رونمایی از کتیبه های حجاری شده صلوات خاصه امام رضا(ع) در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، این کتبیه به همت هنرمند اراکی استاد امیر منصور احمدی به مدت یک سال طراحی و ساخته شده و به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) در نمایشگاهی دو روزه به نمایش در آمده است.
این کتیبه با سنگ مرمر هرات با مشخصات زیبا و منحصر به فرد ساخته شده و دارای خواص استثنایی و خاصیت ترانسپرنسی (نوردهی از پشت) است.
این کتیبه به طول ۶ متر و عرض ۸۰ سانتی متر به صورت سه تکه دو متری طراحی شده و خط وسط خط ثلت(به سبک ابداعی سماع قلم) و خطوط حاشیه از خط بنایی برگرفته شده است.
حاشیه های این طرح از چند گره هشت تایی تشکیل شده که نمادی از هشتمین امام شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، تشیع و فرهنگ اسلامی است.
این کتیبه بخشی از سفارش مجموعه فرهنگی مذهبی بیت الرضا(ع) استان یزد است که برای فضای دور مجموعه و بالای ضریح طراحی و ساخته شده است.
ضریح مطهر مزین به آیات یک تا هشت سوره مبارکه انسان و اسماء الله و نام مبارک حضرت محمد(ص) با خط ثلث و طرح آن به صورت محراب است که اقتباسی از ضریح مطهر حضرت رضا(ع) است.
این ضریح داری سه دامنه و شش پنجره فولادی است که از ورق های برنج و مس در ضخامت یک میلی متر ساخته شده و قلمزنی خطوط داخلی گل های آفتابگران و ترنج های داخل ستون ها به صورت آبکاری طلا و مابقی طرح ترنج حاشیه لچکها با گل های شاه عباسی و گل های قاجاریه قلمزنی و آبکاری نقره شده است.
هر دهنه این ضریح دارای دو پنجره فولادی و هر پنجره ۱۳۴ گوی و ماسوره استیل دارد که جمعا ۸۰۴ گوی و ماسوره می شود.
کلاف و شاسی زیر کار با پروفیل آهنی و چوب های چنار، توت و زبان گنجشک کار شده و ۹ ستون شش گوشه و سه ستون وسط می باشد.
ارتفاع ضریح دو متر و مساحت پلان آن ۱۲ متر مربع است که در مقابل فشارهای عمودی و افقی بسیار مقام است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونین این اداره کل در مراسم گشایش این نمایشگاه حضور داشتند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.