در میزگرد انتخاباتی دانشگاه اراک عنوان شد: فضای امنیتی دانشگاه شکسته شود

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- داوود نعیمی، کاندیدای اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در این میزگرد پس از ذکر سوابق تحصیلی و شغلی خود، گفت: اولین و مهم‌ترین هدف تولید علم باید رفع نیازهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی یا نظامی کشور باشد.

وی با بیان اینکه تبدیل علم به ثروت و قدرت نیاز اساسی و خاص است که خود نیازمند برنامه‌ریزی با بهره‌گیری از مدیریت علمی است، افزود: اهمیت علم تا جایی است که دو فراز از هشت فراز سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴به وضعیت علمی اختصاص یافته است و تخصیص ۴٫۴ درصد از جمعیت کشور به قشر دانشجویی و وجود ۷۰ هزار عضو هیات علمی در مقاطع مختلف تحصیلی در واقع موتور محرکه رشد جامعه در ابعاد مختلف به شمار می‌رود.

نعیمی تصریح کرد: در حال حاضر هزار و ۳۲۷ انجمن علمی، ۱۵۴ قطب علمی، ۳۴ پارک علم و فناوری، هزار و ۳۷۷ مجله پژوهشی، ۶۳۰ مرکز پژوهشی، ۱۵۳ مرکز رشد در سطح کشور فعال است.

این کاندیدای محلس ادامه داد: رتبه ۱۵ ایران در تولید علم در دنیا و کسب مقام اول در منطقه از جمله افتخارات نظام جمهوری اسلامی است؛ هم اینک کشور یک‌ونیم درصد از علم دنیا را تولید می‌کند و از سال ۲۰۱۴ سهم ایران در این زمینه روند رو به رشدی به خود گرفته است.

وی بیان کرد: در سال ۲۰۰۰ میزان تولید علم ۱۳صدم درصد بود، اما از زمانی که اختصاص اعتبار ویژه به تحقیق و پژوهش از نیم درصد به سه درصد اتفاق افتاد، این رشد به یک‌ونیم درصد افزایش پیدا کرد.

نعیمی گفت: از این منظر باید بدانیم چنانچه دولت‌های وقت اراده کنند، رشد در حوزه علم، توسعه، تحقیق و پژوهش با تکیه بر جوانان تحصیل‌کرده و اساتید دانشگاهی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما هنوز با مشکلاتی در حوزه علم روبرو هستیم، افزود: جایگاه علم و دانش در کشور در جایی که مباحث کاربردی و تجاری‌سازی و نگاه کاربردی به علوم و مراکز تحقیقاتی کشور مطرح می‌شود، با سقوط همراه است.

این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: مصادیق این مهم شامل معضل خرید و فروش مدارک و مقالاتی است که در مقابل دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تهران شاهد آن هستیم.

ایجاد خطوط قرمز سلیقه‌ای زمینه‌ساز بازنشستگی اجباری اساتید

نعیمی گفت: علیرغم صنعتی بودن اراک، حتی ارتباط دانشگاه مادر اراک با صنایع مستقر در این شهرستان ملال‌آور است؛ از این منظر جهت برون‌رفت از این معضل در برنامه خود اعتقاد به کار تیمی دارم، چراکه ارتباط معناداری بین جمعیت فارغ‌التحصیلان و بازار دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از توان علمی اساتید برجسته کشور به خوبی استفاده نمی‌شود، افزود: باید باور کنیم که خطوط قرمز سلیقه‌ای ایجاد می‌کنیم که باعث سرخوردگی یا بازنشستگی اجباری اساتید می‌شود. در جایگاه مجلس رأی منفی دادن به فرجی‌دانا به عنوان یک عالم، به افتخار مجلس و برخی نمایندگان تبدیل می‌شود، که چنین رویکردی جای بسی تأسف دارد.

نعیمی تصریح کرد: منزلت اجتماعی دانشگاه و دانشگاهی افت پیدا کرده و پدیده‌های ناپسندی همچون فرار مغزها را باعث شده است، بعد از انقلاب به وفور شاهد فرار مغزها به عنوان یک سرمایه اجتماعی بوده‌ایم، دل‌مان به این خوش بود که سرمایه‌های نیروی انسانی جایگزین شود، اما صدافسوس که عمده تحصیل‌کرد‌ه‌های ما ترک دیار می‌کنند.

نعیمی در ادامه در بخش پرسش و پاسخ دانشجویی در رابطه با تحقق همدلی و همزبانی ملت و دولت و فضای سیاسی دانشگاهی گفت: چنانچه به مجلس راه پیدا کنم، حتماً همراه دولت خواهم بود، چراکه تعامل دولت و جامعه مانع از هدررفت منابع می‌شود.

وی افزود: این دولت ریسک‌پذیر بوده و درصدد ایجاد نهایت تعامل با جامعه جهانی برآمد که مصداق آن اجرای برجام بود که به نظر می‌رسد گشایش خوبی در زمینه‌های مختلف فراهم خواهد کرد.

نعیمی ادامه داد: نظارت بر اجرای قوانین به عنوان یکی از وظایف نمایندگان مغفول مانده است و عدم توجه به این مهم سرلوحه کج‌روی‌های بسیار شده است.

فضای امنیتی دانشگاه باید شکسته شود

این کاندیدای مجلس درباره فضای دانشگاهی موجود گفت: فضای دانشگاه امنیتی است و چنین فضایی باید شکسته شود. نخبگان و جوانان باید آرامش خاطر و ذهن فعال داشته باشند تا بتوانند در تمام ابعاد زندگی نقش‌آفرینی کنند.

وی اظهار کرد: من معتقد هستم دانشجویان باید براساس ضوابط دانشگاه از شادی و نشاط لازم برخوردار باشند که این مهم با افزایش سرانه دانشگاهی و افزایش زمینه‌های رشد علمی در آینده و کمک به رفع مشکلات حاصل خواهد شد.

نعیمی تأکید کرد: هویت و آزادگی دانشجو باید حفظ شود تا قادر باشد خلاقیت خود را بروز دهد.

وی در ارتباط با نامگذاری پتروشیمی و پالایشگاه شازند، تحت عنوان شازند اراک گفت: این تغییر نام به لحاظ پنج درصد درآمد حاصل از فعالیت‌های این دو مجتمع بوده است. مسئله آزاردهنده این است که از محل درآمد دولت و منابع اختصاصی برای رفع آلایندگی یک جابجایی صورت گرفته است.

نعیمی بیان کرد: ۷۰ درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده برای رفع آلایندگی شازند، ۲۰ درصد برای اراک و ۱۰درصد برای خنداب در نظر گرفته شده که هیچ مطابقتی با شرایط آب و هوایی اراک ندارد، چراکه آلاینده‌ها شرایط ناگواری برای اراک ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این موضوع از طریق نمایندگان مجلس قابل حل است و چنانچه توفیق حاصل شود و به مجلس راه پیدا کنم سعی می‌کنم این نسبت را به جای خود برگردانم.

این نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در خصوص ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: قانونی در این مورد وجود ندارد و این عمل یک اقدام سلیقه‌ای است که با اجرای قوانین منافات دارد.

نعیمی در خصوص پیش‌بینی آینده برای جوانان، گفت: شرایط پسابرجام بهتر و بهتر خواهد شد، واقعیت این است که با توجه به دستاوردهای برجام باید به گشایش پس از برجام امیدوار باشیم؛ این مهم لازم هست اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: آمایش سرزمینی باید نتایجی بدهد که مشخص کند در سطح کشور و هر جامعه‌ای به چه میزان از افراد تحصیلکرده نیاز داریم. نظام آموزشی کشور باید براساس این یافته‌های تحقیقاتی سامان پیدا کرده و مانع خروج تحصیلکردگان از کشور شود.

نعیمی تأکید کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه، دستگاه‌های اجرایی و صنعت و… باید معنادار شود و نیازها براساس برنامه چندساله مشخص شود. دولت تدبیر و امید باید امیدش را معطوف به توفیق و بالاندگی جوانان بداند.

اراده جمعی تنها راهکار راه‌اندازی قطار متوقف شده صنعت و کشاورزی

به گزارش ایسنا، علی یوسفی، دیگر کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی اراک، خنداب و کمیجان نیز پس از ذکر سوابق و تجارب و فعالیت‌های خود، گفت: دانشگاه و دانشجو مبدأ تحول در جامعه است به طوری که بیشتر فعالیت‌های دانشجویی در خصوص تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی از انجمن اسلامی شروع می‌شد و سپس جریان مردمی را به حرکت در می‌آورد.

وی نگرش مورد نیاز برای رفع مسائل اقتصادی و اجتماعی استان را نگرش و رویکرد حل مسئله دانست و گفت: یک نماینده باید بتواند مسئله‌های حوزه انتخابی خود، استان و کشور را شناسایی کرده و راهکار ارائه دهد، همچنین باید بتواند راهکار خود را اجرایی کرده و به نتیجه برساند.

یوسفی افزود: با راه‌های مختلف جهت حل مسائل مختلف آشنا هستم و ادعا می‌کنم که اگر پستی رسمی در مجلس مثل پست نمایندگی داشته باشم با استفاده از قدرت این پست خواهم توانست راهکارهای ارائه شده را به اجرا برسانم و خروجی بگیرم.

نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور کلی مسئله اصلی استان را مسئله اقتصادی و تولید می‌دانم، اگر صنایع استان، کشاورزی و بخش خدمات مورد توجه قرار بگیرد و با رویکرد حل مسئله به آنها پرداخته شود از رهگذر این نگرش فرصت‌های شغلی زیادی به وجود می‌آید و در نتیجه برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فرصت شغلی ایحاد می‌شود.

وی تنها راه ایجاد این فرصت را توجه دولت و مجلس و ایجاد اراده دست‌جمعی کشوری و استانی برای راه‌اندازی لوکوموتیو متوقف شده صنعت و کشاورزی دانست.

یوسفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نامگذاری امسال به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت متاثر از دو موضوع اساسی بود که یکی مربوط به سایه خطرناک تحریم بر کشور بود که اگر تدبیر لازم در آن خصوص به کار گرفته نمی‌شد، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید؛ در نتیجه باید شرایطی حاصل می‌شد تا برجام به نتیجه می‌رسید که در این راستا مردم با این دولت همدلی و همزبانی را پیشه کردند.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از ایجاد این ارزش، حل مسائل اقتصادی کشور مطرح می‌شود که بدین منظور نیازمند آن هستیم که طرح‌های بدیع و نو مثل اقتصاد مقاومتی اجرا شود که برای اجرای آن نیازمند تأمین منابع هستیم.

یوسفی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این منابع حاصل اجرای برجام خواهد بود؛ در نتیجه اگر دولت بخواهد بر این مشکل فایق آید طبق توصیه مقام معظم رهبری در این رابطه هم نیاز به همدلی و همزبانی دولت و ملت حس می‌شود و مجلس باید از افرادی تشکیل شود که به این همدلی کمک کنند.

ضرورت اعلام موضع شفاف نماینده مجلس نسبت به فضای امنیتی دانشگاه‌ها 

وی در رابطه با فضای امنیتی دانشگاه گفت: قبل از انقلاب اسلامی، انجمن‌های اسلامی و سایر تشکل‌ها در تغییر وضعیت اجتماعی بسیار موثر بودند، انقلاب از طریق تشکل‌های دانشجویی شروع شد، ادامه پیدا کرد و به پیروزی رسید.

یوسفی اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی باید در فضایی فعالیت کنند که در خصوص مسائل مهم جامعه مثل برجام قادر به موضع‌گیری و بیان نقطه نظرات خود باشند، بدون اینکه مشکلات امنیتی برای آنها ایجاد شود؛ در نتیجه معتقدم یک نماینده مجلس باید موضع خود را به صورت شفاف در رابطه با فضای امنیتی دانشگاه‌ها و از بین رفتن این فضا اعلام کند و اعلام آن به تدریج زمینه اصلاح دانشگاه‌ها را فراهم خواهد کرد.

این نامزد انتخاباتی در خصوص استفاده از نیروهای غیربومی در استان بیان کرد: استان باید از سرمایه‌گذار بومی و غیربومی استقبال کند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که با آغاز فعالیت کارخانه، سرمایه‌گذار غیر بومی نیروهای غیربومی را وارد می‌کند، البته بخشی از این تصمیم می‌تواند حق سرمایه‌گذار و کارفرما باشد، اما بخشی حق مردم منطقه‌ای است که کارخانه در آن فعالیت می‌کند.

اختصاص درصد معینی از فرصت‌های شغلی به نیروهای بومی مصوب شود

وی اضافه کرد: غیر از حق زیست‌محیطی، مردم منطقه حق دارند در همین واحدها مشغول به کار شوند که در این زمینه نیاز به مصوبه مجلس به صورت روشن و شفاف داریم مبنی بر اینکه کلیه واحدهای تولیدی موظف شوند درصد معینی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده را به نیروهای بومی اختصاص دهند، از آنجاکه این قانون وجود ندارد کارفرما به تشخیص خودش عمل می‌کند.

یوسفی با اشاره به مصداق این امر اظهار کرد: پایان سال ۹۳ کارخانه‌ای در زرندیه راه افتاد که ۴۰۰ کارگر غیربومی را وارد کرد، در صورتی که مسائل زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارخانه را باید مردم آن منطقه تحمل می‌کردند.

وی در خصوص تغییرنام پتروشیمی اراک به پتروشیمی شازند، گفت: این اتفاق زشت موجب شد که در سال ۹۲، دولت ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده مالیات دریافت کرد و براساس قوانین موجود و تصمیمات مسئولین وقت، از این ۳۰۰ میلیارد تومان ۲۳۰ میلیارد تومان صرفا به شهرستان شازند و آن هم صرفا به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اختصاص پیدا کرد، به طوری که انباشت عجیب پول در حساب‌ها در شازند وجود دارد و آنها نمی‌دانند با آن چکار کنند.

یوسفی افزود: خواباندن پول توسط دولت در بانک باعث تولید پول کثیف می‌شود، این قانون قطعاً باید اصلاح شود، البته استان نیز در این زمینه اختیاراتی دارد و از این درآمد باید شهرستان اراک ،خنداب، کمیجان و خمین نیز بهره‌مند شوند که رسیدگی به این مهم راهکار استانی و ملی دارد.

هیچ سند شفافی مبنی بر ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات وجود ندارد

این نامزد انتخابات مجلس درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: هیچ سند شفافی وجود ندارد که نشان دهد وی ممنوع‌التصویر است در نتیجه چون سندی منتشر و دیده نشده و کسی از آن سند دفاع نکرده است، اعلام ممنوع‌التصویری وی صرفاً توسط سخنگوی قوه‌قضاییه کفایت نمی‌کند و باید سند قوی ارائه می‌داد، تا این لحظه سند مذکور منتشر نشده و باید همه پیگیر خروج وی از ممنوع‌التصویری باشیم.

وی درباره دلیل دوگانگی لیست اصلاح‌طلبان به نکات سربسته اشاره کرد و گفت: کاندیدای اصلاح‌طلبان باید اصلاح‌طلب باشد. کاندیدای اصلاح‌طلبان برای اینکه خود را به عنوان کاندیدای شورای اصلاح‌طلبان مطرح کند باید بتواند خودش را به شورای اصلاح‌طلبان استان عرضه کند و رای اعتماد بگیرد که این فرآیند را آقای نعیمی انجام داده و رای اعتماد گرفت.

یوسفی افزود: گزینه دوم مطرح شده در جلسه رسمی و قانونی شورای اصلاح‌طلبان موفق به اخذ رای اعتماد نشد و در نتیجه از دید شورای رسمی اطلاح‌طلبان این شورا فعلا گزینه دومی ندارد.

وی بیان کرد: اگر دیده شده دو گزینه مطرح و احیانا مورد حمایت قرار گرفته، محل اختلاف هست، اما به دلیل اینکه این اختلاف منجر به شکست جریان اصلاح‌طلبی نشود به این معنا که موفق نشوند گزینه‌های دیگری را به مجلس بفرستند، فعلا سکوت اختیار شده است؛ هرچند اگر این توفیق حاصل نشود و به جای آن، گزینه غیر اصلاح‌طلب از این فرصت استفاده کند، این وضعیت پیروزی برای شورای اصلاح‌طلبان محسوب نخواهد شد.

یوسفی تصریح کرد: امید است که بزرگان شورای اصلاح‌طلب استان موفق شوند در این زمینه به نتیجه واقعی برسند و در این روزها و ساعات پایانی تبلیغات انتخاباتی بتوانند موضع اصلی خود را اعلام کنند.

به گزارش ایسنا؛ در بخشی از این میزگرد، مصطفی منصوری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک بیانیه انتخاباتی این انجمن را قرائت کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.