تجمع اعتراضی کارگران بزرگترین صنعت ریلی خاورمیانه!/ جیب های خالی در آستانه نوروز

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه در چهارمین قطب صنعتی کشور که در طول یک دهه توانست با ایجاد کارخانه و تدارک ماشین‌آلات و ملزومات خود در سال ۶۲ فصل جدیدی را در صنعت ریلی کشور ایجاد کند و با خرید فناوری ساخت واگن‌های مترو از کشور چین و واگن‌های پیشرفته بین شهری مشهور به “ترن ست” از شرکت زیمنس آلمان عنوان بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه را از آن خود کند، حال با مشکلاتی مواجه شده است.

کارگران معتقدند مشکلات این شرکت ناشی از ضعف مدیریتی است.

به گفته کارگران در این کارخانه دو سال است که از کار و تولید خبری نیست، تا اندازه‌ای که حتی این شرکت قادر به پرداخت حقوق کارگران نیست.

یکی از کارگران که بهمراه همکارانش در مقابل مصلی بیت‌المقدس اراک به نشانه اعتراض در تجمع شرکت کرده گفت: به این دلیل تجمع کرده‌ایم که حدود شش ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و شرکت واگن پارس نیز در بحران کاری به سر می‌برد.

وی بحران کاری این شرکت را ناشی از بی‌کفایتی مدیرعامل این شرکت دانست و افزود: با این وجود هیچ کدام از مسئولین استان رسیدگی نمی‌کنند و پاسخگو نیستند.

یکی دیگر از کارگران معترض که ادعا می‌کرد حدود پنج ماه است از حقوق خبری نیست، گفت: حدود چهار سال است که به دلیل عدم پرداخت حقوق این تجمعات را برگزار می‌کنیم، نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده است بلکه هر بار ما را با وعده‌های دروغ روانه خانه کرده‌اند، اما باز روز از نو …

یکی از کارگران مشکل این شرکت را اینگونه بازگو کرد: واگن پارس بزرگترین تولیدکننده خودروهای ریلی خاورمیانه است و این در حالی است که هیچ اهمیتی به این شرکت داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: الان چند ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم و هیچ حمایتی از سوی استانداری هم صورت نگرفته است. مسئولین ارشد استان ده‌ها بار با ما به مذاکره نشسته‌اند، اما هر بار با وعده‌های بیهوده و دروغ این ماجرا فیصله یافته است.

یکی دیگر از کارگران نیز با بیان اینکه با برگزاری این اعتراضات به ما نسبت اختشاش‌گر می‌دهند، تصریح کرد: ما اختشاش‌گر نیستیم فقط حق و حقوق‌مان را می‌خواهیم، اما هیچ کس به هیچوجه پاسخگو نیست.

به گزارش ایسنا، نکته جالب در این تجمع اعتراضی، اعتراض کارگران به واردات واگن است. آنها علیرغم اینکه ماه‌هاست با مشکل تعویق در پرداخت حقوق‌شان مواجهند، اما مشکل مهمتر شرکت را نبود سفارش و واردات واگن و نگرانی بزرگ‌شان را زمین خوردن شرکت عنوان می‌کنند.

برای مثال همین کارگر معترض ضمن تاکید بر اینکه ما از این کارخانه کار می‌خواهیم، ادامه داد: دو سال است که کار در این کارخانه خوابیده است و قصدشان این است که این کارخانه را زمین بزنند.

این معترض اضافه کرد: همه این اقدامات هدفمند است و ما کارگران را بازیچه قرار داده‌اند.

فرد دیگری به میان پرید و اظهار کرد: مدت دو سال است که به این کارخانه یک پیچ هم وارد نشده است.

او ادامه داد: اینکه می‌گویند این شرکت بزرگترین تولیدکننده خودروهای ریلی خاورمیانه است، دروغ است چرا که اگر این طور است پس چرا هیچ قراردادی با این شرکت بسته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های خصوصی در این استان هم کار و تولید دارند هم حقوق کارگران‌شان را به موقع پرداخت می‌کنند و این در حالی است که شرکت واگن پارس از ابتدای امسال در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان حقوق داده است.

به گزارش ایسنا، براساس آنچه کارگران عنوان می‌کنند، به نظر می‌رسد روش موفقی که آنرا “استفاده ابزاری از کارگران برای دستیابی به اهداف شرکت” می‌توان نام نهاد و چندی پیش در ماجرای اخراج کارگران کمباین‌سازی در قالب تحت فشار قرار دادن کارگران برای وادار کردن دولتی‌ها نسبت به عملیاتی کردن خواسته‌‌های مدیران شرکت شاهد آن بودیم، در این ماجرا نیز ‌قابل مشاهده باشد.

یکی از کارگران معترض شرکت واگن پارس گفت: ماهی دو بار این تجمعات انجام می‌شود. چهارشنبه گذشته هم این تجمع شکل گرفت و مسئولین مربوطه این تعهد را دادند که حقوق‌ها را پرداخت می‌کنند اما دروغ بود.

وی با اشاره به مطالباتی که این شرکت از دولت دارد به طلبی ۶۶ میلیارد تومانی اشاره کرد و افزود: اگر این شرکت طلبکار باشد این وظیفه مدیرعامل است که حقوق کارگرانش را بپردازد.

او مشکل اصلی شرکت واگن‌پارس را ضعف مدیریتی دانست و تصریح کرد: وظیفه من کارگر بازاریابی نیست. وظیفه من این نیست که قرارداد ببندم بلکه این وظیفه مدیرعامل یک شرکت است. وظیفه من کارگر کار و تولید است.

این معترض عنوان کرد: دو ماه پیش کارگران را راهی دارایی کردند تا مگر از این طریق پول بلوکه شده این شرکت آزاد شود. من کارگر هر ماه به طریقی برای اخذ حقوق معوق خود باید روانه استانداری و وزارت کشور شوم.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه من کار است و وظیفه مدیرعامل مدیریت، در صورتی که این مسئولیت در این شرکت جابجا شده است و کارگران این شرکت مجبور می‌شوند که وظایف مدیرعامل را هم انجام دهند.

او که ۱۳ سال است در این کارخانه مشغول به کار است، گفت: این کارخانه ۱۱ سال کار و تولید داشت اگر چه بعضی وقت‌ها شرایط خوب و بعضی وقت‌ها نیز بد بود، اما به هر صورت در این سال‌ها فعالیت داشت، اما چرا ظرف این دو سال هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ قراردادی بسته نشده است.

وی بیان کرد: سال گذشته شرکت واگن پارس با ۵۰ درصد ظرفیت تولید کرد و آن هم به دلیل قراردادی که از قبل بسته بود، اما امسال با ۱۰ درصد ظرفیت هم کار نکرد.

وی شرایط اقتصادی بد کشور را دلیلی برای رکود این کارخانه ندانست و گفت: مابقی شرکت‌ها در این شهر با همین شرایط اقتصادی کار کرده‌اند، اما چرا به این شرکت‌ها فشار وارد نیامده است. چرا فقط واگن پارس مغلوب این شرایط شده است.

این کارگر در خصوص اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه واگن پارس عنوان کرد: بعد از پنج سال بالا و پائین کردن امسال به هر نفر ۷۰ هزار تومان دادند. این در صورتی است که هیچ جای ایران نیست که با اجرای این طرح فقط ۷۰ هزار تومان به حقوق افراد اضافه شود.

او مدعی است که حدود چهار و نیم میلیارد تومان پول در حساب کارخانه است ولی مدیرعامل سعی دارد تا با فشار به دولت حقوق کارگرانش را از دولت بگیرد.

وی تصریح کرد: مدیریت این کارخانه با مشکل من کارگر آشنایی ندارد و تا زمانی که این مهم را درک نکند برایش مهم نیست که چه بر سر کارگر می‌آید.

فرد معترض دیگری نیز معتقد است چنانچه مسئله این کارخانه مشکل اقتصادی کشور است، چرا اقدام به واردات واگن باری از روسیه و چین می‌کنند.

وی گفت: رکودی که در شرکت واگن پارس اراک رخنه کرده است ناشی از مشکل اقتصادی کشور نیست، بلکه ناشی از ضعف مدیریتی است که توانایی جذب مشتری و انعقاد قرارداد ندارد.

او اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که قراردادی در حدود چهار هزار واگن باری با کشور روسیه بسته شده است در صورتی که تخصص واگن پارس با بیش از ۵۰ سال سابقه در این عرصه مشهود است.

این کارگر معترض تاکید کرد: شرکت‌های کوچک در اراک مثل فولاد درخشان که یک سوم شرکت واگن پارس هم نیستند، قراردادهای کلان می‌بندند و واگن پارس این قابلیت و توانایی را ندارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: از سویی دیگر این تجمعات اعتراض‌‌آمیز نیز تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت و هیچ مشتری حاضر نخواهد شد با این شرکت قراردادی منعقد کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.