تشکیل دبیرخانه دائمی کمیسیون ارتباط صنعت و دانشگاه آزاد اتاق بازرگانی اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، جمعی از دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و صاحبان صنایع از تعدادی کارخانه در خطوط تولیدی واقع در  شهرک صنعتی حاجی‌آباد اراک همچون شرکت انرژی صنعت خاورمیانه، شرکت اشتعال، شرکت تولید بالابرهای هیدرولیکی لجور و تکلان بازدید به عمل آوردند.

این بازدید و نشست پس از آن به منظور تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، توسط شرکت انرژی صنعت خاورمیانه و هیات مدیره شهرک صنعتی حاجی‌آباد برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در نشست مذکور گفت: ما دانشگاهیان باید بتوانیم به عنوان بازوان فکری در خدمت صنایع باشیم و در ارتقای سطح کیفی محصولات ایفای نقش کنیم.

دکتر علیرضا نظام‌آبادی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان دارای ۱۲ واحد و چهار مرکز آموزشی در کلیه شهرهای استان است و قریب به هزار و ۱۰۰ عضو هیات علمی و هزار حق‌التدریس امر آموزش را در این واحدها بر عهده دارند که این مهم پتانسیل مطلوبی است تا صنعتگران از آن بهره کافی را ببرند.

وی ادامه داد: با دارا بودن چنین پتانسیلی به یک دریای آزاد نیروی نخبه وصل هستیم، همچنین این دانشگاه برای صنایع هیچ گونه بار مالی نداشته و می‌طلبد با ایجاد ارتباط منطقی با صنایع و همکاری‌ بخش صنعت، از هر پایان‌نامه ارشد یک مشکل از صنایع برطرف شود.

نظام‌آبادی اظهار کرد: کل دانشگاه‌های استان با کمال میل در خدمت صنایع استان در بخش‌های مختلف هستند، بخصوص در بخش پژوهشی بدون بار مالی کمک‌کننده صنایع خواهیم بود چراکه نگاه ما تجاری نیست بلکه پژوهش‌مدارانه است.

وی افزود: ۷۸دانشگاه در سطح استان وجود دارد که می‌توانند در یک فضای رقابتی سالم گردهم آمده و مشکلاتی را از دوش صنایع بردارند و برای این مهم بودجه پژوهشی خوبی برای کمک در طرح‌های پژوهشی داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد جهت تقویت ارتباط با صنعت، گفت: دانشگاه‌های آزاد استان و کشور در طرح جدیدی به نام ساها که مخفف ساماندهی آزمایشگاه‌های همکار آزاد است در قالب یک کتابچه تمامی اطلاعات در مورد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، فضای آزمایشگاهی، سالن کنفرانس، کتابخانه و…موجود در استان را جمع‌آوری کرده‌اند.

وی افزود: در این کتابچه نحوه ارتباط گیری صنایع با دانشگاه‌‌ها، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات استان تشریح شده و این اقدام کمک می‌کند که صنعتی که نیاز به آزمایشگاه دارد به موازات دانشگاه‌ها حرکت کند.

رئیس هیات امنای استان مرکزی با بیان اینکه دانشگاه آزاد استان آماده سرویس دهی به صنایع در زمینه‌های گوناگون است، افزود: آموزش نرم‌افزارهای جدید مورد نیاز در بخش مهندسی و آموزش مسائل علمی که نیاز به بازآموزی دارد در قالب آموزش‌های کوتاه‌مدت در دستور کار این دانشگاه است.

وی در خصوص انتقال تکنولوژی بیان کرد: اگر در کنار هر تیمی که از یک صنعت برای انتقال تکنولوژی به کشور ثالث اعزام می‌شود یک استاد دانشگاه نیز همراه تیم باشد، این سفر برای کل صنایع استان مثمرثمر خواهد بود و اشاعه بیشتری در استان و دانشگاه خواهد داشت.

نظام‌آبادی همچنین یکی از اقدامات ممکن جهت تقویت بیشتر این ارتباط را فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل پرسنل و مدیرانی که در صنایع کار می‌کنند، دانست و گفت: حدود ۱۰۰ رشته تحصیلی در مقطع لیسانس در این دانشگاه وجود دارد که بدون آزمون پذیرش دارند، همچنین با رسیدن به حد نصاب از سازمان مرکزی اجازه می‌گیریم که در مقطع ارشد نیز بدون آزمون دانشجو پذیرش کنیم. در دوره دکتری تحت عنوان دانشجوی دکتری پژوهش‌محور نیز با داشتن شرایطی امکان ادامه تحصیل بدون آزمون را فراهم خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه در استان اقدامات جدی در بخش صنایع، برگزاری مسابقات و ایجاد انگیزه را تدارک دیده‌ایم، گفت: به عنوان اولین دانشگاه آزاد در کشور مقدمات برگزاری مسابقات ساخت هواپیمای بدون سرنشین یا پهبادها فراهم شده که سایت ثبت‌نام برای سال آینده از هم‌اکنون باز شده است.

وی ادامه داد: در راستای اهداف مذکور، کمیسیون‌های مختلفی را در استان فعال کرده‌ایم که یکی از آنها کمیسیون فعالیت‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان است و شرکت‌‌های دانش بنیان را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

نظام‌آبادی ادامه داد: در مسائل اقتصادی که زمینه و محور آن دانش باشد، دانشگاه اجازه حمایت دارد و اگر موضوع هایتک باشد درصد حمایت‌ها بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اراک اظهار کرد: ما همچنین آمادگی داریم که به صورت دانشگاه بدون مرز در اختیار صنایع باشیم به شرطی که خود صنایع خواستار آن باشند و آنرا مطرح کنند که این مهم اولین گام در این راستاست.

وی تصریح کرد: سرفصل آموزش عالی این اجازه را می‌دهد که دروس بخش تخصصی جابجا شوند و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به آنها اشراف بیشتر داشته باشند که این مهم نیز مستلزم اعلام نیاز صنعت است.

به گزارش ایسنا؛ میرنظامی، رئیس کمیسیون ارتباط صنعت و دانشگاه اتاق بازرگانی اراک نیز گفت: در ۵۰ سال گذشته همواره برقراری و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح بوده، اما نتیجه‌ای واقعی از آن نگرفتیم و به نوعی ادای آنرا درآوردیم.

وی افزود: هدف از ایجاد کمیته راهبردی فراهم کردن شرایط مشاوره و مشارکت صنعت و دانشگاهیان و شکل دادن به دید‌گاه‌ها و در نهایت تعمیم تجارب به دیگران است.

میرنظامی بیان کرد: این نگرش می‌تواند به صنعت که تشنه دانش فکری دانشگاه است و به دانشگاهیان که صاحب اندیشه و فکر بالا هستند کمک بیشتری کند و صنعتگران این هم‌اندیشی را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

این عضو کمیته راهبردی ارتباط دانشگاه و صنعت تصریح کرد: می‌تـوان برخی از فعالیت‌های آزمایشگاهی را که دانشگاه‌‌ها توانایی انجام آنرا دارند به آنجا منتقل کرد تا از مراجعه به سایر استان‌ها جلوگیری شود، اگر تجهیزات لازم در دانشگاه‌های استان موجود باشد این مهم می‌تواند مقدمه‌ای بر توسعه دانشگاه‌های نسل سوم باشد.

به گزارش ایسنا؛ مدیرعامل شرکت لجور اراک نیز گفت: طی سال‌های گذشته اقداماتی جهت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه صورت گرفته است، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخص و منافع درازمدت که شاکله‌ ارتباط بین دانشگاه و صنعت بوده نتوانستیم دست پیدا کنیم.

مهدی‌نیا افزود: اتاق بازرگانی در راستای مجموعه فعالیت‌ها و رسالت‌هایش در رشته‌های مختلف دارای ۱۸ کمیسیون است که برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کند و اخیراً تصمیم گرفته شده که کمیسیون دانشگاه تحت عنوان کمیسیون ارتباط صنعت و دانشگاه به این تعداد اضافه شود که در حال حاضر این کمیسیون تاسیس شده است.

وی تصریح کرد: طی جلساتی در اتاق بازرگانی، از روسا و اعضای هیات علمی و اساتید مختلف اراک، همچنین از موسساتی همچون سازمان استاندارد، پارک علم و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی، سازمان صنایع و شرکت شهرک‌ها نیز دعوت شده است در این کمیسیون عضو و همکار شوند.

مهدی‌نیا ادامه داد: مقرر شد کمیته‌ای با ترکیبی از نمایندگان دانشگاه، بخش صنعت و نهادهای دولتی مرتبط تحت عنوان کمیته راهبردی کمیسیون صنعت و دانشگاه ایجاد شود که در این راستا ۱۵ نفر به عنوان اعضای کمیته راهبردی انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه اساساً این کمیته به علل و عوامل عدم موفقیت در تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و راهکارها خواهد پرداخت، ادامه داد: موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه یک مقوله بین‌المللی است که در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد و از علم دانشگاه‌ها در کارخانجات بسیار استفاده می‌کنند.

مهدی‌نیا افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی ما به دلیل کوچک بودن قادر به ایجاد یک واحد R&D قوی نیستند، اما نیاز به طرح دارند که می‌توانند از توان علمی دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده کنند.

به گزارش ایسنا؛ در این نشست، عدم استقبال دانشجویان از نمایشگاه‌های صنعتی، ایجاد شرایطی برای حضور دانشجویان در این نمایشگاه‌ها و آشنایی آنان از نزدیک با صنعت، بازدید دانشجویان از واحدها، جدی گرفتن کارآموزی‌ها و صوری نبودن آنها و… جهت تقویت ارتباط با صنایع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین؛ برنامه‌ریزی منسجم جهت بازدید از صنایع و تعامل بین اتاق بازرگانی، دانشگاه و صنعت، تلفیق دانشگاه و صنعت، اجرایی شدن سرمایه‌گذاری‌ها، تاسیس موسسه آموزشی تکمیلی صنعت و دانشگاه و سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه مقرر شد دبیرخانه‌ دائمی کمیسیون ارتباط صنعت و دانشگاه آزاد تشکیل شود و دکتر بهنام آزادی‌راد به عنوان دبیر کمیسیون ارتباط صنعت با دانشگاه آزاد اتاق بازرگانی معرفی شد.

همچنین نمایندگان دانشگاه آزاد در دبیرخانه که شامل معاون پژوهشی و معاون برنامه‌ریزی دانشگاه بودند معرفی شدند و مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد و صنعتگران منعقد شود.

بخش صنعت نیز موظف شدند نمایندگان خود را به دبیرخانه معرفی کنند که بلافاصله پس از آن تفاهم‌نامه همکاری تنظیم خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.