و درونی با نزدیک‌تر شدن به فرهنگ غرب از طریق این ابزار‌ها به سراغ بهترین‌های ظاهری رفتند.

مربی باشگاه بدنسازی زنان بیان کرد: برای کسی هم مهم نبود که این زیبایی و بهترین بودن به چه قیمتی به دست آمده، پسرها آرنولد و کولمن و… را الگوی خودشون قرار دادند ولی نفهمیدند آنها سال‌های سال ورزش و بدنسازی کار کردند تا به اینجا رسیدند و… سوء استفاده‌گرهای داخلی هم وقتی این مسئله را فهمیدند برای کسب منافع و سود شروع به پخش مواد و هورمون و قرص و… کردند خب چه کسی بدش می‌آمد ظرف مدت کوتاهی بدون زحمت به یک هیکل و اندام خوب گلدونی تبدیل شود.

وی ادامه داد: اما این مورد در بین دخترها و زن‌ها دیرتر شایع شد با این وجود آنها هم افتادن داخل رقابتی که تمام شدنی نیست و نخواهد بود، رقابت با زن‌های غربی که خودشون آنها را تو خانه‌هایشان راه داده بودند و کم کم در بین زن‌ها لاغری یک ارزش خیلی مهم شد و اگر کسی آن را نداشت داخل جمع به حساب نمی‌آمد و کلاس نداشت.

مربی باشگاه بدنسازی زنان اظهار داشت: اینجا بود که خانم‌ها هم دست به یک حرکت‌هایی زدند، اوایل همه به باشگاه‌ها هجوم می‌بردند و ورزش و رژیم و خلاصه تب این جور مسائل بالا بود، شخصا یادمه ۳ سال پیش هر کسی می‌آمد باشگاه به وضوح اضافه وزن داشت و برای لاغری آمده بود و طوری می‌شد که با هم برای کاهش وزن مسابقه می‌گذاشتند.

وی خاطر نشان کرد: اینجا هم شرایط مثل آقایان است، خانم‌ها وقتی متوجه شدند لاغر شدن و رسیدن به یک اندام مناسب زحمت دارد و کار خیلی طول می‌کشد و سال‌ها باید تلاش کنند کار خیلی سخت شد و به راه‌های دیگری متوسل شدند راه‌هایی که انتهای آن تباهی بود و هست رژیم های سختی که اساسا آنها را از پا می‌انداخت.

مربی باشگاه بدنسازی زنان گفت: بیشتر این اتفاقات تقصیر آدم‌هایی‌ است که الگو‌برداری غلطی انجام داده‌اند و هنوز هم ادامه می‌دهند، معیار زیبایی را گم کرده‌ایم و این طور فکر می‌کنیم که زیبایی مساوی تفاوت و تفاوت مساوی با هر چیز غیر عادی و عجق وجقی که ممکن است به هر صورتی باشد، تقاضا برای زیبا شدن آن هم سریع راحت و عرضه قرص‌های لاغری به هر صورت و در هر شکلی و در نتیجه اعتیاد و ویرانی!

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.