خط تولید محصولات لبنی در دست‌اندازهای تخصیص نهاده‌های دامی!

به گزارش مرکزی دیلی، محمد علی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، از تولید روزانه ۸۰۰ تن شیر در این استان خبر داد و افزود: از این میزان ۳۱ درصد به صورت صنعتی و ۷۰ درصد به صورت سنتی تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان مرکزی سرانه مصرف شیر در استان را سالانه ۱۲۰ کیلو عنوان کرد و گفت: دو برابر مصرف جمعیت استان تولید شیر صورت می‌گیرد و از جمله استان‌هایی هستیم که شیر تولیدی‌مان به دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شود.

عبداللهی تخصیص نهاده‌های دامداران را از مهمترین چالش‌های این بخش عنوان کرد و گفت: بعد از حذف یارانه‌ها قیمت شیر شیب تندی به خود گرفت و به صورت میانگین ماهانه ۴۰ تومان افزایش پیدا کرد به طوری که از ۴۴۵ تومان به هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

وی با اشاره به تعهد دولت بعد از حذف یارانه‌ها مبنی بر عدم دخالت در بازار تصریح کرد: دولت برای اینکه قیمت محصولات لبنی در سبد خانوار تغییری پیدا نکند خواستار کنترل قیمت شد تا نهاده‌ها را با قیمت ثابت به دامداران تحویل دهد و دامداران نیز شیر را با قیمت ثابت به کارخانجات بفروشند.

مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی افزود: در نهایت با توافق دولت، دامداران و صنایع لبنی، قیمت شیر از مهرماه ۹۱ تا شب عید ۹۲ عملا تغییری نکرد، اما یکباره شب عید قیمت‌ها افزایش یافت و با وجود اینکه دولت تعهد کرده بود نهاده‌ها را با قیمت ثابت به دامداران عرضه می‌کند اما قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافت به طوری که سویا از ۹۰۰ تومان به هزار و ۵۰ تومان افزایش یافت و قیمت بقیه نهاده‌ها نیز به همین صورت تغییر کرد.

وی اظهار کرد: قیمت پایه شیر در سال گذشته ۹۳۰ تومان درب دامداری، و ۹۶۰ تومان درب کارخانه‌ها بود و دامداران با توجه به تغییر قیمت نهاده‌ها خواستار تغییر قیمت پایه شیر شدند که این روند چهار ماه به طول انجامید تا اینکه در تیرماه قیمت نهاده‌های دامی ۱۷ درصد و قیمت شیر ۵/۱۶ درصد افزایش یافت.

عبداللهی یادآور شد: در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی شیب پیدا کرده است به طوری که ظرف دو هفته گذشته ذرت دانه‌ای از کیلویی ۶۷۰ تومان به ۹۰۰ تومان رسیده و کنجاله سویا از کیلویی ۱۱۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزان استان مرکزی متذکر شد: اگر دولت به تعهد خود مبنی بر تأمین نهاده‌های دامی به دامداران با قیمت ثابت عمل نکند دامداران مجبورند نهاده‌ها را با قیمت آزاد بخرند در نتیجه قیمت شیر و محصولات لبنی افزایش می‌یابد.

عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران استان مرکزی تصریح کرد: این خطر احساس می شود که با افزایش قیمت شیر مصرف خانوار نیز کاهش یابد و قدرت خرید مردم پایین بیاید.

وی با بیان اینکه تنها نهاده‌ای که قیمتش تغییر نکرده جو است، افزود: به این دلیل که این محصول داخلی است و وابستگی به ارز ندارد تغییر صورت نگرفته، اما در آن بخش که واردات صورت می پذیرد، مشمول قضیه افزایش قیمت می‌شود.

عبدالهی خاطرنشان کرد: در تامین نهاده‌های دامی همیشه نگرانی وجود داشته است و دامداران همیشه در معرض افزایش قیمت و تنش‌های بازار بوده و هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران استان مرکزی عدم تعهد دولت به قیمت‌گذاری نهاده‌ها و عدم تحویل به موقع نهاده‌ها در بعضی مقاطع را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: برخی از تولید کنندگان شیر که از دسترسی به نهاده‌های ارزان قیمت محروم مانده اند در حال حاضر متضرر شده اند.

مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی عنوان کرد: این سیستم کارآمدی لازم جهت پوشش تمامی تولیدکنندگان استان را نداشته است به طوری که مناطق دور دست از این پروسه خارج شده اند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.