بلاتکلیفی قیمت شیر، داستانی که ادامه دارد!

به گزارش مرکزی دیلی، سید سعید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، ضمن تأکید بر بلاتکلیفی قیمت شیر از تیرماه سال جاری تاکنون، اظهار داشت: دولت نهاده‌ها را قطع کرد و قیمت شیر را هزار و ۱۱۰ تومان اعلام کرد تا به ازای آن ۱۹۰ تومان مابه‌التفاوت پرداخت کند.

 

وی افزود: بر اساس آمار و ارقام سازمان جهاد کشاورزی تولید روزانه شیر در استان ۸۰۰ تن است و به طور میانگین حدود پنج میلیارد تومان در هر ماه ضرر و زیان این ۱۹۰ تومان را پرداخت می‌کنیم.

 

حسینی ادامه داد: این ۳۰۰ میلیارد تومان که دولت اعلام کرده قرار است به عنوان مابه‌التفاوت به کل کشور بدهد آیا مشخص شده که سهم این استان چقدر است و آیا ۸۰۰ تن شیر استان را پوشش می‌دهد.

 

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی بیان کرد: دام پرواری از دامدار نیز خریداری نمی‌شود و دیگر دامدار جرات نمی‌کند در مورد نحوه پرداخت پول با کشتارگاه صحبت کند و فقط در پی فروش دام است و زمان بازپرداخت پول اصلا مهم نیست.

 

وی ادامه داد: چون نگهداری دام هزینه بیشتری را برای دامدار در پی دارد بنابراین، دامدار تصمیم به فروش دام زیر قیمت می‌گیرد.

 

حسینی با بیان اینکه دامدار به امید اینکه یک روز مابه‌التفاوت شیر را دریافت کند تولید می‌کند، افزود: دامداری‌های سنتی در روستاها نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند و با این وضعیت بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند و دامدار اگر بخواهد دامداری کوچک خود را نیز تعطیل کند افراد خانواد‌ه‌اش که فرزندانش هستند از هم گسسته و در نتیجه بیکار می‌شوند.

 

وی با اشاره به ثبات قیمت نهاده‌ها که در گفت‌وگوها به آن اشاره می‌شود، بیان داشت: گویی کسی حواسش نیست که سویای ۸۰۰ تومانی ناگهان به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافت و حال به دنبال کاهش ۱۰۰ تومانی، از این اقدام به عنوان ثبات در بازار نهاده عنوان می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه دامداران خاطرنشان ساخت: ساز و کار دولت در پرداخت مابه‌التفاوت ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر شفاف نیست.

 

حسینی در ادامه با بیان اینکه تولید به هیچ وجه موافق با گرانی نیست، توضیح داد: با کاهش قیمت تمام‌شده و هزینه‌های جانبی یک لیتر شیر خام، محصول با یک سود معقول به دست مصرف‌کننده خواهد رسید زیرا اگر مصرف نباشد، به طور قطع اتفاق خوبی برای تولیدکننده نخواهد افتاد.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: استان مرکزی به خصوص دامداری‌های شیری صنعتی بزرگ درگیر تب برفکی شده‌اند و با وضعیت موجود دامدار با چندین مشکل در آن واحد مواجه است و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.