سریال تکراری مشکلات پرستاری

تا حالا برایت اتفاق افتاده که یک شب پرستار بیماری باش و همه توان خود را برای کاهش درد و رنجی بکار ببندی که بیمار با آن مواجه شده است؟ آیا تصور اینکه بخواهی یک روز روپوش سفیدی را بپوشی که همیشه بوی بیمارستان می‌دهد به ذهنت خطور کرده است و اینکه بخواهی سوزنی را بر دستان کوچک و نحیف کودکی فروکنی یا شاهد مرگ تدریجی بیماری باشی که همه توانت را برای بهبودی حال وی بکار بسته‌ای، اما فوت او خستگی تنت را دوچندان کند، چقدر آزار دهنده است که دستان توانمندت نتواند با انجام ماساژ قلبی و عمل احیا از مرگ بیماری جلوگیری کند.

با وجود مشقتی که جامعه پرستاری کشورمان برای کاستن درد و رنج بیماران متحمل می‌شوند، ناشناخته بودن شغل پرستاری در کشور ما و تداعی این موضوع که کار پرستار صرفا تزریقات و انجام کمک‌های اولیه است و نیز مشکلات معیشتی آنان و نامهربانی‌هایی که این سپیدپوشان با آن مواجه می‌‌شوند، سریال تکراری است که همه ساله به بهانه روز پرستار از سوی این قشر مطرح می‌شود، اما این کلاف سردرگم همچنان به قوت خود باقیست و مطالبات پرستاران در قالب درخواست‌هایی که به امضایشان می‌رسد، بر روی میز متولیان امر خاک می‌خورد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- سالروز میلاد باسعادت حضرت زینب(س) که به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است بهانه‌ای شد تا به همراه جمعی از مسئولان شهرستان ساوه و خدام حرم امامزاده سید اسحاق ساوه(ع) با حضور در بیمارستان شهید مدرس و درمانگاه شبانه‌روزی کوثر ساوه با اهدای شاخه‌های گل این روز را گرامی داشته و تبریکی به جامعه پرستاری شهرستان گفته باشیم. در حاشیه این آئین پای صحبت‌های چند تن از پرستاران نشسته و سریال تکراری مشکلات این قشر زحمتکش را مرور کردیم.

جمعی از پرستاران که با حضور خبرنگار ایسنا در این مراسم، بارقه‌ امیدی به منظور انعکاس مشکلات‌شان یافته بودند، لب به سخن گشودند.

پرستاران این بیمارستان بی‌مهری عده‌ای مردم نسبت به این شغل را مطرح کردند و از نگاهی که جامعه به این شغل در حد یک آمپول‌زن یا بررسی‌‌کننده علائم حیاتی بیمار دارد، گلایه کردند.

یکی از پرستاران گفت: ارتباط دائمى با بیمار، حضور فیزیکی در محیط‌های آلوده و مجاورت با اشعه‌های درمانی، سختی کار پرستاری بویژه در شیفت شب، این شغل را در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار داده است، اما جامعه ارزش کافی برای این شغل قائل نیست.

وی با بیان اینکه یک پرستار با گذراندن دوران تحصیلات آموزش عالی و کسب مدرک لازم وارد این حرفه شریف و مقدس می‌شود، گفت: نامهربانی‌هایی که توسط عده‌ای از بیماران و همراهان آنها به این قشر می‌شود آزاردهنده و دردی فراتر از مشقت‌های پرستاری است.

به گفته این پرستار باید اطلاعات عمومی مردم در خصوص شغل پرستاری افزایش یابد و در جامعه فرهنگ‌سازی شود که بیشترین کاری که برای درمان بیماران انجام می‌شود، توسط پرستاران صورت می‌گیرد. از این رو درک موقعیت شغلی و احترام به جامعه پرستاری از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خستگى‌هاى زودرس، تحلیل قواى جسمانى، تشدید ابتلا به بیمارى‌هاى جسمى را از جمله دستاوردهای شغل پرستاری بویژه در شیفت شب دانست و افزود: در کنار این مشکلات نبود امنیت شغلی و بی احترامی‌هایی که گاه از سوی برخی بیماران مشاهده می‌شود به مراتب آزاردهنده‌تر از مشکلات شغلی است.

پرستار دیگری به تاخیر در پرداخت معوقات و کارانه این قشر اشاره کرد و گفت: پرداخت مطالبات پرستاران و بروز رساندن معوقات و کارانه آنان عاملی برای بهبود معیشتی این قشر خواهد بود. گرچه جامعه پرستاری با وجود مشکلات اقتصادی که با آن درگیر است ذره‌ای در ارائه خدمات به بیماران کوتاهی نکرده و با تاسی از الگوی پرستاران حضرت زینب(س) در انجام وظایف خود فراتر از وظایف محوله انجام وظیفه می‌کند، اما پرداخت مطالبات معوقه موجب افزایش انگیزه و بهبود کیفی خدمات بیمارستانی از سوی پرستاران خواهد شد.

وی به کمبود نیروی انسانی نیز اشاره کرد و افزود: براساس استاندارد بیمارستانی برای هر ۶ مریض باید یک پرستار وجود داشته باشد، اما متاسفانه در این مرکز برای هر ۱۰ مریض یک پرستار جذب شده است.

به گفته وی، با توجه به کمبود نیروی انسانی، پرستارانى که در شیفت‌هاى شب فعالیت مى‌کنند به دلیل بالا بودن ساعت کارى و حجم کارى زیاد ناشی از نبود پرستار به میزان کافی در معرض آسیب‌های جسمی و مشکلات روحی و عاطفی قرار دارند، بویژه پرستارانی که متاهل هستند از این مشکلات بیشتر آسیب می بینند و پیرى زودرس، استرس، اضطراب و افسردگى از نتایج کار در شیفت شب است.

مدیر بیمارستان شهید مدرس ساوه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص تاخیر در پرداخت کارانه و معوقات پرستاران ضمن اینکه خواسته پرستاران در خصوص پرداخت‌ها را خواسته به حقی دانست، گفت: متاسفانه بیمه‌ها در سراسر کشور بدهی‌های مالی به بیمارستان‌ها را با تاخیر چندماهه پرداخت می کنند که معضلی بسیار جدی است.

سید مصطفی مرتضوی افزود: به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی‌ها از سوی بیمه‌ها، بیمارستان‌ها قادر به پرداخت اضافه کاری و کارانه نیستند و نمی‌توانند مطالبات پرستاران را به موقع پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با طرح جدیدی که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر دریافت اسناد بیمه و پرداخت ۶۰ درصد پول اسناد در همان ماه تدوین شده است، قرار است به زودی این مشکل برطرف شده و در ماه‌های آینده مطالبات و اضافه کار پرسنل بدون تاخیر پرداخت شود.

مرتضوی در خصوص مشکل دیگر پرستاران که کمبود نیروی انسانی مطرح شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: از نظر وزارت بهداشت شاخص کشور برای فعالیت پرستاران به میزان تخت‌های موجود برای هر تخت ۱٫۱ است که در این بیمارستان مطابق نرم کشوری پرستار به میزان مورد نیاز برای هر تخت وجود دارد.

وی افزود: در بیمارستان شهید مدرس ساوه که ۱۸۷ تختخواب دارد حدود ۲۲۰ پرستار استخدام رسمی، طرحی و پیمانی فعالیت می‌کنند که با در نظر گرفتن شاخص و نرم کشوری، مجموع نیروی بکار گرفته شده پرستاری در تمامی اوقات شبانه‌روز برابر است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، ضریب اشغال تخت بیمارستانی در این مرکز درمانی در اکثر مواقع بالای ۹۰ درصد است، تصریح کرد: اما براساس شاخصی که از سوی نظام پرستاری مطرح شده است برای هر تخت بیمارستانی باید دو پرستار وجود داشته باشد که براساس این شاخص با کمبود نیروی پرستاری در این بیمارستان مواجه هستیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.