مشکلات مردم کلان شهر اراک با آسانسورها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، مدیرکل استاندارد استان مرکزی طی نشست ظهر روز دوشنبه در رابطه با ساماندهی وضعیت کیفی آسانسور های برقی استان مرکزی ضمن انتقاد از وضعیت موجود گفت: درحال حاضر وضعیت آسانسورها در این استان مطلوب و مطابق با استاندارد های تعیین شده نیست و شکایت های متعددی از مردم و دستگاه های دولتی در این خصوص وجود دارد و با نارضایتی مردم همراه است.

سید سعید میرنظامی مدنی افزود: در رابطه با نصب آسانسورها متاسفانه هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و بدین معنا می باشد که گواهی تائیدیه آسانسورهای صادر شده قلابی می باشد و نظارتی در این خصوص صورت نمی گیرد.

مباحث فنی قربانی مباحث های اقتصادی می شوند

وی ادامه داد: متاسفانه در کشوری زندگی می کنیم که مباحث فنی و اقتصادی به هم گره خورده اند و مباحث فنی قربانی اصلی مباحث های اقتصادی هستند.

وی توضیح داد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته هم اکنون تعدادی از شرکت ها و نصاب های غیرمجاز و بدون پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان مرکزی اقدام به نصب آسانسور می کنند که با توجه به اهمیت این رکن مهم ساختمان های مسکونی و دولتی از این پس باید با آنان برخورد قاطع شود.

میرنظامی مدنی افزود: متقاضیان برای تهیه آسانسور باید درخواست کتبی به اداره کل استاندارد آورده و پس از تائیدیه استاندارد متقاضیان به شرکت های بازرسی مراجعه و نصب اسانسور توسط شرکت های دارای تائیدیه و صلاحیت صورت می گیرد و در گواهی پایان کار توسط شرکت های بازرسی به اداره کل استاندارد ارسال می گردد.

شفاف نبودن تعهدات شرکت های فروشنده

مدیرکل استاندارد استان مرکزی بیان کرد: شفاف نبودن تعهدات شرکت های فروشنده برای خدمات پس از فروش، آگاهی نداشتن خریداران آسانسور از حقوق خود، عدم شفافیت قراردادها و کیفیت نامناسب اجرا و نصب سازه آسانسور در ساختمان ها از مشکلاتی است که باید در استان برای آن راهکار ارائه شود.

میرنظامی مدنی توضیح داد: یکی از مشکلات جدی در حوزه فعالیت های آسانسور نبود نقشه عملیاتی پیش از اجرا و نصب آسانسور در محل و ناهماهنگی در این خصوص با مهندسان ناظر ساختمانی برای تایید و امضای گواهینامه ایمنی و کیفیت ساختمانی است.

ˈمحمد جعفریˈ معاون فنی اداره کل استاندارد استان مرکزی در این نشست چهار شرکت بازرسی فنی آسانسور در استان مرکزی فعال است که بهبود خدمات در این حوزه را الزامی دانست و افزود: استفاده از مهر و اسم شرکت های مجاز توسط نصابان غیرمجاز آسانسور تخلف است و در صورت مشاهده چنین موردی در استان با خاطیان برخورد قاطع می شود.

۱۴شرکت آسانسور در این استان پروانه طراحی و مونتاژ دریافت کرده اند

معاون امور صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: درحال حاضر ۱۴ شرکت آسانسور در این استان پروانه طراحی و مونتاژ دریافت کرده اند که ۱۲ شرکت در اراک و دو شرکت دیگر در شهرستان های محلات و ساوه فعالیت دارند.

ˈمسعود بختیارˈ افزود: دستورالعمل اعطای پروانه طراحی و مونتاژ از سال ۸۵ به سازمان صنایع و معادن ابلاغ شد و این سازمان با توجه به اهمیت ایمنی آسانسور در این بخش به روش امتیازدهی و با شاخص های سختگیرانه عمل کرده است.

بختیار ادامه داد: استفاده از برند و عنوان شرکت های دارای پروانه توسط افراد غیر متخصص در استان به فعالیت پرداخته اند که غیر قانونی است و با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

معاون امور صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه افزود: اتحادیه صنفی تولیدکنندگان ، طراحان و سازندگان آسانسور و پله برق در کشور تاسیس شده است و امید است استان مرکزی نیز در این اتحادیه عضو شوند و از مزایای این اتحادیه استفاده لازم را ببرند.

تعمیرات و نگهداری آسانسور از مشکلات جدی مردم استان است

وی توضیح داد: موضوع تعمیرات و نگهداری آسانسور از مشکلات جدی مردم استان است که شرکت های آسانسور باید در این بخش با دقت و تعهد بیشتری وارد شونددر ابتدا آسانسورها هیچ مشکلی ندارند ولی به مرور زمان باعث مشکلاتی می شوند که اگر قراردادها به صورت شفاف بسته شده باشند تعمیرات وخدمات پس از فروش به صورت پر رنگ تری صورت خواهد گرفت و امیدواریم با به کار گیری ناظران متخصص فنی در شرکت های نصب مشکل آسانسورهای ما حل و رضایتمندی مردم رادر پی داشته باشد.

رضا نظیری مدیر عامل شرکت رهوار آسانسور در این نشست گفت: یکی از مشکلات ما بحث صنف واتحادیه ما می باشد ابتدا زیر نظر صنف مکانیک بودیم که در این زمینه با مشکلات فراوانی مواجه بودیم که مصوب شد زیر نظر تاسیسات و ساختمان باشیم ولی با مخالفت شورای شهر اراک قرار گرفته ایم که با این مورد موافقت نکردند.

عضویت ما در اتحادیه تهران سود و نفعی برای ما ندارد

وی ادامه داد: عضویت ما در اتحادیه تهران به صورت کشوری به جز هزینه های سالیانه سود و نفعی برای ما ندارد .

گفتنی است در این نشست ساماندهی وضعیت کیفی آسانسور های برقی استان مرکزی از جمله شرکت های نصاب فروشنده شرایط والزامات ضروری برای مالکان را ابلاغ نمایند و نسبت به شرایط تصمیم به عقد قرارداد نمایند و
مهندسین ناظر فرم تائید مقاومت مصالح ، چاه، چاهک و موتور خانه را تائید کنند مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین متقاضیان فرم بازرسی و سایر مستندات را به اداره کل استاندارد تحویل داده و و شرکت ها از قبول درخواستی که شخصا از طرف متقاضی باشد خودداری و در صورت گزارش منجر به ابطال پروانه می باشد.

سازمان صنعت معدن و تجارت موظف است فهرست نصابان موردتائید را به اداره کل استاندارد و نظام مهندسی ارسال نماید.

مسئولیت حقوقی استفاده از مهر توسط افراد غیر متخصص به عهده خود شرکت ها می باشد و در صورت گزارش منجر به ابطال پروانه می باشد.

شرکت های دارای صلاحیت موظفند لیست پرسنل ،نصابان مجاز، مدیران فنی و لیست بیمه را به اداره کل استاندارد و سازمان صنعت و معدن و تجارت ارسال نمایند.

شرکت های بازرسی فنی لیست کارهای فعلی و دردست اقدام خودرا به اداره کل استاندارد ارسال نمایند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.