تمام آنچه تاکسی داران از مجلسی ها می خواهند

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- تاکسی‌داران کلانشهر اراک در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دهم از خواسته‌هایی می‌گویند که بارها و بارها نه تنها از مسئولین مربوطه بلکه از نمایندگانی که صرفا به خاطر رای جمع کردن سری به ایستگاه‌هایشان زده‌اند، درخواست کرده‌اند، اما معتقدند از دوره قبل مجلس تاکنون هیچ تحرکی را از سوی نمایندگان مجلس در خصوص بهبود وضعیت‌شان مشاهده نکرده‌اند.

این خبرگزاری نیز در تلاش است تا بار دیگر قبل از نو شدن مجلسی‌ها با بازگو کردن مشکلات این صنف انتظارات برخی اقشار از جمله تاکسی‌داران را گوشزد کند.

بر این اساس، بابک قناتی که ۱۵ سال راننده تاکسی این شهر است و در خط ۲۰ متری-کرهرود مسافر جابجا می‌کند به برخی مشکلات این صنف اشاره می کند و می‌گوید: فعالیت سواری‌های شخصی مانعی برای کار تاکسی‌داران است، چرا که اینجا ایستگاه تاکسی است در صورتی که خودروهای شخصی مسافران این ایستگاه را می‌دزدند.

وی ادامه می‌دهد: من یک ساعت در ایستگاه به انتظار مسافر می‌ایستم تا نوبتم شود، در صورتی که بعد از یک ساعت انتظار این سواری‌های شخصی هستند که مسافران را از آن خود می‌کنند.

او با بیان اینکه مسئولین مشکلات این صنف را پیگیری نمی‌کنند، می‌گوید: من بوق می‌زنم، راننده شخصی هم بوق می‌زند، در نهایت مسافر سوار خودروی شخصی می‌شود.

قناتی تصریح می‌کند: اگر یک مقدار فرهنگ‌سازی شود مردم بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که سوار تاکسی شوند.

وی می‌گوید: حق من نیست که یک ساعت در سرما و گرما بایستم و در آخر مسافر حاضر و آماده از آن خودروهای شخصی شود.

این راننده تاکسی در ادامه ضمن تاکید بر درآمد ناچیز این صنف، به انتظارات خود از نمایندگان مجلس اشاره می کند و از آنان می‌خواهد که پیگیری کنند، بازنشستگی تاکسی‌داران ۲۰ ساله شود.

قناتی با بیان اینکه در حال حاضر بازنشستگی تاکسی‌داران ۳۰ سال است، می‌گوید: من راننده تاکسی به دلیل مشکلاتی که دارم معلوم نیست تا ۳۰ سال دیگر زنده باشم یا نباشم که بخواهم از بازنشستگی‌ام استفاده کنم.

/محروم‌تر از راننده تاکسی در این استان وجود ندارد/

در ایستگاه الهیه با نماینده تاکسی‌داران اراک روبرو می‌شوم او به فعالیت حدود چهار هزار تاکسی در شهر اراک اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود ۲۰ سال است که راننده تاکسی هستم. ماشین صفر گرفتم و بابت آن ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنم.

شانقی ادامه می‌دهد: بدون در نظر گرفتن هزینه استهلاک ماشین روزی ۵۰ هزار تومان کار می‌کنم.

وی در خصوص درخواست خود از نمایندگان مجلس دهم می‌گوید: من نماینده تاکسی‌داران شهر اراک هستم. چندین بار با نمایندگان دوره‌های قبل صحبت کردم، بارها به تاکسی‌داران این شهر قول داده‌اند که بعد از انتخابات و رای‌گیری طرح ترافیک را اجرایی می‌کنند، اما بعد از انتخابات گفتند که طرح ترافیک هیچ وقت در این شهر انجام نمی‌شود.

این راننده تاکسی با بیان اینکه تنها شهری که طرح ترافیک ندارد، اراک است، می‌گوید: حدود هشت سال است که پیگیر این موضوع هستم، اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

اسدی یکی دیگر از رانندگان این خط نیز مشکل اصلی تاکسی‌داران اراک را مزاحمت رانندگان خودروهای شخصی عنوان می‌کند و می‌گوید: حول و حوش ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد روزانه آنها صرف استهلاک خودرو و تعمیرات آن می‌شود.

 

وی اظهار می‌کند: روزهایی که آلودگی هوای اراک به مرز هشدار می‌رسد درآمد ما هم به نسبت کاهش پیدا می‌کند.

اسدی بار دیگر ایجاد مزاحمت رانندگان شخصی را یادآور شده و بیان می‌کند: رانندگان شخصی در حاشیه ایستگاه در کمین نشسته‌اند؛ البته یک مسئول خط داریم که در غیابش راننده‌های شخصی هجوم می‌آورند و مسافرین را از آن خود می‌کنند حتی بارها شده است که به مسئول خط هم حمله می‌برند و تهدیدش می‌کنند.

/تاکسی‌مترهای بلااستفاده/

آقا جواد یکی دیگر از تاکسی‌داران اراکی نیز که در ابتدا مایل به صحبت کردن نبود، به تاکسی‌مترهایی اشاره کرد که بلااستفاده بر روی تاکسی‌ها نصب شده‌اند.

وی عنوان کرد: دو سال است که این تاکسی‌مترها را بر روی تاکسی‌ها نصب کرده‌اند، اما بلااستفاده مانده است چراکه از یازدهم بهمن‌ماه سال ۹۲ که بر روی این تاکسی‌ها نصب شده است تاکنون هیچ مسافری از این دستگاه استفاده نکرده است و این در حالی است که بابت نصب تاکسی‌مترها از ما سفته گرفته‌اند و باید مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازیم. هر روز نیز بابت قسط آن ما را در تنگنا قرار می‌دهند.

این راننده تاکسی ادامه می‌دهد: این در صورتی است که وظیفه شهرداری است که این تاکسی‌مترها را به صورت رایگان بر روی تاکسی‌ها نصب کند.

وی با بیان اینکه درآمدش روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بیشتر نیست، می‌گوید: نمایندگان استان در این دوره در مجلس برای ما کاری انجام ندادند.

وی معتقد است که قطعا در مجلس دهم نیز کاری برای بهبود وضعیت نها از پیش نخواهد رفت.

جواد خاطرنشان می‌کند: تاکسی‌داران موظف به پرداخت عوارض و مالیات هستند و این در صورتی است که نرخ بنزین و گاز برای خودروهای شخصی و تاکسی ها یکسان است.

/مسافر حق راننده شخصی نیست/

یک راننده جوان دیگر نیز عمده مشکل تاکسی‌داران را مزاحمت خودروهای شخصی عنوان می‌کند و می‌گوید: بارها با رانندگان شخصی درگیر شده ایم، اما باز هم از رو نمی‌روند.

وی به هزینه‌هایی که یک راننده تاکسی باید بپردازد اشاره کرد و گفت: پرداخت هزینه بابت دفترچه تاکسیرانی، ارائه سفته به سازمان تاکسیرانی و … را از جمله هزینه‌هایی است که من به عنوان یک راننده تاکسی باید بپردازم و این در حالی است که شهروندان اراکی به جای اینکه از تاکسی‌های این شهر استفاده کنند ترجیح می‌دهند با یک خودروی شخصی که سه تا چهار میلیون تومان سیستم صوت بر روی ماشینش نصب کرده است، بروند.

او ادامه می‌دهد: من راننده تاکسی از هفت خوان رستم عبور کرده‌ام تا تعیین صلاحیت شده‌ام و به عنوان یک راننده تاکسی مشغول به کار در این صنف شده ام و این در صورتی است که راننده خودروهای شخصی تعیین صلاحیت نشده‌اند و معلوم نیست که قابل اعتماد باشند.

این راننده جوان اضافه می‌کند: رانندگان خودروهای شخصی علاوه بر اینکه باید تعیین صلاحیت شوند، باید برای آنها یک خط ویژه نیز در نظر گرفته شود، یا فقط در آژانس ها حق فعالیت داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: اما خودروهای شخصی در ایستگاه ما و در کنار ما مسافران این شهر را که حق من است جابجا می‌کنند، در حالی که من در تاکسیرانی هزینه کرده‌ام و مسافر حق راننده شخصی نیست.

 

راننده جوان دیگری نیز که پنج سال است در ناوگان تاکسیرانی مشغول به کار است، می‌گوید: تا سر خط می‌خواهم برسم باید ۲۰ بار استارت بزنم و حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد تا مسافرین را در این مسیر جابجا کنم و برگردم.

وی اظهار می کند: این شهر قانون، شهردار، رئیس شورای شهر دارد، اما نمی‌دانم چرا مسئله تردد خودروهای شخصی را پیگیری نمی‌کنند.

/کارگر قبض می‌شویم/

یک راننده دیگر نیز مشکل بیمه تاکسی‌داران را یادآور می‌شود و می‌گوید: آنگونه که از شواهد پیداست، یارانه بیمه تاکسی‌داران تا شب عید حذف می‌شود، در صورتی که شغل این صنف جزو کارهای سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر یارانه این صنف حذف شود آن وقت باید تمام درآمدمان را از قبل تاکسی‌ها به بیمه بپردازیم و کارگر قبض می‌شویم و چیزی برای خودمان نمی‌ماند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.