پیوند شور انتخاباتی با شعور دانشجویی به دور از سیاست زدگی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، آنان در گفت و گو با ایرنا افزودند: دانشگاهیان به عنوان یکی از گروههای مرجع فکری، نقش مهمی در هدایت و شکل دهی افکار عمومی دارند و به همین دلیل باید به تشویق سایر اقشار مردم برای حضور حداکثری در پای صندوق های اخذ رای که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد نظام است، همت گمارند.
قشر دانشگاهی اراک به عنوان عنصر اصلی کانون علم و فرهنگ از نمایندگان مجلس دهم انتظار دارند به عنوان نهاد قانون گذار همسو با برنامه های کلان کشور بوده و با قانون گذاری موثر بسترساز توسعه علم و دانش و امور اجرایی در جامعه شوند.
دکترعلیرضا نظام آبادی دبیرهیات امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی معتقد است: دانشگاه ها کانون مساله یابی، تولید علم و پویایی امور هستند و نیاز است این ظرفیت ها با قانون گذاری صحیح به هم بپیوندد و عاملی برای حل مشکلات ، تقویت نشاط و همبستگی اجتماعی و ترغیب جامعه به تعهدمداری و دانامحوری شود.
وی گفت: رخوت و سیاست زدگی دو آفت مهم در دانشگاه ها است و باید این مهم اصلاح شده و مجلس نیز مطالبات دانشگاه ها را جدی بگیرد.
وی افزود: تا زمانی که آموزش عالی کشور و دانشگاه ها درگیر مسایل تند سیاسی و جناح بندی سیاسی باشند نمی توانند درسایه آرامش و آسایش به مسایل پژوهشی، کارآفرینی، آموزش و کیفیت بخشی به همه امور خود بپردازند.
وی اظهار کرد: دانشگاه کارآفرین هم در تجاری سازی علم، هم در ایجاد فرصت های شغلی و هم تولید ثروت از طریق شرکت های دانش بنیان نقش محوری دارد لذا با الگو قراردادن این فرآیند و با تکیه بر نیروهای نخبه دانشگاهی و ایجاد بسترهای مناسب آزمایشگاهی، کارگاهی و تسهیل فرآیند پژوهشی درحوزه های مختلف می توان درآینده ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی بیشترایران اسلامی درهمه حوزه ها باشیم.
وی، با تاکید بر اهمیت احساس امنیت مالی در دانشگاه ها گفت: خواسته دیگر جامعه دانشگاهی از مجلس این است که به دانشگاه ها از نظر اعطای امکانات و بودجه به چشم موسسات هزینه بر ننگرد، زیرا هزینه در دانشگاه ها سرمایه گذاری است و نباید آن را با هزینه های عمومی، اجرائی یا اداری یکسان دانست.
رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت: در واقع هر چه دانشگاه ها احساس امنیت بیشتری از نظر مالی و اقتصادی داشته باشند، امکان رشد علمی درون آن ها بیشتر فراهم می شود.
نظام آبادی توضیح داد:باید ارتباط نزدیکی بین دانشگاه ها، صنایع و بازار کار در جامعه فراهم شود و از دوباره کاری در محیط آموزشی دوری کرد چرا که با وجودآموزشگاه، پژوهشگاه و دانشگاه های پراکنده با مدیریت دستگاه های اجرائی نمی توان تمرکز در باروری ظرفیت ها داشت و بخش خصوصی ودولتی برای سپردن سفارش های پژوهشی و علمی دچار سردگمی می شوند و به هنگام و موثر نیازهای آموزشی و پژوهشی خود را دریافت نمی کنند.
رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی، وجود حس آرامش در دانشگاه ها را باعث بالا رفتن شتاب رشد و پیشرفت علمی و پژوهشی دانست و گفت: مجلس باید به دانشگاهیان کمک کند تا در محیطی امن و شاداب به آموزش وتولیدعلم بپردازند و برای ارتقای رتبه علمی ایران در جهان بکوشند.
نظام آبادی، در خصوص اهمیت انتخاب مردم نیز گفت: با توجه به آیات و روایات و قانون اساسی بدون شک حضور گسترده و مداوم مردم در صحنه و پشتیبانی از نظام دینی، مواضع انقلاب، جمهوری اسلامی و پیاده شدن احکام اسلام نقش اول را ایفا می کند و در دنیا حکومت هایی صاحب قدرت واقعی هستند که با پشتیبانی مردم پایه های حکومتشان استقرار و ثبات پیدا کند.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای الهی و ملاک های قرآنی در سایه رهبری دینی، حکومتی است که بر پایه حضور و آراء مردم نقش بسته است.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک نیز گفت: در مقایسه بین مجلس امروز و اولین مجلس بعد از انقلاب متوجه می شویم کاهش کارآمدی و وزانت مجلس عمدتا ازمحدودشدن فضای سیاسی و اجتماعی نشأت می گیرد و نبود احزاب که می توانند چتر حمایتی و ورود کم هزینه نخبگان را به عرصه سیاسی و اداره جامعه فراهم کنند، نیز مزید علت است .
دکتر محسن نجفی افزود: امید است با شیب مناسبی، بستر حضور نخبگان جامعه در مجلس هموارگردد، تا از نظام کارآمد و پویا برخوردارباشیم.
وی اظهار کرد: هدف از شعارهای انقلاب همگی استقلال، آزادی، جمهوریت، معنویت دینی و فراهم کردن زندگی سالم اجتماعی مردم همراه با امنیت ، آموزش و بهداشت عادلانه بوده است.
وی اظهار کرد: با وجوداستقلال سیاسی، اما در خصوص از بین بردن ظلم، بی عدالتی و فساد، مشکلات جدی داریم که مجلس می تواند با تاکید برعدالت اجتماعی، فرصت های برابر و انصاف در پناه قانون، زمینه بسترسازی و رشد آزادی ، معنویت و شکوفایی انسانهای جامعه را به عنوان سرمایه های اصلی توسعه فراهم آورد.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: مجلس می تواند با تاکید بر شفافیت در فضای اقتصادی و سیاسی و نظارت صحیح مانع از اتلاف منابع مادی و معنوی و نیز تولید فساد گردد، که متاسفانه کشور در سال های گذشته شاهد عمق و شتاب پیداکردن فساد سیاسی و اقتصادی و نیز هدررفت منابع بوده است.
نجفی افزود: پیگیری ایجاد ساختار مشارکت سیاسی در پرورش و به کارگیری نخبگان در فضای همراه با امنیت می تواند زمینه ساز حضور آنان در حوزه های مدیریت، اقتصاد، دانش، فناوری و فرهنگ را مهیا کند که در حال حاضر با آزاد شدن این ظرفیت ها می توان از پتانسیل های داخلی بهرمند شد و مانع از مهاجرت نخبگان گردید که جلوگیری از این امر باعث اداره دانش بنیان و حکیمانه کشور می شود.
وی توضیح داد: مجلس باید نمایندگان اقشار و صنوف مختلف جامعه باشد و درک درستی از آحاد و مناطق و ویژگی های هر حوزه جغرافیایی و فکری حاصل کرده و به عدالت و توازن در توسعه تاکید کند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مرکزی نیز گفت: همانطور که در متن قانون اساسی و در سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر اصل مشارکت مردم در امور تاکید شده، مردم کلیدی ترین نقش را در اداره کشور و تعیین حاکمیت و نماینده های خود برعهده دارند.
سیدعبدالعلی ذوالانواری افزود: استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران مقوله مردم سالاری دینی را به صورت برجسته در منطقه خاورمیانه و جهان مطرح کرد وجلوه این مردم سالاری در انتخابات متجلی می شود.
وی اظهار کرد: انتخاب مردم بر اساس آموزه های دینی و با تحقیق و علم، موجب قوی شدن مجلس می شود و مجلس با ایمان و انقلابی، آرمان های نظام را بهتر درک می کند و به آن پایبند می باشد.
ذوالانواری گفت: ایستادگی مجلس شورای اسلامی در برابر زیاده خواهی های دشمنان، ایجاد محیطی آرام و امن و بستر های مناسب در تشویق برای بالابردن انگیزه دانشگاهیان، خارج کردن دانشگاه ها از کشمکش های جناحی و سیاسی که هیچ سودی برای جامعه ندارد، قسمتی از مطالبات دانشگاهیان است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مرکزی گفت: مجلس بایستی به جامعه دانشگاهی کمک کند تا در محیطی آرام با احساس امنیت به دنبال فعالیت های علمی و پژوهشی، نظریه پردازی، آزاد اندیشی، تولید علم و بالا بردن رتبه علمی ایران در جهان باشند.
ذوالانواری افزود: تدوین قوانینی برای تسهیل پیوند بین دانشگاه و جامعه، دانشگاه و صنعت و همچنین کاربردی و مهارتی کردن دانشگاهها از دیگر خواسته های جامعه دانشگاهی از مجلس دهم است.
وی گفت: فضای دانشگاهی و دانشجویی کشور حاکی از آمادگی کامل برای حضور گسترده در انتخابات هفتم اسفند در یک فضای عقلانی و امیدوارانه است و انتخابات فرصت بی نظیری است برای اینکه مردم در تعیین مسیر سرنوشت شان ایفای نقش کنند.
مدیر اتاق فکر استان مرکزی و استاد دانشگاه اراک نیز معتقد است: توجه به خرد جمعی و نظرات نخبگان در امر سیاست گذاری مهمترین خواسته دانشگاهیان از مجلس دهم است.
دکتر مجید حاجی بابایی افزود: نمایندگان با اخذ آرای حداکثری وقتی به مجلس راه پیدا کردند باید از ظرفیت دانشگاهیان برای قانون نویسی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه انتخابات در این دوره پرشور است، اظهار کرد: انتخابات این دوره رقابتی تر شده و به نظر می رسد مردم به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه توسعه کشور، پیشرفت و آرامش اقتصادی در پای صندوق های رای محقق می شود.
وی گفت: همیشه انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور مهم بوده است، اما این دوره به سبب مسائلی همچون مذاکرات هسته ای و سرکار آمدن دولت جدید از ویژگی های خاص برخوردار است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: مردم با حضور گسترده، مشارکت کیفی و شناخت افراد با عقبه فکری مناسب نظر خود را درهفتم اسفند نشان خواهند داد.
وی افزود: قشر تحصلیکرده جامعه بر این باورند که باید افرادی به صندلی های سبز خانه ملت تکیه زنند که تصمیماتشان، فارغ از تمایلات جناحی خاص و به دور از احساسات بوده و در راستای منافع ملی باشد.
حاجی بابایی افزود: مردم هرگز فریب تبلیغات فراوان را نخواهند خورد و با آگاهی و بصیرت مد نظر مقام معظم رهبری در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری شرکت خواهند کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.