تاکید معاون استاندارمرکزی برساماندهی باغ های حاشیه اراک

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘هوشنگ بازوند’ روز سه شنبه در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک افزود: باغ های مناطق سنجان و کرهرود که در مصوبه اخیر هیات دولت و شورایعالی شهرسازی کشور به عنوان بخشی از کلان شهر اراک تعیین شده به عنوان ریه های این منطقه است و باید از تخریب و تغییر کاربری آن ها به مسکونی و تجاری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: سرانه فضای سبز شهر اراک هم اکنون ۲۱ متر مربع است که این میزان برای شهر آلوده و صنعتی اراک کافی نیست و باید علاوه بر حفظ فضای سبز موجود برای توسعه آن تلاش مضاعفی شود.

معاون عمرانی استاندار استان مرکزی اضافه کرد: انجام مطالعات علمی برای مدیریت باغ های مناطق سنجان و کرهرود از وظایف مهم امسال شهرداری کلان شهر اراک است و باید به صورت ضابطه مند در این بخش تصمیم سازی شود.

بازوند خاطرنشان کرد: وسعت اراک با کلان شهر شدن از شش هزار و ۵۰۰ هکتار به هشت هزار هکتار افزایش یافته و ایجاد فضای سبز مطلوب و تعیین تکلیف اسناد و اراضی دریکهزار و ۵۰۰ هکتار محدوده جدید شهری باید با برنامه های هدفمند شهرداری دنبال شود.

وی عنوان کرد: صنوف مزاحم یکی از منابع جدی آلایندگی هوای اراک است که هفته آینده با هماهنگی شهرداری اراک و مجمع امور صنفی عملیات اجرایی شهرک مشاغل مزاحم صنایع خودرویی آغاز می شود.

معاون عمرانی استانداری استان مرکزی توضیح داد: این شهرک ۲۱ هکتاری در کمربند شمالی اراک واقع شده و با انتقال مشاغل مزاحم خودرو به آن، گامی زیربنایی در مهار آلاینده های اراک برداشته می شود.

بازوند تصریح کرد: ایجاد شهرک مشاغل مزاحم فلزی و شیمیایی نیز با وسعت ۹۲ هکتار در حاشیه شهر اراک در دست بررسی است .

وی ادامه داد: یکی از برنامه های مهم طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تعیین تکلیف انتقال قطعی واحد آندسازی الومینیم به شهرک خیرآباد در ۳۰ کیلومتری حریم شهری است که با وجود تعیین قیمت کارشناسی زمین توسط شهرک های صنعتی متاسفانه مراحل واگذاری زمین به بهانه های مختلف از سوی آلومینیم سازی به تاخیر افتاده است.

بازوند اظهار کرد: شهرک های صنعتی استان مرکزی ۱۵۰ هکتار زمین با نرخ کارشناسی هر متر شش هزار تومان را برای واگذاری به شرکت آلومینیم سازی پیشنهاد داده اما صاحبان این صنعت ادعا دارند که نرخ زمین گران است.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک عملیات اجرایی آندسازی در شهرک صنعتی خیرآباد باید هر چه سریعتر آغاز شود و شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز تسهیلات ویژه ای برای آن در نظر گرفته است.

معاون عمرانی استانداری استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: تعیین محدوده ترافیکی شهر اراک از مصوبات مهم کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است که باید هرچه سریعتر در نشست های تخصصی شهرداری اراک و شورای ترافیک این شهر نقشه عملیاتی آن تعریف و اجرایی شود.

بازوند توضیح داد: تامین تجهیزات فنی و دوربین های دیجیتال کنترل ترافیک ، کارشناسی محدوده ترافیک شهر و شناسایی مشکلات کور ترافیکی، اجرای خط ویژه و سریع ناوگان عمومی در هسته مرکزی شهر و پیش بینی حرکت روزهای زوج و فرد خودروها از موضوعات تخصصی است که باید برای آن برنامه عملیاتی موثر تعریف شود.

وی تاکید کرد: شورای ترافیک و شهرداری اراک ظرف ۱۵ روز آینده محورهای محدوده ترافیک شهری اراک را ارزیابی کرده و نظر کارشناسی در خصوص اجرای این برنامه را به کارگروه ارائه دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این شست گفت: اقدامات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک اثرات مطلوبی در کاهش آلایندگی هوای این شهر داشته به طوری که روزهای آلوده و ناسالم سال ۹۰ اراک ۱۸۰ روز و روزهای ناسالم سال ۹۱ ، ۷۹ روز بوده است.

‘امیر انصاری’ افزود: از ابتدای سال جاری نیز هشت روز با کیفیت هوای ناسالم در اراک ثبت شده که پنج روز آن در فروردین ماه و سه روز در اردیبهشت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته از محل مصوبات کارگروه مذکورطرح تقاطع های غیرهمسطح هپکو، میدان انقلاب ، میدان محیط زیست و میدان بسیج در اراک اجرا شده و ۱۰ تقاطع غیرهمسطح دیگر نیز در حال انجام است.

انصاری تصریح کرد: با پیگیری استاندار و نمایندگان شهر اراک و کارگروه کاهش آلودگی هوا از ابتدای امسال سوخت نیروگاه حرارتی شازند به صورت کامل گاز بوده که این مهم تاثیر بسزایی بر افزایش کیفیت هوای شهر اراک داشته است.

وی، توقف پنج هزار خودروی آلاینده در اراک توسط نیروی انتظامی ، انجام چهار هزار و ۹۵۰ معاینه فنی خودرو، به کارگیری ۱۳۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز ، اجرای دو پارکینگ طبقاتی بزرگ شهری و احداث ۲۰ جایگاه سوخت گاز را جمله اقدامات موثر کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.