ضرورت رفع مشکلات صاحبان صنایع استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی ظهر سه شنبه در اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات در استانداری مرکزی در این بخش را عدم چرخش سرمایه در استان عنوان و ابراز کرد: باید صنعتگران و صاحبان صنایع در استان طی جلساتی با مسئولان استانی راهکارهایی را برای رفع این مشکل بیابند.

وی شناسایی و رفع مشکلات صاحبان سرمایه را از دیگر راهکارهای رفع این مشکل اعلام و اظهار کرد: استان مرکزی از نظر جذب سرمایه گذار خوب عمل کرده ولی مشکلی که در اینجا مطرح است، این است که مسئولان ذیربط باید به دنبال رفع علل افت راندمان کاری آنها باشند.

مقیمی همچنین از بانک های عامل خواست تا شرایط لازم برای اخذ تسهیلات به سرمایه گذاران را ابلاغ نمایند تا از این طریق دستورالعملی مشترک برای انجام این کار به سرمایه گذاران اعلام شود.

باید صادرات در سال جاری به حدود دو میلیارد دلار برسد

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته یکهزار و ۱۴۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: باید این صادرات در سال جاری به حدود دو میلیارد دلار برسد.

وی افزایش صادرات غیرنفتی را از برنامه های مهم این استان در سال جاری عنوان کرد و گفت: نقش صادرات غیرنفتی در ایجاد درآمد و اشتغال، توسعه زیرساخت ‌ها و ظرفیت ‌های استان بسیار مهم است.

مقیمی با اشاره به اینکه رشد صادرات غیر نفتی از سیاست های اصلی دولت است، اظهار کرد: خوشبختانه در طول سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه رشد صادرات غیر نفتی انجام گرفته است اما باز هم در این خصوص جای کار وجود دارد.

استاندار با تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یک جهت گیری اساسی در برنامه ریزی توسعه استان، گفت: این امر از مهم‌ترین مولفه‌های دستیابی به رشد مستمر اقتصادی است.

توسعه صادرات غیر نفتی یکی از پایه های مهم اقتصاد مقاومتی است

وی ادامه داد: توسعه صادرات غیر نفتی یکی از پایه های مهم اقتصاد مقاومتی است و باید از ظرفیت های استان مرکزی در توسعه صادرات غیر نفتی بیشتر استفاده شود.

مقیمی با اشاره به شعار امسال که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، گفت: در سالجاری باید به اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی که یکی از اهداف آن توسعه صادرات غیر نفتی است، دست یابیم.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: استان مرکزی رتبه هشت صادرات کل کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

علیرضا زاوشی به ارائه عملکرد صادرات استان در سال گذشته پرداخت و ابراز کرد: صادرات استان مرکزی بر اساس اهداف کمی توسعه صادرات غیرنفتی در استان شکل گرفته است.

وی افزود: طبق برنامه مقرر شده بود طی سال های ۹۰ تا ۹۴ استان مرکزی ۵میلیارد و ۹۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد که تا کنون و طی ۳ سال گذشته از این مبلغ استان مرکزی موفق به داشتن ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار صادرات یعنی محقق کردن ۶۱ درصد برنامه شده است.

زاوشی ادامه داد: براساس آمار گمرک طی سال گذشته استان مرکزی ۷۹۳ میلیون دلار صادرات داشته که مابقی صادرات استان در آمار گمرک ثبت نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: هدف اصلی در استان مرکزی افزایش بیش از ۵ میلیون دلار صادرات است.

صادرات استان مرکزی به بیش از ۴۶ کشور دنیا

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این استان تعداد ۱۵۲ صادرکننده وجود دارد، اظهار داشت: محصولات استان مرکزی به بیش از ۴۶ کشور دنیا صادر می شود که بازارهای هدف این استان کشور های ترکیه با ۳۷ درصد، افغانستان با ۲۵ درصد و عراق با ۱۶ درصد صادرات است.

زاوشی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد صادرات استان به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان می باشد، بیان کرد: در سال ۹۱ صادرات استان مرکزی به ترکیه ۷۱ هزار تن بوده که این میزان در سال گذشته به ۱۹۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی برگزاری ۲۲ نمایشگاه تخصصی، ۱۰۰هزار نفر ساعت دوره های آموزشی و برگزاری ۱۲ جلسه توسعه صادرات استان با ۵۵ مصوبه و ۸۵ درصد تحقق از جمله اقدامات این سازمان در سال گذشته برای توسعه صادرات استان اعلام و عنوان کرد: برگزاری میزهای تخصصی با ۴ جلسه و ۳۳ مصوبه و برگزاری یک نمایشگاه در لبنان از دیگر اقدامات این سازمان در زمینه طی سال گذشته بشمار می رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی برنامه های این سازمان برای توسعه صادرات استان در سال جاری را اعلام و ابراز کرد: تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی استانف توسعه تجارت خارجی، آماده سازی زیرساخت های توسعه صادرات در استان و ارائه تسهیلات اعتباری با نرخ و بهره پایین از جمله برنامه های این سازمان در سال جاری برای توسعه صادرات استان مرکزی بشمار می رود.

زاوشی تامین و کاهش هزینه های تولیدات صادراتی، افزایش قدرت رقابت بین الملی و ایجاد محیطی امن برای رقابت سرمایه گذاران را از دیگر برنامه های اتی این سازمان در سال جاری برشمرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.