سایه مرگ بر آزاد راه ساوه – همدان سنگینی می‌کند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایسنا ، آزاد راه ساوه – همدان که از آن به عنوان “راه کربلا” نیز یاد می شود به همین منظور احداث شده است. احداث محوری که به نظر مسوولین وزارت راه و شهرسازی با ظرفیت بالای عبور، امنیت بیشتر سفر بین دو شهر ساوه و همدان به همراه کاهش زمان سفر و تقویت یکی از مهمترین کریدورهای ارتباطی کشور، یعنی محور شرق به غرب، از اهداف ساخت آن به شمار می رود.

کیفیت بالای ساخت، بهره‌گیری از آخرین استانداردهای مهندسی روز در طراحی و اجرای این محور، طول آزادراه و موقعیت جغرافیایی محدوده عبور این محور و دسترسی‌های مناسب آن با استان‌های همجوار، از مزایای اجرای این مسیر آزادراهی است.

با زیر بار ترافیک رفتن این محور تصور مردم بر این بود که دیگر شاهد بروز سوانح دلخراش و تصادفات مرگبار در مسیر ساوه به همدان نخواهند بود و این محور به امن ترین محور مواصلاتی کشور تبدیل خواهد شد اما همچنان سایه مرگ بر این آزاد راه گسترده است. به نظر می رسد دسترسی سریع و ایمن مسافران به مناطق مختلف کشور از طریق این آزادراه برقرار شده و مردم با خاطری آسوده از این مسیر مواصلاتی مهم کشور تردد می کنند اما آمارهای تکان دهنده تصادفات منجر به فوت در این محور، آسایش و آرامش را از مردم سلب کرده است.

یک شهروند ساوه ای در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: جاده های بین شهری با توجه به نقش مهمی که در جابه جایی کالا و مسافر دارند، بخش بزرگی از سیستم حمل و نقل جاده ای را عهده دار بوده و در صورت ناامن بودن، تصادفات بسیاری با تلفات سنگین در آنها به وقوع می پیوندد.

کیومرث اعلمی عوامل طبیعی، عوامل جاده ای، خودرو و انسان را چهار عامل بروز تصادفات دانست و افزود: سه رکن عوامل طبیعی، خودرو و انسان وجه مشترک بروز تصادفات در تمامی محورهاست اما عامل راه و جاده را می توان با افزایش ضریب امنیتی محورهای مواصلاتی از این گردونه خارج کرد.

آزادراه ساوه – همدان یک لاین کم دارد

وی که به دلیل نوع کار خود مجبور است روزانه از این آزاد راه تردد کند از باریک بودن این آزاد راه انتقاد کرد و گفت: به دلیل نبود نظارت کافی بر ساخت این آزاد راه عملا در هنگام ساخت آن، یک لاین حذف شده که منجر به باریک شدن این محور شده است.

اعلمی با بیان اینکه در حال حاضر آزادراه ساوه همدان یک لاین کمتر از آزاد راه تهران ساوه دارد، اظهار کرد: باریک بودن جاده موجب حذف شانه خاکی نیز شده و در صورت بروز سانحه ، راننده خودرو نمی تواند در کمترین زمان ممکن از بروز تصادف جلوگیری کرده و به دلیل نبود شانه خاکی به ویژه در سمت چپ بلافاصله خودرو با گاردریل های مجاور برخورد کرده و منجر به واژگونی وسایط نقلیه می شود.

یک راننده اتوبوس نیز که یک روز در میان از این محور تردد می کند، در گفت و گو با ایسنا وجود شیب و پیچ های غیر استاندارد این محور را عامل بروز تصادفات دانست و گفت: عرض کم جاده و ضعف ایمنی از دیگر عوامل بروز سوانح مرگبار در این آزاد راه است.

آزادراه ساوه – همدان به اندازه کافی علائم هشداردهنده ندارد

سید مصطفی حسینی تبار افزود: بیشتر تصادفات در این محور به دلیل خواب آلودگی رانندگان رخ می دهد که این خواب آلودگی به دلیل کافی نبودن علائم هشدار دهنده به وقوع می پیوندد.

وی ادامه داد: این محور مواصلاتی مهم کشور هنوز در برخی نقاط خط کشی ندارد و چون مجهز به سیستم روشنایی نیز نشده است برخی رانندگان به دلیل ترس از بروز سانحه از رانندگی در شب در این محور خودداری می کنند.

یک راننده کامیون نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ورود حیوانات مانند سگ به جاده را از دیگر عوامل بروز تصادف در این مسیر ذکر کرد و گفت: راننده ای که با خودروی خود به حیوانی برخورد می کند و موجب مرگ آن می شود باید لاشه حیوان را از وسط جاده دور کند، یا اداره راه و شهرسازی را از این امر آگاه سازد تا از بروز حادثه های بعدی جلوگیری شود.

غلامرضا میر محمدی افزود: احتمال واژگونی و منحرف شدن خودرو هنگام برخورد با حیوانات در صورت بالا بودن سرعت بیشتر وجود دارد . برای جلوگیری از ورود حیوانات به جاده باید دیواره محافظ در کناره های جاده نصب شود.

یک شهروند دیگر نیز با ابراز گلایه از نرخ عوارض در این محور گفت: میزان عوارضی که در آزاده راه ساوه همدان از مردم اخذ می شود هیچ تناسب قیمتی با سایر آزاد راه های کشور ندارد. حجت جلیلیان افزود: اگر به همان میزان که از مردم در این مسیر عوارض دریافت می شود به همان میزان هم به این محور رسیدگی می شد و مسیر ایمن تری برای تردد کنندگان فراهم می کردند قطعا آمار تصادفات به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یافت.

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ عوارض در آزاد راه ساوه همدان باعث شده که رانندگان ترجیح دهند از محور قدیم ساوه همدان تردد کنند که این امر کماکان حوادث و سوانح رانندگی را افزایش خواهد داد.

به گفته این شهروند ساوه ای مسوولان در تعیین نرخ عوارض این محور باید توان مالی مردم را در نظر داشته باشند و ضمن بررسی نرخ سایر آزاد راه های کشور عدالت را رعایت کرده و رانندگان را به تردد از این محور تشویق کنند.

بیشترین تصادفات فوتی سال ۹۱ ساوه در آزادراه ساوه همدان رخ داده است

رییس مرکز فوریت های پزشکی ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بیشترین تصادفات فوتی این شهرستان در سال گذشته در اتوبان ساوه همدان با از دست دادن ۳۲ نفر از هموطنان کشورمان رخ داده است.

محمد حسن باقری با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری مجموع آمار کشته ها در آزاد راه ساوه سلفچگان و آزاد راه ساوه تهران جمعا سه نفر بوده است ، اضافه کرد: این در حالی است که در این مدت فقط در آزادراه ساوه همدان ۱۰ نفر در اثر تصادف جان خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست امسال توسط مرکز فوریت های پزشکی این شهرستان ۲۲۳ ماموریت در این اتوبان انجام شد و در نتیجه آن ۲۸۳ نفر مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

شرایط امدادرسانی در این محور مساعد نیست

وی با بیان اینکه این محور توسط سه پایگاه مرکز فوریت های پزشکی در شهرهای غرق آباد، نوبران و روستای سیلجرد تحت پوشش قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر شرایط امداد رسانی در این محور که شامل حوزه استحفاظی شهرستان ساوه است، مساعد نیست.

باقری با ابراز گلایه از بی توجهی پیمانکاران احداث این محور به دلیل نبود زیرگذر و راه دسترسی مناسب برای امداد رسانی به حوادث احتمالی تصریح کرد:پیمانکارن مربوطه متعهد شده بودند که پایگاه سیلجرد این اتوبان را تجهیز و در اختیار این مرکز قرار دهند اما این مهم محقق نشد.

سرپرست پلیس راه آزاد راه ساوه همدان(راه کربلا) نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، خستگی، خواب آلودگی و توجه نکردن به سرعت خودرو را از مهمترین دلایل بروز تصادفات در این محور بیان کرد.

سروان مصطفی گله دار با رد ادعای غیر استاندارد بودن این محور گفت: این طور نیست که تصادفات به دلیل نامناسب بودن جاده رخ می دهد البته لازم است به منظور ایمنی این محور شیارهای طولی در آن ایجاد شود.

وی بیان کرد: نصب دوربین های سرعت سنج می تواند موجب کنترل سرعت وسایط نقلیه شده و از وقوع تصادفاتی که دلیل آن سرعت زیاد گزارش می شود جلوگیری کند.

هیچیک از تصادفات این محور به دلیل مشکل جاده ای نبوده است

شیارهای هشداردهنده در این محور ایجاد خواهد شد

معاون اداره راه و شهرسازی شهرستان ساوه نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: بهره برداری از آزاد راه ساوه – همدان بطور میانگین موجب کاهش تردد روزانه بیش از ۱۲ هزار وسیله نقلیه به درون شهر ساوه شده است.

ابراهیم مردانی با بیان اینکه طول این آزاد راه ۱۷۵ کیلومتر است، افزود: قطعه نخست این اتوبان از ۲۵ کیلومتری ساوه آغاز و تا گردنه دخان به طول ۹۰ کیلومتر در استان مرکزی واقع شده است.

وی ساختار مناسب جاده ای و طرح هندسی مطلوب در این محور را مهمترین عامل افزایش سرعت رانندگان در این آزاد راه بیان کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد تصادفات در این محور به دلیل سرعت بالای خودروهایی است که بدون توجه به اصول راهنمایی و رانندگی اقدام به تردد در این مسیر می کنند.

وی سرعت بالای خودرو و خواب آلودگی را از مهمترین دلایل وقوع تصادفات در این محور دانست و اظهار کرد: به همین منظور پیش بینی شده که در طول آزاد راه شیارهای لرزاننده ای ایجاد شود تا در صورت خروج خودرو از مسیر تردد به راننده هشدار داده شود.

وی ادامه داد: به دلیل انجام روکش آسفالت این محور عملیات ایجاد شیار لرزاننده به تعویق افتاده و به محض تکمیل عملیات روکش آسفالت به منظور افزایش سطح ایمنی این محور این کار عملی خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به کم عرض بودن این محور نیز گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی در ساخت آزاد راه ها از لحاظ عرضی در آزاد راه ساوه همدان به درستی انجام شده که نظیر آن را در آزادراه ساوه سلفچگان نیز شاهد هستیم .

وی با بیان اینکه هیچ کدام از تصادفات به وقوع پیوسته در این محور به دلیل مشکل جاده ای آن نبوده است، تصریح کرد: در طول این مسیر به مقدار لازم علائم راهنمایی و رانندگی و هشدار دهنده نصب شده و این دقت راننده به ویژه در کنترل سرعت خودرو است موجب جلوگیری از وقوع تصادفات می شود.

مردانی همچنین نصب دوربین های سرعت سنج را برای کنترل سرعت خودروها در این مسیر از برنامه های آینده در این مسیر اعلام کرد و گفت: این اقدام به محض تخصیص اعتبار از سوی دولت و با مشارکت بخض خصوصی در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.